Byggahus.se
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Utifrån ditt sista inlägg tycker jag det låter som att du har två val:
1. Ignorera
2. Be grannen komma med ett åtgärdsförslag som denne också får bekosta.
Nr 2 var ett bra förslag. Har en gång i tiden gjort likadant det löste sig snabbt och min gran stod kvar trots att DE fick ta ned den och ta vara på allt.

Jag skulle förmodligen störas av sådana reflexer.

Ta reda på vilken del av manicken som ger reflexerna och spraymåla där med matt svart färg. Troligen är det den plana tuppkammen, då reflexer från de konvexa ytorna inte kan fokuseras på samma sätt.

Ta du och skriv ett brev till grannen att du stör dig på deras gnäll!

Själv har jag en granne ca:150m bort som har en typ av vindflöjel på sin skorsten i rostfritt stål som snurrar i vinden och kastar solkatter för varje varv.
Självklart är det störande om jag sitter och glor på vindflöjel i väntan på nästa varv den snurrar. Men hur normalt är det att störa sig på petitesser.
Jag anser att din granne är störande och därmed inte normal.
Skriv du ett brev och förklara normalt och hänsynsfullt att din granne inte är normal.

• Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Om man gör något som skapar problem för andra - även om det troligtvis inte är avsiktligt - så får man väl vara beredd på att lösa problemet. Det kallas för att ta ansvar och att bry sig om sina medmänniskor.

Att folk här föreslår att ge grannarna ett par solglasögon känns ytterst fånigt. Det är inomhus som reflexerna är ett problem, och där har man inte solglasögon. Man ger alltså enbart detta tips för att förvärra saker och ting. Ställ er och spruta tändvätska på grillen eller något istället om ni vill få saker att flamma upp ordentligt.

En annan konstig forumreaktion är att grannarna är galna som påpekar detta skriftligt. I andra trådar, där TS har problem, så brukar det just tipsas att man ska ställa sina påpekanden skriftligt, så att man har något att luta sig mot om det går vidare.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Ledsen, initialt så så var jag 100% procent på er sida. Grannen var märklig osv.

Men när du nämner att ni har x antal pärmar med dokumentation och anmälningar hit och dit, så tänkte jag: "hmm, undrar vad de iblandade grannarnas versioner är".

Förmodligen typiskt svenskt.:oops:
Tänkte precis detsamma.
Skulle vara intressant att höra alla grannars version.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Grannen är gammal polis med petnoga hustru. Det är alltid någonting som är störande,fågelhus på staketet,färgen på min garageport,bilar som kör till oss.och råkar ha hjul på deras sida av parkering,skylten som markerar väg mot huset,asfalten på uppfarten ,lyset på garage som lyser för skarp,när de backar med bilar osv.. Jag var med på allt från början,ordnade allt till det bästa,men när de började anmäla mig till Kommunen,blev jag surare . Och nu "solreflexer" Hela skönhet av den lila vingen är just att den rör på sig (vinden) och är blank. Varför ska jag måla den svart,lika bra kan de sitta i en annan fönster,ej på baksidan.
Gör du åtgärder t ex målar eller annat så kommer du att få underhållsjobb. Tänk när det börjar flagna om 5 år, ska du upp där och måla igen. Du kanske knäcker en takplatta dessutom. Det är nog kvinnan som driver på mannen. Ta ett snack med mannen utan att kvinnan är närvarande.

F fredl skrev:
Du verkar känna dig väldigt utpekad och som ett offer. Du plockar också upp att du är kvinna och inte har en "svensk" man, utbildningsnivå etc etc. Jag skulle fundera på hur det kommer sig att du hamnar i dessa konflikter med grannen. Visst, grannen kan vara orimlig skitstövel, ofta finns det dock något som ligger bakom folks agerande. Alla dessa "immutable characteristics" som du känner dig nödgad att ta upp, har ingenting med sakfrågan att göra, ändå så känner du att du vill ta upp dem.

Att grannen inte ska kunna sitta i ett av deras fönster för att du har något (som går att lösa på ett annat sätt) som skickar in solreflexer i deras hus, känns inte som en rimlig begränsning som kan lösas på annat sätt. Visst ska man inte "förhandla med terrorister" men det finns hundratals eller tusentals trådar på forumet om sådana här konflikter. Många (men långt i från alla) kan undvikas om man beter sig mot sina grannar på ett artigt sätt. Vill man inte behöva förhålla sig till andra så gör man bäst av att bosätta sig där man inte drabbas av grannar.

Speciellt i Corona-tider så bör vi vara extra ödmjuka för att våra medmänniskor inte alltid mår så bra. Är man rädd för något okänt så är det lättare att fokusera på något mer värdsligt, som din dragförbättrare. Dessa finns i mattsvart förresten...
Tack Fred,för uppläxning. Tack för alla svar.Tycker att vi inte kommer längre. ,Särskild, att en del mot slutet (tjej på Forum) började luta mot mindre trevlig ton.Det är inte synd om mig,ville bara påvisa,HUR det står till ,i konklaver (villasamhället) bakom låsta dörrar. Jag tackar för mig och tack att jag fick vara med på Forum. Aprilmaj.

P Polyene skrev:
Att folk här föreslår att ge grannarna ett par solglasögon känns ytterst fånigt. Det är inomhus som reflexerna är ett problem, och där har man inte solglasögon. Man ger alltså enbart detta tips för att förvärra saker och ting. Ställ er och spruta tändvätska på grillen eller något istället om ni vill få saker att flamma upp ordentligt.
Bara ett lite förtydligande. Tipset om Solglasögon ska kanske inte ses som den första åtgärden Man bör vidta men om man läser Fler av TS inlägg i diskussionen så Verkar det framgå att grannen lägger sig i det mesta och jag tycker att det finns gränser till vad / hur mycket man ska behöva anpassa sig för att andra har åsikter. Jag läste inlägget som att skorstensprydnaden var ytterligare en sak som grannen hade synpunkter på och då kan en markering vara på sin plats att ”har du problem Med vårt hus så är det ditt problem”...

Men som i de allra flesta fall lönar det sig naturligtvis att börja med ett gammalt hederligt snack och försöka vara så lösningsorienterad som möjligt...

Jisses!

Hade jag störts av reflexer under några få tillfällen om dagen från en intilliggande granne så hade jag förmodligen bara gett fan i att titta åt det hållet tills det är över.

Å andra sidan; hade en granne hört av sig och sagt att min ”häxa” bländar dem så hade jag klättrat upp på taket och åtgärdat problemet.

Jag fattar inte hur vissa kan vara så sugna på att starta konflikter och hur andra kan vara så ovilliga att vara tillmötesgående. Att ständigt sätta sig på tvären är inte ett tecken på styrka.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
K KJER skrev:
För den som orkade läsa ALLA inlägg innan den kommenterade (väldigt många i den här tråden som inte har gjort det) så framgår det ganska tydligt att trådskaparen inte är riktigt balanserad. Precis som någon annan skrev så börjar den här typen av trådar alltid med att grannen är helt tokig och klagar på något banalt. Sedan framkommer nästan alltid andra omständigheter, vilket det även i denna tråd gjorde. Då framträder en bild av trådskaparen som inte alls är så smickrande.
Jag tror du har en poäng där.
Tydligare blir det när man läser TS inlägg i övriga trådar.

Stickan

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stickan56
pOma pOma skrev:
Ta du och skriv ett brev till grannen att du stör dig på deras gnäll!

Själv har jag en granne ca:150m bort som har en typ av vindflöjel på sin skorsten i rostfritt stål som snurrar i vinden och kastar solkatter för varje varv.
Självklart är det störande om jag sitter och glor på vindflöjel i väntan på nästa varv den snurrar. Men hur normalt är det att störa sig på petitesser.
Jag anser att din granne är störande och därmed inte normal.
Skriv du ett brev och förklara normalt och hänsynsfullt att din granne inte är normal.
Vem som är normal går nog inte att avgöra i detta forum.
Det är lätt att bli lurad. :rofl:

Stickan

Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Det finns ingen umgänge mellan våra grannar. Alla är pensionärer,med STOR intresse ,vad andra grannar går för.
Jag har bott där 45 år,andra kom senare. Medelklassen,högre utbildning,status.Jag ska inte tro,att jag är för någonting.
ursäkta men jag är bara ingenjör inte psykolog. Hade en gammal granne där hon var över 70 år och jättetrevlig till att börja med. Sedan petigare och petigare. Det gick sakta och blev värre men det visade sig att hon var på väg bli dement. Hon är avliden nu och hann flytta innan. Typ hon kom och ville att jag skulle såga ner mitt enda träd ett körsbärsträd. Därför att en del blommor blåste ner på hennes nerfart. De där blommorna är små och torkar och försvinner på två dagar. Där har du att förvänta dig. Dessutom var hon väldigt rastlös. Har läst lite om demens efter det.

Tror nog efter läst ts svar i denna tråd att det inte är ts grannar som är problemet.
Inte så svårt att räkna ut vad/vem som är problemet på den gatan.

• Gilla
vicfje och 4 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Grannen är gammal polis med petnoga hustru. Det är alltid någonting som är störande,fågelhus på staketet,färgen på min garageport,bilar som kör till oss.och råkar ha hjul på deras sida av parkering,skylten som markerar väg mot huset,asfalten på uppfarten ,lyset på garage som lyser för skarp,när de backar med bilar osv.. Jag var med på allt från början,ordnade allt till det bästa,men när de började anmäla mig till Kommunen,blev jag surare . Och nu "solreflexer" Hela skönhet av den lila vingen är just att den rör på sig (vinden) och är blank. Varför ska jag måla den svart,lika bra kan de sitta i en annan fönster,ej på baksidan.
Sådana grannar hade jag bemött med att dubblera altt som de klagar på. Låter sjukt otrevliga. de skriver alltså brev istället för att komma över?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.