82 460 läst · 457 svar
82k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Har sålt en del prylar på blocket och andra sidor. Prutare är något jag avskyr, har man sagt att man tar varan och hämtar imorgon finns inte utrymme för förhandling, om det inte är så att varan inte överensstämmer med det jag beskrivit enligt säljaren då kan en prutningssituation uppstå. Det är dock enorm skillnad på om en Svensson kommer eller om någon annan kommer. Haft några rolig situationer, en tjej paxade ett skåp och efter mycket tjafs pga utebliven upphämtning ville hon att jag skulle frakta till henne och få betalt i pizza för skåp och frakt, aldrig i livet.. En annan gång en kille som prutade järnet på ett playstation, såg att vi skulle flytta och började sedan snoka om han fick köpa mer saker, var inte så sugen då han höll på att pruta om vi säger så samt att det som var kvar var det vi skulle ha med i flytten.
Är kanske inte lika extrem som TS säljare. Men istället för att sälja för vad jag anser vara ett skambud, så står jag gärna för frakten till närmaste erikshjälpen, röda korset eller liknande och skänker till dem så får de sälja prylarna istället. Prylarna slängs således inte utan får säljas för en spottstyver på loppis och en sådan prutare som TS får inte nöjet av att göra ett klipp med sitt skambud.
Är kanske inte lika extrem som TS säljare. Men istället för att sälja för vad jag anser vara ett skambud, så står jag gärna för frakten till närmaste erikshjälpen, röda korset eller liknande och skänker till dem så får de sälja prylarna istället. Prylarna slängs således inte utan får säljas för en spottstyver på loppis och en sådan prutare som TS får inte nöjet av att göra ett klipp med sitt skambud.
Jag tillhör nog gruppen av människor som hellre åker till återvinningscentralen direkt utan att ens lägga ut något på blocket, just för att slippa alla som ska krångla och pruta långt bortom vad som är rimligt.
Det enda jag sålt på blocket är bilar och det är lika jobbigt varje gång. Trots att man skriver klart och tydligt "INGA BYTEN" så får man erbjudande om en gammal rostig BMW från -92, guld, gratis pizza och liknande grejer.
Det enda jag sålt på blocket är bilar och det är lika jobbigt varje gång. Trots att man skriver klart och tydligt "INGA BYTEN" så får man erbjudande om en gammal rostig BMW från -92, guld, gratis pizza och liknande grejer.
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Vi sålde en fåtölj för några år sedan på Blocket för 50 kr mest för att slippa köra iväg med den.
Det kom en kille och hämtade den, jag hjälpte honom att baxa ut den i hans bil.
När han skulle betala så sa han att han inte hade några pengar och eftersom den var så billig så tyckte han inte att han behövde betala. Att jag sa att det fanns en bankomat 100 meter bort berörde honom inte.
Nej, numera ber jag om betalning först innan jag hjälper någon bära ut något.
Det kom en kille och hämtade den, jag hjälpte honom att baxa ut den i hans bil.
När han skulle betala så sa han att han inte hade några pengar och eftersom den var så billig så tyckte han inte att han behövde betala. Att jag sa att det fanns en bankomat 100 meter bort berörde honom inte.
Nej, numera ber jag om betalning först innan jag hjälper någon bära ut något.
Jag har sålt fem bilar på annons. Fyra på Blocket och en med anons i motortidningar.
Två gamla 244
r. De såldes utan problem, men med några hundringar bortprutade. Mest för sakens skull.
En jagga såldes till utsocknes köpare som reste 30mil för att titta på den. Han prutade fyra tusen i telefon direkt med avståndet som motiv. Det tyckte jag var helt ok. Han kom, han köpte, han åkte. Lite lustigt i sammanhanget var att jag blev uppringd av "Kents bilar" i Jönköping, som ävel han prutade fyra tusen i telefon. Det ännu lustigare var att han sade sig betala genom Wasa kredit, så jag skulle få pengarna av dom några dagar efter köpet. Här någonstans drog jag öronen åt mig och letade efter firman. Den fanns inte någon stans. Ringde "Kent" som svarade med ett mumlande. När jag sade att jag inte fann firman, sade han att den var nystartad och han minsann inte " skitade ner sitt goda rykte genom att lura folk". Mysko!
Kontant betalning sa jag. Far åt helvete sa han. Inte sjutton blev jag förbannad för det, utan mer road faktiskt.
Den enda riktiga knäppjöken stötte jag på när jag sålde min DeSoto. Han ringde halv sju på morgonen och föreslog att jag skulle åka från Göteborg till Hallsberg och han från Stockholm för att titta på den. Halva vägen var tyckte han var rättvist. Det tyckte inte jag, utan skrattandes sa jag nej tack till det erbjudandet.
Att ni lättkrängta vita män finns i ett så stort antal, förvånar mig mycket. Vad mer av livets små bagateller blir ni så upprörda över att ni betalar för att undvikka dem?
Staffan (den okränkbare
)
Två gamla 244
En jagga såldes till utsocknes köpare som reste 30mil för att titta på den. Han prutade fyra tusen i telefon direkt med avståndet som motiv. Det tyckte jag var helt ok. Han kom, han köpte, han åkte. Lite lustigt i sammanhanget var att jag blev uppringd av "Kents bilar" i Jönköping, som ävel han prutade fyra tusen i telefon. Det ännu lustigare var att han sade sig betala genom Wasa kredit, så jag skulle få pengarna av dom några dagar efter köpet. Här någonstans drog jag öronen åt mig och letade efter firman. Den fanns inte någon stans. Ringde "Kent" som svarade med ett mumlande. När jag sade att jag inte fann firman, sade han att den var nystartad och han minsann inte " skitade ner sitt goda rykte genom att lura folk". Mysko!
Kontant betalning sa jag. Far åt helvete sa han. Inte sjutton blev jag förbannad för det, utan mer road faktiskt.
Den enda riktiga knäppjöken stötte jag på när jag sålde min DeSoto. Han ringde halv sju på morgonen och föreslog att jag skulle åka från Göteborg till Hallsberg och han från Stockholm för att titta på den. Halva vägen var tyckte han var rättvist. Det tyckte inte jag, utan skrattandes sa jag nej tack till det erbjudandet.
Att ni lättkrängta vita män finns i ett så stort antal, förvånar mig mycket. Vad mer av livets små bagateller blir ni så upprörda över att ni betalar för att undvikka dem?
Staffan (den okränkbare
Staffan2000 skrev:
Jag har sålt fem bilar på annons. Fyra på Blocket och en med anons i motortidningar.
Två gamla 244r. De såldes utan problem, men med några hundringar bortprutade. Mest för sakens skull.
Staffan (den okränkbare)
Låter som du har haft tur då med dina köpare .
Väldigt enkla affärer

Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 147 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 147 inlägg
Bra grej det där med bortskänkes, en del grupper sträcker sig dock över stora områden och en del mer lokalt.En apelsin skrev:
Har fått tag på saker som jag behövt och även skänkt bort en del via en "Tippen grupp".
https://www.facebook.com/groups/169334543770606
/P

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 2 966 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 2 966 inlägg
Ja, alltid betalning före utbärning av varan. Jag sålde en väl fungerande och bara några år gammal tvättmaskin till det facila priset av 300 spänn, skrev också i annonsen (Blocket) att den var tung och att jag inte kunde bistå med nåt slags bärhjälp. Kommer så en snubbe som har sin 5-åriga dotter med sig, barnet rusar in i källaren i samma ögonblick jag öppnar dörren och är så j-a nyfiken på allt därinne. Snubben stånkar och stönar och säger sig inte kunna få upp tvättmaskinen på sin medhavda pirra, så det fick jag hjälpa honom med, sen var det ändå ett himla företag för honom att dra dessa ca 25 meter från källaren till bilen, medans jag var tvungen att med snälla ord få ut barnet och låsa dörren. Sen lånade jag ut några plankor så att pirran kunde köras upp på släpvagnen och i ögonvrån ser jag barnet länsa mina smultronplantor... Dags för betalning, och detta är ju runt 10 år sen, så halar snubben upp två hundralappar och en guld-tia och säger att han inte hann åka till bankomaten. Jag var så innerligt trött på dem att jag inte orkade protestera, och kände dessutom att han haft ungen med sig bara för att jag inte skulle kunna ställa till en scen.Per Eskilsson skrev:
Lägger jag ut på blocket väljer jag alltid bara att ha mailkontakt, och såna skämmiga personer som inte frågar om varan finns kvar utan börjar med "jag vill köpa, du får XX kr" och då prutat rejält, sånt besvarar jag inte ens. Om jag är intresserad av något som är till salu och säljaren lagt ut sitt telefonnummer, då kan jag själv tänka mig att ringa. Dock inte före 08, ej heller efter 22.
Jag skulle säga "inte gammal, men vi har fått/köpt en ny och säljer den här". Så frågan är egentligen bara om den är såld eller inte ;-)Staffan2000 skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 141 inlägg
Den här tråden borde vara obligatorisk läsning för alla asylsökande.
Det säger en hel del om både landet och dess medborgare när folk hellre slänger saker än får lägre betalt än de tänkt sig från början. Att man är så rik så man kan betala för att behålla sin stolthet. Förstår att det finns jobbiga prutare och r0vhål som aldrig dyker upp fast de sagt att de är jätteintresserade. Men när den enda som kom erbjuder halva utgångspriset och man säger "Nej, då tar jag hellre tiden och kostnaden för att köra det till tippen", det säger något om folksjälen. Och jag vet inte om det är något att skryta med..
Det säger en hel del om både landet och dess medborgare när folk hellre slänger saker än får lägre betalt än de tänkt sig från början. Att man är så rik så man kan betala för att behålla sin stolthet. Förstår att det finns jobbiga prutare och r0vhål som aldrig dyker upp fast de sagt att de är jätteintresserade. Men när den enda som kom erbjuder halva utgångspriset och man säger "Nej, då tar jag hellre tiden och kostnaden för att köra det till tippen", det säger något om folksjälen. Och jag vet inte om det är något att skryta med..