3 868 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Skadegörelse- sågat ner buskar - förundersökning nedlagd?
Sida 1 av 2
Hej alla kloka människor.
Vill börja med att säga att detta verkligen är mitt favorit forum, så många kloka människor med så mycket kunskap finns här!
Vi polisanmälde vår granne i slutet av förra året då denna sågat ner flertalet av våra buskar. Vi hade en dialog med dom då, och dom vägrade åtgärda detta. Vi har dock både filminspelning och flertalet sms där grannen erkänner gärningen.
Då grannen vägrade återställa så gick vi vidare med en polisanmälan. Hade dialog med polisen i början på 2020 då dom uppgav att dom arbetade på med detta och att ärendet var solklart då det både fanns inspelning och sms, skönt tänkte vi och har sedan dess avvaktat.
Idag kom papper hem att förundersökningen lagts ner. Med motiveringen att ”Det saknas numera anledning att anta att brott som faller under allmänt åtal har förövats”.
Vad säger ni? Varför ska jag som enskild person behöva driva ett sånt här ärende som en civil rättslig process när tex en hyresvärd i stan kan anmäla för skadegörelse om dom tex får en ruta krossad. Det finns ju även flertalet domar mellan grannar i liknande ärenden.
Vad är era synpunkter?
Vill börja med att säga att detta verkligen är mitt favorit forum, så många kloka människor med så mycket kunskap finns här!
Vi polisanmälde vår granne i slutet av förra året då denna sågat ner flertalet av våra buskar. Vi hade en dialog med dom då, och dom vägrade åtgärda detta. Vi har dock både filminspelning och flertalet sms där grannen erkänner gärningen.
Då grannen vägrade återställa så gick vi vidare med en polisanmälan. Hade dialog med polisen i början på 2020 då dom uppgav att dom arbetade på med detta och att ärendet var solklart då det både fanns inspelning och sms, skönt tänkte vi och har sedan dess avvaktat.
Idag kom papper hem att förundersökningen lagts ner. Med motiveringen att ”Det saknas numera anledning att anta att brott som faller under allmänt åtal har förövats”.
Vad säger ni? Varför ska jag som enskild person behöva driva ett sånt här ärende som en civil rättslig process när tex en hyresvärd i stan kan anmäla för skadegörelse om dom tex får en ruta krossad. Det finns ju även flertalet domar mellan grannar i liknande ärenden.
Vad är era synpunkter?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Jag trodde att det rörde sig om skadegörelse (om grannen har uppsåt att såga ned dina buskar). Det faller under i så fll under allmänt åtal. Nån åklagare måste väl ha gjort någon annan bedömning.
Grannen sågade ner mina buskar för att dom ville sätta upp ett plank (som saknar bygglov och blev lägre än buskarna). Så det var medvetet, dom säger själva att dom sågade ner våra buskar för att dom ansåg att det fanns döda grenar på dom dom ville vara snälla mot oss och så ville som ha utrymme att bygga sitt plank. Allt finns inspelat!
Så därför är jag oförstående till nedläggningen.
Så därför är jag oförstående till nedläggningen.
Claes Sörmland skrev:
Vad har ändrats från det att ni anmälde till dags dato? Om det fanns misstanke om brott då så finns det väl nu med? Märklig formulering om det är så de uttrycker det. Ni kanske kan ”överklaga” handläggaren?
Vad kan ha ändrats sen vi gjorde anmälan?
Jag tycker också formuleringen dom skriver som motivering är märklig, har skrivit den ordagrant här ovan.
Fick brevet 16:24 idag, men hann få fatt på handläggaren men han var precis på väg hem och satt inte längre vid datorn. Så jag önskade honom en trevlig helg och meddelade att jag skulle återkomma på måndag. Vi tänker be honom att lämna ärendet vidare till en åklagare.
Jag tycker också formuleringen dom skriver som motivering är märklig, har skrivit den ordagrant här ovan.
Fick brevet 16:24 idag, men hann få fatt på handläggaren men han var precis på väg hem och satt inte längre vid datorn. Så jag önskade honom en trevlig helg och meddelade att jag skulle återkomma på måndag. Vi tänker be honom att lämna ärendet vidare till en åklagare.
K Kjell_G skrev:
K Kjell_G skrev:
Men för det behövs väl i så fall inget rättsväsen anlitas. Jag hade inte anlitat rättsväsendet om någon granne sågat ner mina invasiva buskar som annekterat grannens tomt.K Kjell_G skrev:
Än så länge har vi inte kommit så mycket längre.TT4F skrev:
Pratade med åklagaren i Måndags där jag sa att jag tycker detta är märkligt, det finns flera domar i liknande fall. Han bad mig då skicka in dessa till honom, vilket jag gjort. Så just nu inväntar jag besked. Lovar att uppdatera.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Men vadtusan, var det inte en åklagare i en annan tråd som ville ha hjälp av offret?B Bocca skrev:
Det är väl i denna tråden, som är startad av ts.Workingclasshero skrev:
Se inlägg #5.
Lär väl vara samma buskar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/domar-daer-grannen-sagat-ner-annans-buskar.383438/
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
utfallet är ju tråkigt men det går ju som sagt inte att styrka brott i det hela.........
Sen är jag nyfiken på jämförelsen med att hyresvärdar kan anmäla en trasig ruta som skadegörelse och få det till ett brott. Är det fall som finns eller? Att saker och ting anmäls betyder ju inte att det blir fällande domar för andra heller...........Det kanske mer handlar om krav för försäkringar och annat.
Sen är jag nyfiken på jämförelsen med att hyresvärdar kan anmäla en trasig ruta som skadegörelse och få det till ett brott. Är det fall som finns eller? Att saker och ting anmäls betyder ju inte att det blir fällande domar för andra heller...........Det kanske mer handlar om krav för försäkringar och annat.