Byggahus.se
Att du ställer frågan om du får köpa för 500kr när han säljer för 3000kr är givetvis helt ok, men inte så oväntat att han svarar som han gör. Just eftersom annonsen antyder att han önskar i runda slänga 3.000kr för prylarna.

Om han inte får sålt det och är redo att skänka så lägger han säkert upp en ny annons!

Jag har aldrig tänkt på det, men finns det gratis annonsering på blocket för just Skänkes objekt? Borde verkligen finnas det... kan hålla med om att slänga/bränna prylarna istället för att skänka är mycket dåligt för miljön.
Men när jag skänker saker brukar jag alltid använda marketplace på Facebook, just för att det är gratis!

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Om du inte har råd/vill betala det säljaren vill ha så får du spela på andra register. Det är bökigt att slänga saker.

Nu är ju kortet lagt men som första kontakt hade du kunnat skriva: "På grund av rådande situation har jag tyvärr inte råd att lägga sådär mycket pengar, men om du inte får det sålt och överväger att slänga grejerna så skulle jag gärna ta hand om dem.
Ring mig i så fall så kommer jag och hämtar dem samma kväll. Då blir du av med dem smidigt och utan ansträngning och sakerna kommer till nytta någon annanstans.
"

Personligen är jag svag för ekonomiskt utsatta människor. Speciellt där jag kan göra en insats som inte kostar mig några större summor.

• Gilla
jocke31 och 15 till
  • Laddar…
Det är väldigt enkelt. "Reta aldrig upp kunden". Det gäller här med. Genom att börja med ett skambud som i detta fallet så är du helrökt. Oavsett om han får varan såld eller ej kommer han aldrig att skänka den till just dig. Däremot kanske till din granne för att just reta dig.

• Gilla
MiaFiaLotta och 6 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Kör du samma strategi på ICA när du ser att det finns många paket fiskpinnar i frysen?

• Gilla
MiaFiaLotta och 1 till
  • Laddar…
K Kojaxx skrev:
Det är väldigt enkelt. "Reta aldrig upp kunden". Det gäller här med. Genom att börja med ett skambud som i detta fallet så är du helrökt. Oavsett om han får varan såld eller ej kommer han aldrig att skänka den till just dig. Däremot kanske till din granne för att just reta dig.
Fast det är ju TS som är kund.

Reta aldrig upp säljaren?

R
Som så många andra här så har jag slutat sälja på blocket m.m.
Det är inte värt min tid att få 100-tals samtal/Mail från såna som TS.

Så ja, jag slänger faktiskt sakerna hellre och kommer fortsätta göra det.

Pruta är ok men då vid öga mot öga eller ett rimligt bud.

att försöka göra som ts, ja då förtjänar man ett svar som egentligen säger: dra åt helvete din luffare

• Gilla
MiaFiaLotta och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:

Det var därför det var citattecken .

K Kojaxx skrev:
Det var därför det var citattecken .
Tyvärr förstår jag inte nu heller efter din förklaring, men vi kan släppa det.

K
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!

Så här enkelt är det
Säljaren har satt ett pris det priset gäller, viss prutmån möjligen. men att lägga ett sånt lågt skambud som du gjort är bara en förolämpning mot säljaren.
Om säljaren hellre slänger prylarna då är det säljarens ensak det har ingen annan nåt att göra med. Så rätta dig efter säljarens pris och håll inte på att lära dig hantera sånt här. Vill du ha sakerna betala priset. Du skapar bara irritation genom att hålla på som du gör

• Gilla
MiaFiaLotta och 5 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Som så många andra här så har jag slutat sälja på blocket m.m.
Det är inte värt min tid att få 100-tals samtal/Mail från såna som TS.

Så ja, jag slänger faktiskt sakerna hellre och kommer fortsätta göra det.

Pruta är ok men då vid öga mot öga eller ett rimligt bud.

att försöka göra som ts, ja då förtjänar man ett svar som egentligen säger: dra åt helvete din luffare
Låter som att du har fel utgångspris vid försäljning. Lägg rätt pris från början så slipper du folk som prutar och kommer och hämtar det med en gång istället. Bra mycket bättre att sakerna kommer till användning istället för att slängas...

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Anser jag att en vara är värd 3000 som jag lägger ut till försäljning och får ett skambud på 500 så slänger även jag prylarna.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
på blocket finns det redan massor med annonser med texten ”Bortskänkes”. Sök så istället om det är viktigt för dig att rädda miljön på det sättet. Då hjälper du någon att bli av med sina prylar och du slipper reta upp annonsören med hutlösa skambud.

• Gilla
MiaFiaLotta och 4 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej
För att svara på dina två frågor hur jag skulle agera:
* Jag skulle inte ens försöka få en säljare att skänka en vara till mig. Jag skulle kanske som du gett ett lågt bud och sen acceptera att hen inte säljer till mig.
* Jag tror du läser in för mycket i säljarens svar. Hen vill inte skänka den till dig. Kanske ger hen bort den till en vän eller välgörenhetsorganisation.

Jag skulle gjort som de flesta ovan svarat, sagt nej till skambud.

Sen kanske jag skulle skänkt det gratis till Myrorna, PMU, Röda Korset eller annan organisation som jag vill stödja. De kan få ekonomisk vinning av att jag inte kan sälja till det pris jag vill ha, inte en okänd privatperson som (kanske) vill göra egen vinning.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
”Förhandlare”? Du ger ett skambud värdigt en tiggare.
Jag hade inte svarat öht, deletat direkt.

Du behöver inte grubbla mer över ordet ”slänga”.
Dels så kan det innebära det att man kör till miljöstation för återvinning eller ger till närmaste granne, dels är det ett svar som syftar till att beskriva värdet på ditt bud.

”Slänga” som svar betyder inte bara att man trycker ner något i soppåsen och hivar det i tunnan. Det betyder bara att du kan glömma det.;)

• Gilla
MiaFiaLotta och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:

Nej, för här är det TS som vill sälja på Annonsören ett riktigt skitbud:rofl::crysmile:
Kul tråd iaf!

• Gilla
Kojaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.