Byggahus.se
Hej
Jag har upptäckt ett fel i vårat nybyggda eksjöhus balans (den nya modellen) och undrar hur jag går vidare efter denna upptäckt.
Problemet är att jag inte hade en tvåårs besiktning (glömde bort samt att huset är väldigt välbyggt annars så tanken har inte funnits att besiktiga) och vi har nu bott här i två och ett halvt år.
Felet är att en längsgående (bärande?) balk som finns i innertaket verkar ha sjunkit? på ett ställe och det har blivit en utbuktning i taket nära väggen samt att det är ett "veck" i innertaket där balken är. (Se bilder)
Jag vet inte om detta är normalt på nya hus som sätter sig, men jag tycker att det blivit lite värre då jag la märke till detta för ungefär ett halvår sedan och då kunde man knappt se att det var ett litet veck i innertaket om man inte var riktigt nära.

Hur blir det nu när jag inte utfört en tvåårsbesiktning i tid? Jag är medveten om att det är upp till mig att bevisa att dom gjort fel om detta är ett slarvfel eller vad det kan vara, men då jag uppenbarligen inte gjort något för att detta ska uppstå så antar jag att det går inom den 10 åriga bygga fel försäkringen som finns?
Felet är bara kosmetiskt för oss, det är inget man upptäcker lätt eller tänker på (i vissa ljus syns det tydligare, se bilder) , men hur är det med konstruktionen undrar jag. Kan det bli värre?
Kommer inte till ro här, känns som om jag borde ha utfört den där tvåårsbesiktningen ändå :worried:

• Innertak med synlig utbuktning och veck nära vägg som indikerar potentiellt strukturellt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbuktning i tak gjort av en sjunkande balk nära en vägg, återspeglar kundens oro över byggkvaliteten.
    Skapa konto
  • Innertak med synligt veck och utbuktning nära väggen, tecken på eventuell sättning i en nybyggd bostad.
    Skapa konto
Givetvis borde du ha utfört en 2-års/garantibesiktning. Frågan är ju om felet hade varit upptäckbart då.
Om felet var upptäckbart inom garantitiden går det inte att reklamera nu.

Om felet upptäckts efter 2 år går det ändå att reklamera, men det är inte lika lätt. Det krävs att de har gjort rejält fel, materialfel täcks nog inte t ex. Även om du hävdar att det upptäckts efter 2 år kan de hävda att det borde ha synts en indikation vid en 2-årsbesiktning. Men det skadar inte att kontakta leverantören.

Behöver inte vara så allvarligt.. kan vara dåligt skruvadskiva eller remsa.som släpper.

• Gilla
A. B
  • Laddar…
Jag har varit i kontakt med min snickare som byggde huset och han tror att det kan vara en mikrolit skiva som släppt lite.
Han skulle komma förbi och kolla när tillfälle ges.

Men jag undrar om detta fenomen är vanligt? Att skivor i innertak släpper/lossnar lite och man kan se konturerna av den i innertaket.
Någon som varit med om detta förut?
Är det någon som vet om det är svårt att rätta till?

Nu har huset passerat 2år så jag vet inte om det kommer att kosta att åtgärda detta.
Men tror ni att husföretagen ibland kan göra detta på "goodwill" ?

L KrilleA skrev:
Jag har varit i kontakt med min snickare som byggde huset och han tror att det kan vara en mikrolit skiva som släppt lite.
Han skulle komma förbi och kolla när tillfälle ges.

Men jag undrar om detta fenomen är vanligt? Att skivor i innertak släpper/lossnar lite och man kan se konturerna av den i innertaket.
Någon som varit med om detta förut?
Är det någon som vet om det är svårt att rätta till?

Nu har huset passerat 2år så jag vet inte om det kommer att kosta att åtgärda detta.
Men tror ni att husföretagen ibland kan göra detta på "goodwill" ?
Mikrolit är ingen skiva utan en väv/duk som man målar på. Kan alltså var så enkelt att det snålats med vävlimmet. Inget allvarligt i så fall och det bör ju täckas av garantier.

R RobZombie skrev:
Mikrolit är ingen skiva utan en väv/duk som man målar på. Kan alltså var så enkelt att det snålats med vävlimmet. Inget allvarligt i så fall och det bör ju täckas av garantier.
Ok, men jag tycker man kan se svaga konturer i innertaket av en skiva, det ser så ut iaf.
Finns det garantier även efter 2 år? Gjorde aldrig 2 års besiktningen, visst finns bygga fel försäkringen men hur brukar det funka annars om man upptäcker nya fel på ett hus efter 2år?

Tjena
Eftersom du som byggherre har ansvaret för att kalla till garantibesiktningen, men inte gjort det. Så har ni accepterat dom kosmetiska felen. Entreprenören har inget juridiskt krav att åtgärda, sen om dom vill pga goodwill är ju en annan femma :)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L KrilleA skrev:
Ok, men jag tycker man kan se svaga konturer i innertaket av en skiva, det ser så ut iaf.
Finns det garantier även efter 2 år? Gjorde aldrig 2 års besiktningen, visst finns bygga fel försäkringen men hur brukar det funka annars om man upptäcker nya fel på ett hus efter 2år?
Ja, det finns garantier även efter detta. Det borde vara specificerat i ert avtal så läs det om du inte gjort det tidigare.

Generellt brukar man sätta 2 år på ytskikt för att kunna göra vid sprickor från sättningar och dylikt som man inte vill springa och fixa löpande under de första två åren. På dina bilder ser det ju dock ut som en skivskarv som rört sig rätt myckett så det är solklart att detta fel fortfarande täcks av garantin.

L KrilleA skrev:
Som jag skrev innan är garantitiden 2 år. Under den tiden är det entreprenören som måste bevisa att felet inte beror på uppförandet utan p något annat. Entreprenören är skyldig att fixa alla fel under den tiden, även kosmetiska fel. Vid vår 2-årsbesiktning fanns det några liknande fel i taket, det åtgärdades av målare.
Efter 2 år är entreprenören bara skyldig att fixa fel som uppstått pga vårdslöshet, och det är du som måste bevisa att det är så. Dvs materialfel täcks normalt inte. Att limmet släppt på mikroliten kan nog vara svårt att få täckt.

K kindvall skrev:
Som jag skrev innan är garantitiden 2 år. Under den tiden är det entreprenören som måste bevisa att felet inte beror på uppförandet utan p något annat. Entreprenören är skyldig att fixa alla fel under den tiden, även kosmetiska fel. Vid vår 2-årsbesiktning fanns det några liknande fel i taket, det åtgärdades av målare.
Efter 2 år är entreprenören bara skyldig att fixa fel som uppstått pga vårdslöshet, och det är du som måste bevisa att det är så. Dvs materialfel täcks normalt inte. Att limmet släppt på mikroliten kan nog vara svårt att få täckt.
Har du läst TS avtal?

I mina nyproduktioner är garantitiden generellt 5 år. Ytskikt 2 år. Detta är ju inget produktfel utan att utförandefel, oavsett om microliten släppt, gipsen släppt eller takbalken satt sig mycket. Hade varit ett solklart garantiärende hos oss. Vi producerar i snitt 500-1000 lägenheter per år.

I mitt fall har jag byggt med eksjöhus och har en bra snickare som byggt huset åt oss som jag har kontakt med som ska komma och kolla på felet.
Det vore bra att ha kött på benen innan snickaren kommer att veta vad de är skyldiga till att fixa när det gäller detta problem. Nu kan det ju vara annat som är fel då man inte ser bakom innertaket vad som hänt, men om en skiva har lossnat kan man tycka det är slarvfel från deras sida och att det är dom som orsakat felet.
Det är ju ofta man hör och läser om husleverantörer och hantverkare som springer från husägare och deras problem orsakat av hantverkarna, så jag räknar inte med att dom kommer vara helt medgörliga.
Annars är det garbo man vänder sig till om man inte får sitt problem löst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.