1 191 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Tips - hur göra med plintar
Hej, nu behöver jag lite input. Skall/håller på och skall bygga ett altangolv på plint. Jag vill ha detta friliggande och ej bärlina skruvat i huset då även huset står på plint, så jag vill att de skall kunna röra sig oberoende av varandra.
Min tanke var ju då att göra som brukligt att få bort matjorden, göra hål för plint och sen även lägga markduk och makadam (ej paddad)
Efter att ha tagit bort matjorden så sprang jag på att förra ägaren lagt ett större sten ca 30-50 cm ut från huset. Dvs ungefär där jag tänkt första plintraden till bärlinan.
Så hur skall jag göra nu på bästa sätt?
Som jag ser det finns det 3 alterantiv:
1 - Bit i det sura äpplet och gräv ner dessa plintar mitt i utfyllnaden med lite grövre sten
2 - Ställa den plintraden uppepå marken (stenen), och gräva ner de andra (om detta är möjligt och att inte tjälen ställer till det)
3 - Gjuta egna plintar ( som jag gjort till de som står under huset), som då ”flyter” uppepå makadamen, då jag gjort en ”sula” under plinten
Tar tacksamt emot tips vad som kan/är bästa enklaste sättet för denna plintrad. Tack på förhand
Min tanke var ju då att göra som brukligt att få bort matjorden, göra hål för plint och sen även lägga markduk och makadam (ej paddad)
Efter att ha tagit bort matjorden så sprang jag på att förra ägaren lagt ett större sten ca 30-50 cm ut från huset. Dvs ungefär där jag tänkt första plintraden till bärlinan.
Så hur skall jag göra nu på bästa sätt?
Som jag ser det finns det 3 alterantiv:
1 - Bit i det sura äpplet och gräv ner dessa plintar mitt i utfyllnaden med lite grövre sten
2 - Ställa den plintraden uppepå marken (stenen), och gräva ner de andra (om detta är möjligt och att inte tjälen ställer till det)
3 - Gjuta egna plintar ( som jag gjort till de som står under huset), som då ”flyter” uppepå makadamen, då jag gjort en ”sula” under plinten
Tar tacksamt emot tips vad som kan/är bästa enklaste sättet för denna plintrad. Tack på förhand
Nybyggare
· Västmanland
· 205 inlägg
Fyll upp makadam och lägg en betongplatta istället. Så gjorde jag då första plintraden hamnade mitt i dräneringen.
Nybyggare
· Västmanland
· 205 inlägg
Sätt en stolpe ner till betongplattan. Behöver inte vara avancerat. Samma regel som golvbjälkrb eller bärlinan med en bit syllpapp längst ner.
Du har ju redan förankring i de övriga plintraderna. Det kommer inte fara nånstans.
Du har ju redan förankring i de övriga plintraderna. Det kommer inte fara nånstans.
Nybyggare
· Västmanland
· 205 inlägg
Ja, 1 rad plattor och 2 rader plint. Se till att regeln hamnar under golvregeln. Stadga upp med regel eller valfri plankbit med minst halva tjockleken på vardera sida. Sätter man stolpen direkt i golvregeln kommer den bara hänga i skruvarna.
Stolparna i mitt fall skulle ju i så fall hålla upp bärlinan, så bärlinan håller stolparna, men sen kan det ju vara idé att sätta en regel på andra sidan med.Byggglädje skrev:
Men grävde du ner någonting eller ligger plattorna i marknivå?
Nybyggare
· Västmanland
· 205 inlägg
Hade faktiskt en markfirma som förberedde marken åt mig. Så bort med 30cm matjord. På med markduk och 0-32 makadam. Jag slutlade med 8-18 makadam. Det låg i nästan 2 år innan jag la plattorna så jag brydde mig inte om att padda nått.
Skulle vilja påstå att plattorna ligger i stort sett marknivå. Plintarna står en bit under.
Skulle vilja påstå att plattorna ligger i stort sett marknivå. Plintarna står en bit under.