Ja det kan nog vara en god idé.
Markägaren ville ha ca 100 000 för en plätt på ca 50×50 meter (avstyckning) ingen skog alls, berg och skogsmark typ, vi kände att det inte var värt det riktigt.
Står han då för avstyckningen blir de inte många kronor kvar till markägaren va?
2500 kvm för 100 000 kr tycker jag låter som ett kap om den inte ligger mitt ute i ingenstans. Det finns några tomter i den prisklassen och storleken på Hemnet, men de är inte många och ligger ofta långt ut på landet. De har dessutom varken el, vatten eller avlopp indraget och det brukar kunna kosta minst lika mycket. Så finns något av det redan indraget till er stuga så är det ett kap nästan oavsett vart i landet tomten ligger
Fast stugan ligger mitt uti ingenstans, mitt i skogen.
Avstyckningen skulle väl gå på runt 25 000 i avgifter.
Uppskattade nog lite fel, ritade upp ytan vi skulle få köpa, ca 800- 1000 med lite felmarginal ^^
Hur som helst spelar det ingen roll.
Anledningen till att vi inte tyckye det var värt det är flera.
Några av dem försöket jag reda ut här
Men stugan är inte registrerad på oss även om vi är ägare.
Vi visste inte om det gick att försäkra den vilket vi är tvugna till då det föreligger renoveringsbehov och en del utgifter.
Det sker vandalism och inbrott samt nattgäster.
Vi sparar till en gård och kände helt enkelt inte att det var värt för oss att punga ut 100 000 just nu.
Så nu kollar jag hur vi kan lösa det lättast,billigast och om det gick att försäkra, vilket jag fått svar på
För bevara det vill vi då det som sagt är er arv med mycket minnen ^^
100k låter inte orimligt mycket, passar det inte får ni se till att få ett arrende skrivit pronto.
Jag skulle som markägare bara ha ett begränsat tålamod tills jag skulle be er ta stugan och avlägsa er.
Er förhandlingsposition är inte superstark innan ni har skrivna papper.
/ATW
Markägaren har bra förståelse och den har stått orörd ca 20 år och stör ingen.
Men det viktigaste är inte köpa eller inte, priset eller inte.
Utan om det gick att försäkra och om man på något sätt kunde upprätta papper på att vi faktiskt äger stugan
Men ja, det är väl lika bra att börja med ett arende iaf.
Som tidigare skrivits så finns det sällan register över vem som äger lösa saker, även om det finns undantag, som bilregistret. Samma sak med byggnader, även om det som sagt kan finnas en skyldighet att registrera ägandet av beskattningsskäl så finns det gott om exempel på när så inte skett.
Nu verkar ju äganderätten vara ostridig, men det räcker kanske med att markägaren säljer marken för att nästa ägare ska kräva bevis för att stugan är er och inte hans, vilket kan bli bökigt.
Så red ut arrendet. Det är i grunden viktigare än försäkringen, samtidigt som det nog förenklar kontakten med försäkringsbolag.
Som tidigare skrivits så finns det sällan register över vem som äger lösa saker, även om det finns undantag, som bilregistret. Samma sak med byggnader, även om det som sagt kan finnas en skyldighet att registrera ägandet av beskattningsskäl så finns det gott om exempel på när så inte skett.
Nu verkar ju äganderätten vara ostridig, men det räcker kanske med att markägaren säljer marken för att nästa ägare ska kräva bevis för att stugan är er och inte hans, vilket kan bli bökigt.
Så red ut arrendet. Det är i grunden viktigare än försäkringen, samtidigt som det nog förenklar kontakten med försäkringsbolag.
Okey. Ja vi ska fixa arende så fort det går.
Det verkar vara det enda sättet för att sedan gå vidare med registrering av byggnaden som vår.
Fast löser man ett nytt på 50 år så är det kanske inte lika viktigt att registrera det ^^
Vad är en skälig kostnad per år för ett sådant arende tro?
Sist betalade de en symboliskt summa på 50 spänn på 50 år,det kan vi nog glömma nu
Det beror förstås helt på var marken ligger. Dålig mark i Värmland är väl inte värd så mycket, men säg att han vill ha femtusen om året, då är ju plötsligt lösensumman på 100 tkr rätt billig, även om ni säkert åker på lantmäterikostnader på 50 tkr till.
Det beror förstås helt på var marken ligger. Dålig mark i Värmland är väl inte värd så mycket, men säg att han vill ha femtusen om året, då är ju plötsligt lösensumman på 100 tkr rätt billig, även om ni säkert åker på lantmäterikostnader på 50 tkr till.
Det är dålig mark i Värmlands djupa skogar, mitt uti ingenstans.
Det är bergigt där stugan står, en traktorväg ner som han givetvis fortsatt vill nytja för att komma åt den kringliggande skogen.
Det finns en liten gräsmatta runt stugan som sambons gammelmormor och gammelmorfar anlägde ^^
Hm. Vi får se hur vi gör med detta.
Tanken med en försäkring är inte att någon annan ska betala för vandalisering m.m., utan att försäkringsbolaget ska agera buffert för stora kostnader man själv inte har råd med på kort varsel. I snitt blir det alltid dyrare med försäkring än utan. Är stugan regelmässigt utsatt för vandalisering kommer det garanterat bli dyrare för er att betala försäkringspremier och självrisker. En stuga med litet värde finns det sällan skäl att försäkra.
Hur kommer det sig att det är folk där och vandaliserar om den ligger mitt ute i ingenstans? Har det blivit ett tillhåll för någon så är det väl bara en tidsfråga innan det brinner ner..........
Vi hoppas att folk ska ge fan i det om de märker att vi är där ofta och rustar upp stugan.
Men utan en försäkring tänker jag inte lägga ut en krona på renovering, det känns liksom som att kasta pengarna i sjön.
Ptja, bränner de ner den är den ju iaf försäkrad, för en hundring i månaden.
Men än har vi haft tur, påhälsningar har pågått i många år.