Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Wikipedia är det 2 383 269 innevånare i Region Stockholm, vilket lämpligen avrundas till 2,4.
I Stockholms stad (kommunen) är det 975 904 innevånare.

Nu vet jag inte varifrån dina siffror för Region Stockholm kommer eftersom jag inte har hittat någon senare statistik än från 2 juni när det gäller antalet avlidna per kommun.
Men den andra juni var det totalt 2057 avlidna i regionen varav 906 i Stockholms stad, dvs. rätt jämnt fördelat mellan Stockholm och övriga kommuner i regionen om man räknar i absoluta tal.
Kollar man i förhållande till folkmängd så varierar det mellan 2,9 i Norrtälje och 12,9 i Sundbyberg med 9,3 avlidna/10 000 innevånare i Stockholm.
Så jag vet inte vad du menar med att man inte skulle dö i Stockholm utan i kranskommunerna.
[länk]

Varifrån kommer dina siffror och då särskilt de som gäller privata vårdgivare?
Och som tillägg så är inte heller Sundbyberg eller Solna egentligen kranskommuner, de är helt omringade av Stockholm. Ungefär som Lesotho är omgivet av Sydafrika. Dessa är de mest folktäta områdena, och inte villaförorter som tex Vellinge eller Staffanstorp.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT
Enligt lag (och om man tänker efter en smula tror jag de flesta förstår varför och tycker det är vettigt) ska vård bedrivas i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta gäller även i pandemitider.

Detta utesluter inte nytänkande, eller inovation, men att börja injicera klorin eller UV-belysa lungor är ren och skär idioti. Liksom att rekommendera c-vitamin, kolloidalt silver eller omega-3, vilket är kvacksalveri...

Naturen är fantastisk, men det är sällan den lyckas hitta på något som är SÅ nytt att läkarvetenskapen inte kan dra paralleller till tidigare kända infektioner, patogener, symtom eller behandlingar, och då testar man sätt att hantera eller behandla som fungerade då. Så har även skett under våren. Som läkare vill man att ens patienter ska överleva och då provar man det man tror kan hjälpa, även om det är okonventionellt.

Under våren har ett informationsutbyte som aldrig tidigare skådats skett, map behandlingar, symtom, smittspårning etc. För personer utanför vården och medicinsk forskning kan det tyckas som att inget gjorts men tro mig - det är käpprätt fel.

I stort sett all kunskap man har som sars-CoV-19 eller COVID-19, har gjorts tillgänglig för alla. Normalt tar det månader att publicera en vetenskaplig artikel, nu har det gått på några veckor (för även i pandemitider måste man säkerställa att inte rena felaktigheter publiceras), information utväxlas via myndigheter och organisationer. Jag tror aldrig tidigare forskarvärlden har gått samman på detta sätt för att arbeta mot en gemensam fiende.

Visst har det skett misstag, men det är vanligen politiker (på olika nivåer) och myndigheter som gjort dessa misstag. Gissningsvis eftersom dessa personer sällan har någon utbildning inom medicin/epidemiologi....

Senaste data visar att COVID-19 tycks vara en klustersmitta (vilket man borde fattat tidigare, då både SARS och MERS är det) - Viktig kunskap att ta med framöver, till hösten och vid evt ny pandemi. Ibland behövs tyvärr ett visst antal punkter för att se ett mönster, och att någon tittar på punkterna på rätt sätt.

Det är väldigt lätt att vara efterklok, och det är fruktansvärt enkelt att ha en uppfattning om man inte själv behöver fatta livsavgörande beslut. Faktum är dock att vilket som var det bästa och rättaste sättet att hantera pandemin kommer inte visa sig på flera år.

• Gilla
  • Älska
LennartN och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
Man börjar de allra första testerna på människor med vaccinet från Imperial college nu: https://www.bbc.com/news/health-53061288
Nästa utvärderingsfas planeras att starta i oktober om allt går bra och om den också går bra kanske man kan börja distribuera vaccinet tidigt under 2021.

B b8q skrev:
Nu ska vi ju inte diskutera politik här, så jag hoppas att detta inte tas som ett inlägg i migrationsdebatten eller så - men jag undrar om Sveriges försämrade internationella anseende nu kommer att leda till att asylsökande hellre söker sig till andra länder än Sverige? Kommer vi se att man hellre tar sig till Norge, Finland och Danmark? Här i Sverige sätter vi ju - tycker många - inte tillräckligt värde på våra medmänniskor, och särskilt invandrargrupper har ju drabbats hårt av Covid-19.
Nej det påverkas nog inte alls. Det är en "lokal" diskussion om anseende i grannlanländerna och resten av EU. Strömmen av arbetskraftsinvandring från tex Finland eller Italien är över för länge sedan.
Jag tror inte Sveriges strategi är överst på agendan i Syrien, Irak eller Afghanistan.

Jag undrar mer hur olika länder ser på flyktingmottagande efter pandemin.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
Sydkoreas strategi för att hantera den andra vågen de säger sig fått.

”The aim is to keep the speed and size of the outbreaks below our capacity and minimize damages until there is a cure or vaccine,” she said, urging yet again, compliance to physical distancing.”

Låter väldigt likt Sveriges strategi tycker jag.

http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200622000240

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och som tillägg så är inte heller Sundbyberg eller Solna egentligen kranskommuner, de är helt omringade av Stockholm. Ungefär som Lesotho är omgivet av Sydafrika. Dessa är de mest folktäta områdena, och inte villaförorter som tex Vellinge eller Staffanstorp.
Solna och Sundbyberg är visserligen folktäta områden i Stockholms län och inte villaförorter likt Vellinge och Staffanstorp. Men de är inte helt omringade av Stockholm. Sundbyberg gränsar till Stockholm och Solna. Solna angränsar till Stockholm, Sundbyberg, Danderyd och Sollentuna.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Just när det gäller smittsamma sjukdomar och hur man agerar runt dessa så tror jag faktiskt att du har fel. Man måste kunna agera på sådant som ännu inte är peer-reviewed och godkänt när sjukdomar sprids snabbare än forskningspapper.
Ok, ja jag är en av de som inte blir jätteupprörd för att folk tror något annat än jag gör, så jag konstaterar bara att två lekmän tycker lite olika och det är väl helt ok!

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Enligt en grupp amerikanska forskare fanns det nästan 9 miljoner fall av covid-19 i USA redan i början av mars, trots att det officiellt bara fanns ung. 100 000 fall. Detta grundar sig på att man nu har undersökt de som sökte vård i mars för luftvägsproblem men som inte hade influensa eller någon annan känd infektion. Man kan se en kraftig topp jämfört med tidigare år.
https://edition.cnn.com/2020/06/23/health/undetected-coronavirus-cases-march-study/index.html
Själva rapporten: https://stm.sciencemag.org/content/early/2020/06/22/scitranslmed.abc1126.full

Allt mer som tyder på att länder/områden som drabbats hårt har haft en pågående spridning i några månader innan det blev känt, tycker jag.

• Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
Solna och Sundbyberg är visserligen folktäta områden i Stockholms län och inte villaförorter likt Vellinge och Staffanstorp. Men de är inte helt omringade av Stockholm. Sundbyberg gränsar till Stockholm och Solna. Solna angränsar till Stockholm, Sundbyberg, Danderyd och Sollentuna.
Det har du helt rätt i! (y)
Mer som Swaziland alltså :thinking:

Varför inte försöka analysera vad som hänt?
Det är så mycket åsikter blandade med lite lösryckt fakta och körsbärsstatestik i denna tråd.

Gör en timeline tex
Linjediagram som visar totalt bekräftade COVID-19-dödsfall i Italien, Sverige, Danmark, Norge och Finland fram till april 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finnland fick smittspridning ganska sent. Vilket land som Finland tittade på för att fatta beslutet att försöka stoppa smittan? Vet inte, men de agerade kraftfullt innan de satt med skägget i brevlådan.

Norge agerade också tidigt och stängde ner.
Med tidigt menar jag innan smittspridningen var speciellt stor.

Vad gjorde Sverige vid denna tid?
18/3 gick flera myndigheter* emot FHMs rekommendationer och lät folk som varit i smittade områden jobba hemma i 2 veckor.
Vad visste dessa myndigheter som inte FHM visste? Eller handlade det om något annat?

När skulle Sverige ”stängt ner” för att hamna i samma länge som Finnland?
Tidpunkten hamnade tyvärr utanför min graf.

* Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
tusenett skrev:
Sydkoreas strategi för att hantera den andra vågen de säger sig fått.

”The aim is to keep the speed and size of the outbreaks below our capacity and minimize damages until there is a cure or vaccine,” she said, urging yet again, compliance to physical distancing.”

Låter väldigt likt Sveriges strategi tycker jag.

[länk]
Det bara låter likt, tänk på deras enorma testkapacitet, och vår som är ungefär runt noll i jämförelse, sen använder deras befolkning nog lite fler ansiktsmasker än vi gör, har hittills sett ungefär tre personer här bära mask, det är nog svårt att hitta tre personer utan mask där!

Sydkorea gör hundratals eller tusentals tester per konfirmerat fall (så gör även tex Australien och Slovenien). Undrar hur många Sverige gör? Om vi gör 30 000 tester i veckan och har 500 smittade per dag (hoppar mellan noll och 3000 i c19) så gör vi tio tester per konstaterat fall :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte försöka analysera vad som hänt?
Det är så mycket åsikter blandade med lite lösryckt fakta och körsbärsstatestik i denna tråd.

Gör en timeline tex
[bild]
Finnland fick smittspridning ganska sent. Vilket land som Finland tittade på för att fatta beslutet att försöka stoppa smittan? Vet inte, men de agerade kraftfullt innan de satt med skägget i brevlådan.

Norge agerade också tidigt och stängde ner.
Med tidigt menar jag innan smittspridningen var speciellt stor.

Vad gjorde Sverige vid denna tid?
18/3 gick flera myndigheter* emot FHMs rekommendationer och lät folk som varit i smittade områden jobba hemma i 2 veckor.
Vad visste dessa myndigheter som inte FHM visste? Eller handlade det om något annat?

När skulle Sverige ”stängt ner” för att hamna i samma länge som Finnland?
Tidpunkten hamnade tyvärr utanför min graf.

* Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen
Ca vecka 10 enligt denna analys:
https://threadreaderapp.com/thread/1270074566476468231.html

• Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt en grupp amerikanska forskare fanns det nästan 9 miljoner fall av covid-19 i USA redan i början av mars, trots att det officiellt bara fanns ung. 100 000 fall. Detta grundar sig på att man nu har undersökt de som sökte vård i mars för luftvägsproblem men som inte hade influensa eller någon annan känd infektion. Man kan se en kraftig topp jämfört med tidigare år.
[länk]
Själva rapporten: [länk]

Allt mer som tyder på att länder/områden som drabbats hårt har haft en pågående spridning i några månader innan det blev känt, tycker jag.
Ett av de största misstagen man gjorde i Sverige (men det kan man säga nu i efterhand, när man har facit ;)) är att förutsätta att man INTE kunde ha COVID-19 om man inte varit i Italien, Wuhan eller Iran. Man borde förutsatt att alla med symtom kunde ha smittan.....

• Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
A
Snailman Snailman skrev:
Det bara låter likt, tänk på deras enorma testkapacitet, och vår som är ungefär runt noll i jämförelse, sen använder deras befolkning nog lite fler ansiktsmasker än vi gör, har hittills sett ungefär tre personer här bära mask, det är nog svårt att hitta tre personer utan mask där!
Ja, men jag ser inte t. ex nedstängning eller ”slå ner smittan”/”utrota” nämnas utan snarare hålla nere under kapacitetstaket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT
tusenett skrev:
Ja, men jag ser inte t. ex nedstängning eller ”slå ner smittan”/”utrota” nämnas utan snarare hålla nere under kapacitetstaket.
Flatten the curve.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.