Byggahus.se
C
Tänkte bara dela med mig om ett tips för er som har en handgräsklippare som börjar gå trögt.
Här och var kan man läsa om slipning av cylinderns knivar genom s.k. backlapping, vilket innebär att man lägger på slippasta på knivarna och snurrar cylindern baklänges så att knivarna skärps mot anhållet.

Jag bestämde mig för att göra ett försök på vår cylinderklippare eftersom knivarna saknade all antydan till egg. Resultatet blev över förväntan så det var väl värt jobbet.

Första problemet var att få tag på en lämplig slippasta. Det finns till salu på diverse gräsklipparbutiker, t.o.m. som Husqvarna originaltillbehör. Dock till enligt mig helt orimliga priser eller i orimligt stora förpackningar för en hemmafixare. Till slut hittade jag "Chemico Grinding Paste":

double-ended-grinding-paste.jpg

som säljs av massor av säljare på eBay för några tior för en burk. Den är egentligen avsedd för att slipa ventilsäten, men hade rätt korn och funkar perfekt.

Följde sedan samma princip som i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=4L49SNpEnFk

• Grovrengör klipparen och placera den upp-och-ner på lämplig arbetsyta.
  • Demontera ena hjulet samt drevet till knivcylindern.
  • Koppla ihop klippcylinderns axel med en borrmaskin med hjälp av en stålpinne, en bit slang och två slangklämmor.
  • Justera in klipparens anhåll så att det går lätt och jämnt emot knivarna längs hela bladets längd.
  • Stryk pasta på varje knivblads egg med hjälp av en gammal tandborste. Vrid runt cylindern för hand vart eftersom. Du behöver endast använda den grova pastan (80 grit) eftersom det inte direkt är något finlir. Du kommer att känna tydligt när du kommit varvet runt då de blad som är insmorda tar emot rejält när de kommer mot anhållet.
  • Kör på med borrmaskinen någon minut. Säkerställ att du kör åt "fel" håll (dvs tvärtemot klippriktningen).
  • När det börjar gå lätt, lägg på mer pasta/omfördela pastan som hamnat "utanför". Repetera 5-6 gånger.
  • Torka noga bort all pasta och sätt ihop klipparen igen.

En ren fröjd att klippa efter detta!

• Gilla
cheese och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänkte bara dela med mig om ett tips för er som har en handgräsklippare som börjar gå trögt.
Här och var kan man läsa om slipning av cylinderns knivar genom s.k. backlapping, vilket innebär att man lägger på slippasta på knivarna och snurrar cylindern baklänges så att knivarna skärps mot anhållet.

Jag bestämde mig för att göra ett försök på vår cylinderklippare eftersom knivarna saknade all antydan till egg. Resultatet blev över förväntan så det var väl värt jobbet.

Första problemet var att få tag på en lämplig slippasta. Det finns till salu på diverse gräsklipparbutiker, t.o.m. som Husqvarna originaltillbehör. Dock till enligt mig helt orimliga priser eller i orimligt stora förpackningar för en hemmafixare. Till slut hittade jag "Chemico Grinding Paste":

[bild]

som säljs av massor av säljare på eBay för några tior för en burk. Den är egentligen avsedd för att slipa ventilsäten, men hade rätt korn och funkar perfekt.

[media]
  • Koppla ihop klippcylinderns axel med en borrmaskin med hjälp av en stålpinne, en bit slang och två slangklämmor.
  • Justera in klipparens anhåll så att det går lätt och jämnt emot knivarna längs hela bladets längd.
  • Stryk pasta på varje knivblads egg med hjälp av en gammal tandborste. Vrid runt cylindern för hand vart eftersom. Du behöver endast använda den grova pastan (80 grit) eftersom det inte direkt är något finlir. Du kommer att känna tydligt när du kommit varvet runt då de blad som är insmorda tar emot rejält när de kommer mot anhållet.
  • Kör på med borrmaskinen någon minut. Säkerställ att du kör åt "fel" håll (dvs tvärtemot klippriktningen).
  • När det börjar gå lätt, lägg på mer pasta/omfördela pastan som hamnat "utanför". Repetera 5-6 gånger.

Följde dina instruktioner idag och klipparen blev som ny! Tack!
Fö säljer biltema ventilslippasta bakom disk.

C cpalm skrev:

[bild]

[media]

Följde instruktionerna och min 15 år gamla klippare blev som ny. Tack!

Hej,
Tänkte testa detta, men har också svårt att veta vilken slippasta som man ska använda. Hittade denna på biltema, såg att någon testat. Funkar den bra, tror ni?
Ventilslippasta, fin/grov - Biltema.se

C
J Jsprblmqvst skrev:
Funkar den bra, tror ni?
Ta grov där, det blir nog perfekt. Det är som sagt inte något precisionsarbete.

• Gilla
Jsprblmqvst
  • Laddar…
Jag hittade den här tråden, och undrar om någon vet om man kan slipa alla handgräsklippare. När jag googlar verkar det som om modernare varianter inte ska slipas. Jag har en som jag tror är kanske tio år gammal och som är jätteslö, men hittar ingen information i detta i manualen (som jag googlat fram). Den heter Partner Novolette Silent, vet ej vilken tillverkare det är.

Tacksam för svar!

C
P Petronille skrev:
När jag googlar verkar det som om modernare varianter inte ska slipas.
De flesta klippare är "självslipande" på det sättet att knivarna skärps mot anhållet. Men det räcker inte för att hålla skärpan i längden eftersom självslipningen sker i klippriktningen.

Novolette Silent är dock en s.k. friklippande variant där knivarna skall rotera fritt med en minimal frigång från anhållet. Fördelen är att klipparen blir tyst och lättkörd. Nackdelen är att den inte är självslipande och att det krävs en hög precision för att upprätthålla precis rätt avstånd mellan kniven och anhållet.

Så börja med att justera in anhållet enligt manualen:
https://www.bruksanvisni.ng/husqvarna/novolette-silent-540/bruksanvisning?p=16

Om den fortfarande inte klipper bra eller om kniven är uppenbart slö torde du kunna slipa den enligt instruktionerna här. Enligt manualen skall kniven lämnas in på slipning om den är slö, så att den kan behöva slipas torde det inte råda något tvivel om.

Redigerat:
Aha intressant. Jag ska försöka se om jag kan justera det där anhållet till att börja med. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.