Byggahus.se
C chrille-gäddan skrev:
För att återgå till ämnet:

parasoll blåste sönder igår så fick snabbt hänt snutt nu på förmiddagen.

synpunkter på lastsäkring?
Jag vill istället ha banden rakt ner direkt bredvid kartongen, på båda sidor, fram och bak. Tar du tag i bakre delen på förpackningen kan du antagligen dra den i sidled nu och det beror på att vinkeln på spännbanden är för liten - de behöver gå mer rakt upp.

Lägg spännet ovanpå lådan, dra ner under bågen, upp över lådan, ner under bågen och sedan upp till spännet och koppla ihop. Då kommer det sitta fast.

Band runt framkant är ju bra men drar du åt den så den inte riskerar att blåsa av knuffar du nog lådan bakåt => du behöver en likadan säkring bak. Eller, så tar du bort dessa två och gör som jag sa ovan, det kommer sitta tillräckligt. Fördelen med ditt extra sling framåt är att det kompenserar för den svagaste länken här, nämligen själva förpackningen som antagligen är det som brister först vid en krock.

B bakterie skrev:
Nu blev jag nyfiken och tvungen att googla. Maxvikten är tydligen 60 ton idag. Oklart hur mycket av det som är last. Här är en artikel om ett 80-tonsekipage med dispens. 10 axlar och drygt 54 tons lastkapacitet.

Nu är det dock sällan jag ser grusbilar med släp, och med släp blir det dubbelt så mycket jobb att lastsäkra.

Jag menar inte att detta är ett argument åt något håll, jag ville bara dela med mig.
Nej. Maxvikten är idag 74 ton på BK4-väg.

BK1 tillåter maximalt 64 ton.

BK2 tillåter maximalt 51,4 ton.

BK3 tillåter 37,5 ton.

Sedan kan lokala sträckor vara begränsade till 5 ton eller vad som helst, det beror på vad vägägaren bestämmer att vägen håller för.

Däremot är det flera faktorer som avgör vad en lastbil får väga på en viss vägsträcka.

1) Tillverkarens begränsning. Lastbilen håller bara för X ton.
2) Axelavstånden. Längre avstånd mellan axlarna ger högre bärighet, eftersom man sprider ut vikten på vägen.
3) Bruttoviktstabeller för gällande BK-väg.

Du kan läsa mer här om du vill:
Grundregler - Transporstyrelsen
Bruttoviktstabeller - Transportstyrelsen

--
Tillägg:

Gällande vad som är lastvikt eller inte, det är helt beroende på vad ekipaget väger.

Bruttovikt = tjänstevikt + max lastvikt.

Tjänstevikten är olika för alla fordon, det beror ju på hur fordonet är konstruerat. Vad det väger, helt enkelt. Hur stor dieseltank, om det finns hydrauliska system, m.m.

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad det är för tjafs om att privatpersoner inte ska behöva följa samma regler som yrkestrafiken... Yrkestrafiken följer Transportstyrelsens föreskrifter, och det gör alla som har körkort. Oavsett körkortsklass och yrke så är man förpliktad att följa dessa regler när man framför ett fordon. Oavsett om det är långtradare eller cykel.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
O oas skrev:
Jag vet inte vad det är för tjafs om att privatpersoner inte ska behöva följa samma regler som yrkestrafiken... Yrkestrafiken följer Transportstyrelsens föreskrifter, och det gör alla som har körkort. Oavsett körkortsklass och yrke så är man förpliktad att följa dessa regler när man framför ett fordon. Oavsett om det är långtradare eller cykel.
jo tjafset handlar om att trafikförordningens paragrafer upp till #10 gäller alla trafikanter, och 11-Xx gäller kommersiell trafik. Lagstiftaren gör alltså skillnad på privatbruk och yrkestrafik, vilket kan vara rimligt. Läs på länken jag postade tidigare.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_25.pdf

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
O oas skrev:
Nej, yrkestrafiken jobbar efter samma lagar som gäller alla i Sverige (och EU). Det är enligt TSFS 2017:25.

Även yrkestrafiken får säkra last med rep, eller tejp. Om man kan bevisa att det är tillräckligt. Då ska man även medföra ett lastsäkringsintyg (se bif. 2 i länken ovan). Personer som är behöriga för att testa detta är t ex verkstadsansvarig (jag antar att man kan vända sig till olika organisationer osv också, typ Dekra, SP, m.fl.).

Vad kostnaden för detta är, överskrider förmodligen värdet för X antal spännbands inköp per år under hela livet...
ja om du läser den förordningen så ser du som sagt att nyttofordon har fler regler, paragraf 11 och framåt.

det är väl inget konstigt med det?

MathiasS:
Igår sa jag att du inte är värd min tid och det gäller egentligen fortfarande men jag ske besvara i alla fall, trots att du är så jävla otrevlig. Rena rama påhoppen!
Men du kanske tycker att du kan bete dig hur som helst bara för att du har lyckats skriva 26 000 inlägg?

Paragraf 1-10 gäller ALLA, även dig!
Paragraf 9 säger att "... lastsäkringsutrustning ska vara lämpad för lasten ...". Du kanske tycker att skosnören och silvertejp duger men jag kan garantera att om du träffar på en polis som intresserar dig det minsta lilla för hur du har surrat på din släpvagn så är du rökt. Varför ska jag ens behövs påpeka detta?

Paragraf 10: "Lastbärare och lastsäkringsutrustning ska väljas avseende typ, antal och egenskaper så att de kan ta upp de belastningar som anges i 7§ utan att belastas mer än dess säkra belastning på ett sådant s ..." (det gick inte att kopiera mer av någon anledning).
Hur ska du kunna bevisa att det där repet du pratat om duger? Du klarar dig ENDAST om du träffar på en polis som inte kan det här, vilket i och för sig är mycket möjligt. Eller en polis som inte bryr sig, vilket också (tyvärr) är möjligt.

Jag bävar helt enkelt för att möta dig ute i trafiken med fullastad släpkärra med din attityd till det här.
Min attityd är att surra dels så att lasten blir kvar, dels enligt lagen vilket i princip är samma sak. Här blir det inga skosnören eller silvertejp för surrning.

För dom allra flesta är det nog en självklarhet att surra korrekt. Att sen kunskapen inte alltid finns, det är beklagligt och beror delvis på körkortsutbildningen. Men betydligt värre är det att det faktiskt finns folk som hävdar att det skulle duga med skosnören och silvertejp för det borde kunna klassas som brister i allmänbildningen.

• Gilla
Harpgear
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
MathiasS:
Igår sa jag att du inte är värd min tid och det gäller egentligen fortfarande men jag ske besvara i alla fall, trots att du är så jävla otrevlig. Rena rama påhoppen!
Men du kanske tycker att du kan bete dig hur som helst bara för att du har lyckats skriva 26 000 inlägg?

Paragraf 1-10 gäller ALLA, även dig!
Paragraf 9 säger att "... lastsäkringsutrustning ska vara lämpad för lasten ...". Du kanske tycker att skosnören och silvertejp duger men jag kan garantera att om du träffar på en polis som intresserar dig det minsta lilla för hur du har surrat på din släpvagn så är du rökt. Varför ska jag ens behövs påpeka detta?

Paragraf 10: "Lastbärare och lastsäkringsutrustning ska väljas avseende typ, antal och egenskaper så att de kan ta upp de belastningar som anges i 7§ utan att belastas mer än dess säkra belastning på ett sådant s ..." (det gick inte att kopiera mer av någon anledning).
Hur ska du kunna bevisa att det där repet du pratat om duger? Du klarar dig ENDAST om du träffar på en polis som inte kan det här, vilket i och för sig är mycket möjligt. Eller en polis som inte bryr sig, vilket också (tyvärr) är möjligt.

Jag bävar helt enkelt för att möta dig ute i trafiken med fullastad släpkärra med din attityd till det här.
Min attityd är att surra dels så att lasten blir kvar, dels enligt lagen vilket i princip är samma sak. Här blir det inga skosnören eller silvertejp för surrning.

För dom allra flesta är det nog en självklarhet att surra korrekt. Att sen kunskapen inte alltid finns, det är beklagligt och beror delvis på körkortsutbildningen. Men betydligt värre är det att det faktiskt finns folk som hävdar att det skulle duga med skosnören och silvertejp för det borde kunna klassas som brister i allmänbildningen.
du eldar verkligen upp dig.....

för egen del surrar jag aldrig med annat än spännband och jag värdesätter högt att surrningen ska bli bra. Använder släpvagn frekvent sedan 20-30år och kör regelbundet tunga och ibland svårlastad saker.

jag är också intressad av fordonsrelaterad juridik och regler.

att 1-10 är gäller alla har jag ju redan talat om för dig. Har du verkligen förstått vad som står där?

lagen kräver inte att jag använder spännband, bara att det jag använder fungerar. Att både du och jag TYCKER att man ska använda klassad lastsurrning betyder inte att lagen kräver det.

och ja, blir man stoppad är det en bedömningsfråga kring om surrningen är adekvat eller inte, oavsett vad man surrat med och risken för problem är större om man använder skosnören.

min invändning tidigare var inte mot att använda spännband utan mot att du sa att man inte fick använda annat än certifierade spännband. Du har fortfarande fel i det.

G
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill istället ha banden rakt ner direkt bredvid kartongen, på båda sidor, fram och bak. Tar du tag i bakre delen på förpackningen kan du antagligen dra den i sidled nu och det beror på att vinkeln på spännbanden är för liten - de behöver gå mer rakt upp.

Lägg spännet ovanpå lådan, dra ner under bågen, upp över lådan, ner under bågen och sedan upp till spännet och koppla ihop. Då kommer det sitta fast.

Band runt framkant är ju bra men drar du åt den så den inte riskerar att blåsa av knuffar du nog lådan bakåt => du behöver en likadan säkring bak. Eller, så tar du bort dessa två och gör som jag sa ovan, det kommer sitta tillräckligt. Fördelen med ditt extra sling framåt är att det kompenserar för den svagaste länken här, nämligen själva förpackningen som antagligen är det som brister först vid en krock.
Banden är ju dragna runt kartongen så oavsett om dom går rakt ner eller snett ner så kommer man inte att kunna röra lådan i sidled eller framåt/bakåt, så länge lådan är hel vill säga.

G GammelMan99 skrev:
Banden är ju dragna runt kartongen så oavsett om dom går rakt ner eller snett ner så kommer man inte att kunna röra lådan i sidled eller framåt/bakåt, så länge lådan är hel vill säga.
du har rätt, såg inte det. För egen del föredrar jag dock det andra alternativet.

MathiasS MathiasS skrev:
... min invändning tidigare var inte mot att använda spännband utan mot att du sa att man inte fick använda annat än certifierade spännband. Du har fortfarande fel i det.
Det är fortfarande du som har fel.
Lägg inte ord i min mun!
Jag har inte sagt att man inte får använda annat än certifierade spännband. Jag har sagt att man med andra grejer såsom rep etc ligger illa till den dan man åker på en kontroll.
Men fortsätt med skosnören, jag skiter högaktningsfullt i dig i fortsättningen.
Jag avslutar med att önska dig en bra dag för jag har inte tid att hålla på och lalla med viktigpettrar.

R Robban_C skrev:
Åter till ämnet, korrekt lastsurrning, något som folk i allmänhet inte verkar kunna så mycket om:
Rep nämndes för lastsurrning:
Även om det fungerar så är det målfoto att vara tillåtet. Man får egentligen inte använda spännband om märklappen med EN-nummer, brottlast, spännlast etc är avsliten eller icke läsbar. Vad är det för märklappar på ett rep? Inga alls så jag tror faktiskt inte att rep är godkänt. Alternativt att man måste kunna uppvisa rätta data för repet ifråga.
Här sa du att du inte trodde att rep är godkänt. Nu har jag visat dig förordningen som reglerar detta och där saknas stöd för detta påstående.

• Gilla
eftertänksam och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Mer såhär?

• Bil med lastbågar fixerade på taket som säkrar en lång träplanka, med regndroppar och trämaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takräcke på bil med träplankor säkrade med orange spännband, duggregn på bilens tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp. Fast jag beukar inte dra under högen utan bara under räcket och sedan upp igen, men det sär lär ju sitta bra.

Har ingen bild på det men jag kompletterade tryckt virke på takräcket lite spontant! Kollade vikt per planka och räknade hur många jag kunde få med!
Någonstans räknade jag fel iaf för räcket hade böjt sig som en banan när jag kom hem!

Förmodligen 3-400% överlast!

P
C chrille-gäddan skrev:
För att återgå till ämnet:

parasoll blåste sönder igår så fick snabbt hänt snutt nu på förmiddagen.

synpunkter på lastsäkring?
Vid krock eller snabb inbromsning skulle godset i kartongen teoretiskt kunna gå rakt i genom kartonggaveln (beroende på hur godset ser ut så klart)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.