Byggahus.se
Jag har en 420 som inte kunde starta häromdagen eftersom det blinkar blått på laddstationen. Jag har kontinuet i både begränsningsslingan och i guidekabeln. Kopplar jag in guidekabel på höger anslutning så får jag grönt ljus och kan köra klippare på det begränsade området det ger.
Jag har mätt med multimedier efter bästa förmåga och får mellan vänster begränsningskabel och guideslinga ca 7 Ohm. Mellan guide och höger landar jag på ca 150. Jag gissar att någon koppling någonstans är skadad så att kontinuitet finns men motståndet är för högt. Eller, tänker jag fel?
Om det är så hur hittar jag enklast felet?

150 ohm är för högt, maxvärde för slingresistans är ca 20 ohm Du får kolla skarvarna i slingan osv.

• Gilla
Persing
  • Laddar…
C
P Persing skrev:
Jag har mätt med multimedier efter bästa förmåga och får mellan vänster begränsningskabel och guideslinga ca 7 Ohm. Mellan guide och höger landar jag på ca 150. Jag gissar att någon koppling någonstans är skadad så att kontinuitet finns men motståndet är för högt. Eller, tänker jag fel?
Om det är så hur hittar jag enklast felet?
Du tänker helt rätt, och det är inte så enkelt att hitta ett sådant fel.
Men du vet ju vilken sektion av slingan felet ligger i. Med 150 ohm är det antingen en dålig skarv eller så har någon kört en spade i kabeln eller något liknande. Så fundera på var någonstans något sådant kan ha skett.

Tack. Jag har en 100 meters sträcka där vi gått med grästrimmer. Jag får börja söka där.

C
P Persing skrev:
Tack. Jag har en 100 meters sträcka där vi gått med grästrimmer. Jag får börja söka där.
Grästrimmer låter spontant lite osannolikt. Om den mot förmodan lyckats klippa slingan borde det i så fall vara där den ligger i dagen och då borde du få avbrott och inte 150 ohm.

Jag fick samma problem denna säsong och det visade sig vara vår trädgårdskille som hade donat med en stenläggning och förmodligen ställt ifrån sig spaden vid sidan om och klippt slingan. Ändarna låg bara någon millimeter från varandra. Repade upp typ 100 m kabel innan jag hittade stället. :mad:

Det var ingen trimmerskada. Bara en dålig koppling. Jag hade galen tur, första kopplingen jag grävde fram var dålig. Ny koppling och gräset blir åter klippt.

• Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.