Har väl kommit upp en 6-8 skott tror jag. Har fått upp alla rotdelar från skotten utom det allra första, vilket inte kommit tillbaka, och ett av de senaste och största skotten. Så rätt så hanterbart än så länge. Har inte varit på plats på ett par veckor men ska upp i morgon, får se om det dykt upp något mer sen sist...
Så rätt så hanterbart än så länge. Har inte varit på plats på ett par veckor men ska upp i morgon, får se om det dykt upp något mer sen sist...
Det är inga problem så länge de kommer i gräsmattan, som klipps med jämna mellanrum.
Men håll öga på så att de inte dyker upp någon annanstans. Har du endast använt jorden till gräsmattan?
Likadan jord har använts dels till gräsmattan, dels till täckning på en ny markbädd för avlopp. Dock har jorden kommit i två olika lass med ett par veckors mellanrum - ett innan markbädden täcktes och ett till som fylle för gräsmattan - och det verkar som att PS:en bara funnits i det andra lasset då vi ännu inte hittat några skott på markbädden, men där sådde vi iofs en massa ängsblommor så det kan vara svårt att se skotten där.
I helgen hittade jag ett litet skott i gräsmattan. Hann se det en mikrosekund innan jag körde över det med gräsklipparen - hann inte reagera! Men av cpalms inlägg ovan antar jag att det inte är någon större fara för spridning genom klippresterna som blev...? Det är ju "bara" löven som klippts sönder...
Ska ta skottet nästa helg tänkte jag...
Ett par skott har kommit i en liten slänt vid gräsmattans kant - samma jord - där det växer en massa annat ogräs. Men än så länge är det inget större problem att se skotten där, och om det blir det är det bara att rycka upp det andra ogräset så ser man om det finns några PS-plantor. Hanterbart det också.
Spännande berättelse att följa
Tänker mig att detta är något som skett massor gånger förut, men att trädgårdsägarna då inte förstått vad det är för konstigt ogräs och inte reagerat förrän det varit försent....
Kan tillägga att i helgen såg jag dessutom ett gäng små brännässleskott i samma jord. De jäklarna vill man ju definitivt inte ha på tomten i onödan. Hur är de att utrota? Plockade de skott jag såg med rötterna...
Uppdatering!
Kom helt enkelt inga fler skott förra året, och i år har de än så länge lyst med sin frånvaro. Peppar peppar...
Brännässeljäklarna har däremot kommit tillbaka på samma ställe. Får väl försöka gräva upp dem och elda upp skiten eller nåt...
Det är definitivt INTE parkslide. Vill du kan jag lägga upp foto på mina imorgon och hade det varit det så hade stjälken varit 1-1,5cm grov i stjälken. Får du in det så är det bara roundup från Tyskland som gäller. Är en fruktansvärd växt. Jag har i hela trädgården och det tar över allt. Gräsmattan och land med blommor om det inte bekämpas. Något av det svåraste att få bort.
Har lite svårt att tro att skott som är 1-2dm höga har stammar som är 1-1,5cm tjocka. Tror inte ens skotten från en etablerad planta har de dimensionerna och detta handlar om nya skott från små rotdelar.
Men lägg gärna in bilder på dina skott. Alltid kul att jämföra.
Det verkar som att jag fått upp de skott och rötter som hade en chans så jag behöver förhoppningsvis inga bekämpningsmedel alls.
Har lite svårt att tro att skott som är 1-2dm höga har stammar som är 1-1,5cm tjocka. Tror inte ens skotten från en etablerad planta har de dimensionerna och detta handlar om nya skott från små rotdelar.
Ja, Daniel har helt rätt. Mina väletablerade bestånd har skott som är ca 40 mm i diameter. De börjar sätta blad på allvar när de är mellan 50 cm och 100 cm. En liten ensam rotstump skickar upp skott som är 1 till 2 mm i diameter och sätter blad bara ett par cm upp. Sedan finns givetvis allt däremellan.
TToRy skrev:
Men lägg gärna in bilder på dina skott. Alltid kul att jämföra.
Jag har vissa planer på att göra ett fotoalbum. Kanske i slutet av mitt dokument.
TToRy skrev:
Det verkar som att jag fått upp de skott och rötter som hade en chans så jag behöver förhoppningsvis inga bekämpningsmedel alls.
Det var roligt att höra. Folk är alldeles för snabba med att ta till gifter. Till och med när det hade varit effektivare med giftfria metoder.
Well, hittade den här lilla gynnaren idag, troligen efterföljaren till den jag halshögg med röjsågen för ett tag sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyfsat säker på att det är parkslide. Dock är roten vit och alla andra plantor har haft orange rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om jag fått upp rotdelen som är roten till just det här onda...?
Skalade liksom av 2-3cm gräsmatta med plantan i mitten. Tyckte inte jag kapade roten till plantan och allt man ser på bilden satt i översta lagret.
Men jag blev osäker då det inte fanns någon större rotdel som jag hittat vid alla andra skott. Grävde försiktigt ytterligare någon dm ner men hittade inget som liknade någon rot alls, förutom de två ljusa maskliknande rötterna till höger.
Jaja, lär väl märka om det dyker upp något mer skott... Har inte sett något mer än i alla fall.