Byggahus.se
M MatsR59 skrev:
Förstår säljaren, storprutare innebär med all säkerhet problem OM de får köpa. Jag som seriös annonsör har dels satt ett pris i annonsen och dels ett eget lägsta pris + säger bestämt nej till alla ”bruschor” oavsett om de prutar eller ej. Bättre att slänga om det inte säljs än att få problem med krångliga typer som TS.
Krångligt? Det blir inte krångligare än vad man gör det till, sätt en tid, plast och pris. Det skulle du ju gjort även om du sålde den för 3000:-.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M moraggarn skrev:
Köp då sakerna för begärt pris, och skänk bort dem själv, eller sälj dem vidare för 500:-. Då har du ju gjort miljön en tjänst, säljaren får vad denne vill ha. För din del blir det en förlust på 2500:- - 3000:-, men det borde ju inte vara några problem för din del, då du själv begär att andra ska kunna göra det.
Problemet ligger ju knappast där, problemet är ju att folk tar sig tiden att kasta prylen eller att ge bort det till en hjälporganisation än att sälja den billigt. Ingen vill ju ha dina saker för det priset du ger, i så fall hade du ju fått det sålt. Vänta 1 mån, har ingen hört av sig på din annons och du uppenbart inte vill ha kvar prylen så är det väl ändå bättre att sälja den billigt eller ge bort den till någon som behöver den.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Helt rätt och där säger inte jag emot dig eller Staffan heller för den delen men varför slänga en helt fungerande pryl/sak/grej? Helt idiotiskt i min mening. Återvinning är tyvärr också rätt tokigt att kalla det, sakerna blir visserligen återvunna men ej i sin helhet. Utan det blir bränsle, ny dator pryl osv. Osv.
Rent miljö mässigt är det ju helt bedrövligt med tanke på hela kedjan av tillverkning. Dessutom av en helt fungerande pryl som då ska bli en helt ny fungerande pryl men med miljöförstöring!
på våran återvinning finns ett tält där man kan lämna det som kan vara säljbart nu är det ganska stor del som återvinns blir nya saker. Men varför ska jag tjafsa med folk som inte kan bestämma sig eller när man försöker ge bort något mot avhämtning. Ja då ska det hämta nästa vecka eller ännu värre ska ha det hemkört. Det tar mig 20 minuter ge bort eller återvinning det är värt mycket sinnesro det och man slipper strulpellar. Då vet iaf jag vem som beter sig idiotiskt.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
P Picta skrev:
på våran återvinning finns ett tält där man kan lämna det som kan vara säljbart nu är det ganska stor del som återvinns blir nya saker. Men varför ska jag tjafsa med folk som inte kan bestämma sig eller när man försöker ge bort något mot avhämtning. Ja då ska det hämta nästa vecka eller ännu värre ska ha det hemkört. Det tar mig 20 minuter ge bort eller återvinning det är värt mycket sinnesro det och man slipper strulpellar. Då vet iaf jag vem som beter sig idiotiskt.
Men exakt! Oftast Erikshjälpen eller dylik organisation som har tälten vilket är super bra men folk vill SLÄNGA prylarna för att dom inte orkar sälja till ett fynd pris.
Ja, oftast blir det nya prylar av grejerna men det sker inte huxflux utan du har en hel jäkla kedja innan den fullt fungerande prylen blir en fullt fungerande ny pryl. Och det är inte gjort i en handvändning direkt. Och miljön blir jäkligt påverkade, hur du än gör. Jag är absolut inte på något sätt någon miljö Nisse snarare tvärtom, men nog kan jag göra lite gott för miljön, t ex panta, använda plastpåsar mer än en gång eller ge bort/sälja en FULLT FUNGERANDE pryl till någon behövande utan att påverka miljön nämnvärt!
Jag fasthåller att en stor del av köparna på blocket sköter sig, kommer vid utsatt tid och köper prylen utan ”krussiduller”. Jag sitter inte heller och väntar på någon ska dyka upp om han ej gör det på utsatt tid, först till kvarn gäller.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Så 500:- för att vänta på någon på utsatt tid är krångligt för dig? ( människor i detta landet har på tok för mycket pengar att röra sig med) Komigen, det är knappast så att du behöver sitta stilla vid köksbordet och vänta att klockan skal slå 12 och han skall dyka upp. Du kan säkert hitta på något vettigt att göra under tiden den dagen. De flesta, 99% skulle jag vilja säga kommer vid utsatt tid och köpet tar Max 5 min.
Vet ej hur det ser ut på eran station t ex men på våran så kan det, om det är helg, vara ganska lång kö för att komma in med bilen till återvinningen. Den tiden det tar för dig dit, kanske sitta en stund i kö så är det väl ändå bättre att köra ner till t ex någon hjälporganisation om du nu inte vill sälja eller orkar med folk. Lovar dig, skulle känna bra mycket bättre för hjärtat ditt och samvetet ;)
Hade det enbart varit att vänta och sedan få 500 Kr, så skulle det inte vara några problem.

Nu vet jag inte om du själv träffat på denna typ av blocketköpare.
Först prutar de innan eventuell ankomst. Sedan är det inspektion och för det mesta mer prutande!
Finns även de som tar varan för prutat pris och därefter börjar höra av sig som om det var någon form av garanti.
Eller så kommer idéer som att jag kör hem med saken till dem, så den kan inspekteras och eventuellt köpas.
Finns mer exempel, så hellre avvisa medsamma och om ingen vill betala ungefär vad som begärts, är återvinningen betydligt smidigare.

• Gilla
  • Älska
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Krångligt? Det blir inte krångligare än vad man gör det till, sätt en tid, plast och pris. Det skulle du ju gjort även om du sålde den för 3000:-.
Skrev inte ”krångligt” kanske du blandat ihop inläggen ?

thomas33 thomas33 skrev:
Hade det enbart varit att vänta och sedan få 500 Kr, så skulle det inte vara några problem.

Nu vet jag inte om du själv träffat på denna typ av blocketköpare.
Först prutar de innan eventuell ankomst. Sedan är det inspektion och för det mesta mer prutande!
Finns även de som tar varan för prutat pris och därefter börjar höra av sig som om det var någon form av garanti.
Eller så kommer idéer som att jag kör hem med saken till dem, så den kan inspekteras och eventuellt köpas.
Finns mer exempel, så hellre avvisa medsamma och om ingen vill betala ungefär vad som begärts, är återvinningen betydligt smidigare.
Men Mail från dessa personer får du ju oavsett. Det är inte så svårt att urskilja vilka man kan lita på eller ej, eller så är jag kanske bara en bra människokännare, vilket jag dock tvivlar på :)
Hade t ex TS mailat mig eller ringt mig så hade jag inte tagit honom som någon jobbig jävel direkt, utan hade absolut accepterat hans bud efter någon månad då ingen annan va intresserad tydligen och slänga den är ju bara dumt, då är det kanon att jag faktiskt kan få en femhunka för något jag inte ens vill ha eller behöver, utan massa jobbiga måsten som du beskriver.
Men varken du eller jag, eller t ex blocket själva Kommer kunna göra något åt dessa velande jobbiga personerna du nämner, dessa får man sålla ut vilket man lär sig efter ett tag om man sålt en del prylar.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
M MatsR59 skrev:
Skrev inte ”krångligt” kanske du blandat ihop inläggen ?
Okej, du skrev att TS va en krånglig typ. Jag uppfattar honom som tvärtom. Förutom då skambudet, ser inget krångligt med att man ger ett skambud via Mail. Det ”krångliga” kommer ju efteråt i så fall, men det lär man sig snabbt att ducka undan om man sålt lite prylar via nätet.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Får flashbacks still när jag bytte till en ny robotgräsklippare.

Då min gamla var en rätt ovanlig modell så annonserade jag ut den som reservdelsmaskin, inklusive oanvänt moderkort och lite extra prylar till ett vad jag tyckte rätt symboliskt pris, 2000r om jag minns rätt. Har för mig att jag baserade priset på kostnaden för de nyligen inköpta reservdelarna, så fick man en fungerande klippare på köpet.

En nisse ringde och köpte den, när han sedan kom och hämtade den röjande han pruta.
Jag ville est bara bli av med den, så han fick det pris han begärde.
Därefter fick jag köra telefonsupport ett oräkneligt antal gånger och sedan var batterierna enligt honom betydligt sämre än förväntat, så han insisterade på att jag skulle betala tillbaka kostnaden motsvarande ett nytt batteri...

Det var sista gången jag sålde till någon som prutar på låga priser. Det hade varit en betydligt bättre affär för mig att göra som frugan rekommenderade, slänga skiten...
Tror jag fick behålla 1000kr av den affären, vilket blev en riktigt usel timlön för allt arbete den innebar för mig.

Baserat på det skulle jag *mycket* hellre slänga saker än att skänka dem till strulpellar som prutar.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Hej
Nu är vädret lite sämre och jag tänkte försöka återkoppla till denna storm av inlägg! Ett långt istället för 100 korta...
Posten är uppdelad i tre delar: 1 Inledning, 2. Om trådens ämne, 3. Allt som är off-topic

1. Inledning
Jag skapade tråden, som jag nu har lärt mig är psykologin bakom människors syn på orättvisa (tack Pin inlägg #34 eller #170) men gjorde misstaget att visa konversationen som skapade min nyfikenhet. Min tanke var inte att denna tråd skulle handla om min faktiska konversation och om 1/6 av priset är skambud, hur jag skulle få personen ifråga på andra tankar och tom skänka "prylarna" till mig :surprised:. Utan hur jag ska förhandla med ev framtida säljare med personlighet som nekar att ta 30kr av 100 om någon annan får 70kr (med inlägg 34 som exempel). Jag är inte heller ute efter att förhandla så att säljaren går ifrån dealen missnöjd.
Ber om ursäkt för den otydliga trådstarten och där jag öppnade pandoras ask för alla som tycker mindre bra om blocket och prutare.

2. Om trådens ämne
Tack för de tips jag fått.

Det jag främst tar till mig från tråden är att vänta längre innan jag lägger bud!
Jag använder mig av bevakning och brukar inom någon dag skicka så som jag skrev i trådstarten. Jag trodde inte jag var för framfusig med att först säga om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar sen och kan tänka dig att gå ner. Jag har med denna tråd insett att det oftast (Staffan2000 och Ganescha är ex på två undantag) inte tolkas som jag tänker: Säljaren får mitt bud och tänker att det var för lågt. När hen inte får sin vara såld på 14 dagar kan hen plocka upp mitt meddelande och återkomma om intressant.

Fortsätt gärna diskutera i tråden hur en köpare skulle förhandlat i situationen i ex inlägg #6 eller #111 (om man tänker att det bara kommer ett bud på 500kr) för att säljaren skulle värderat erbjudet bud (som är marknadsvärdet) högre än känslan av att förstöra för köparen som kom med enl säljaren ett skambud.

3. Off-topic

Jag börjar med att berätta vad jag önskade köpa för er som undrat om det.

Jag har en plan att bygga ett orangeri med isolerglas. Jag har ingen deadline utan när tid och glas finns påbörjas projektet. Jag letar alla storlekar 2 och 3 glas för att senare pussla ihop och sälja/skänka det jag inte använder. Än så länge har jag köpt följande begagnade partier.

Tabell som visar priser och m2 för isolerglaspartier med utgångspris, budgivning och pris per kvadratmeter.

De säljare jag kontaktar har inte skrivit ut någon information som ex U-värde, säkerhetsglas osv. Det dyker även upp isolerglas då och då med eller utan träkarm för skänkes vilket även sänker marknadsvärdet på dessa ting. Utifrån detta satte jag 500kr (57kr/m2) som bud för 9m2 som säljaren ville ha 3000kr för. Ett bud att använda om marknaden inte ville ge 3000. Jag prutar inte heller om det undanbedes på något sätt i annonsen, stod inget om ej prutbart i annonsen.

Nu lite andra kommentarer och svar från off-topic ämnen

Jag blir inte upprörd/kränkt över att mina bud nekas och gråter inte ut i en tråd, jag blev nyfiken på psykologin bakom och ville veta mer om hur man ska förhandla med dessa personligheter.

Jag prutar inte för att det är fel på varan utan för att jag tror utsatt pris är högre satt än vad marknaden vill betala. Ibland har säljaren satt fel pris ibland underskattar jag vad marknaden vill betala. Därför tycker jag att det är bättre att komma överens om priset innan varan hämtas. Prutning för att varan inte håller det skick som angetts görs på plats (har jag inte gjort någon gång).

Jag prutar inte på ICA eller bilskrotar som slår sönder växellådor för jag vet att det inte går. Det går däremot ofta på Blocket, vilket jag utnyttjar. Ni som inte gillar den utvecklingen på Blocket får hitta annonssidor som ej tillåter prutning. ICA är även bättre än snittblocket säljaren på att sätta ett pris som ligger på marknadsvärdet varför prutning inte behövs.

Så här skulle jag gjort om situationen var omvänd. Tagit emot budet, tänkt att det var lågt för jag tror ju att 3000kr är marknadsvärdet men sparat budet. Om inga andra bud kommit som var högre efter 1-2 veckor sålt varan.

Sista saken i off-topic, om någon har isolerglas som är hela och utan fukt men som gärna får var använda länge erbjuder jag/fiskmåsen/luffaren/tiggaren/barnet/hyenan er 50kr/m2 för att ni ska slippa kånka iväg dem till tippen (kan skicka en handpenning innan som vid mitt senaste blocket köp för att visa att mitt intresse är genuint). Om 50kr/m2 är för lite sälj dem till ett högre pris så får den köparen även ett fint orangeri! Om ni redan kört dem till Röda korset eller Erikshjälpen tipsa om var så kan jag köpa dem där! ;)

/Pär

Som kommer följa tråden när diskussionen handlar om psykologin och ev besöka de nya trådar som skapas för att t.ex. fortsätta diskussionen om 57kr/m2 var orimligt lågt. Alla frågor från mig och er om hur ett orangeri av begagnande isolerglasrutor ska byggas kommer ev diskuteras i en tråd skapad av mig när tiden är inne!

• Gilla
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Snälla Gun. Driver du med oss? Eller menar du verkligen att din kaskad av invektiv är motiverad som svar på TS mycket artiga fråga till säljaren? "Korkat, Tiggeri, Vedervärdigt ..." Vi diskutera en Blocketannons, inte sadistiska kunder på slumbarnbordeller i Calcutta. Har du helt tappat förståndet?
Vaddå Calcutta? Är man så fruktansvärt bortskämd att man inte kan tänka sig att vi i Sverige, framförallt nu, inte är i krisläge eller kanske säljer för att man måste?
Bara 3 år sedan levde min man fortfarande men skulle ta sprutor mot cancern för 30 000kr i månaden dessutom nekades han sina pengar från försäkringskassan och adekvat hjälp från kommunen. Dvs jag var hemma och tog hand om honom, inga pengar in.... vad gör man? Jo man säljer allt som går att sälja. Under den sista sommaren annonserade jag en massa gamla fönster på blocket, köparen kom och snodde dom från tomten.... tjuven finns i Norrtälje och polisen lyfte inte ett finger trots att jag hade namn och adress.
Såååå, vad är viktigare?att rädda människor eller prylar?
Jag bara undrar hur det blev så att det är viktigast i världen med prylar??
Inte ens historiskt viktiga prylar är viktigare än människor enligt min mening, därav ilskan och chocken efter att ha läst något sådant.

• Ledsen
nissenhj
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Bra! Köp den då för 3000och skänk den för 500!

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Det är därför min fru numera sköter nästan all försäljning, och då oftast genom Facebook marketplace, där det är gratis att annonsera.
Den är ju ännu värre. Folk vägrar ta ett nej och fortsätter tjata trots att prylen redan är såld. Jag har blivit tvungen att blocka påstridiga personer.

• Gilla
  • Haha
Gun L och 2 till
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Det är därför min fru numera sköter nästan all försäljning, och då oftast genom Facebook marketplace, där det är gratis att annonsera.
Vi kör blocket via jobbet och det är något riktigt jäkla skit! Verkar gjort för att maxxa hur mycket pengar man kan suga ur en och interfacet är jobbigt dessutom.

Finska tori.fi är flera ggr bättre och därifrån får vi faktiskt kunder. Vet inte en enda blocket kund ännu trots speciella blocketrabatter som är förmånligare än vårt vanliga utbud.

Som privatperson använder jag oftast det lokala sajten findit.fi, det är bäst om man vill sälja i österbotten där jag bor.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Har själv svarat likadant när någon skambudar på Blocket-annonser. Därmed inte sagt att jag slänger grejjorna, istället åker jag till åtevinníngen, typ Röda Korset.. Visst går det att pruta på Blocket även om det inte står rent ut. Men det får ju vara lite hyfs, annars blir folk förbannade. 80% prut är ett skambud, 5-10% brukar jag räkna med (beroende på utgångspriset). Har nyligen haft lite garagerensning och när man får meddelande från kontantkortstelefoner som skambudar 40-50% utan att ens ha sett varan, då lackar jag ur. (Kontantkortstelefoner är förresten ett jävla otyg som borde förbjudas....)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.