2 059 577 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Finns den datan presenterad någonstans, lite bra sammanställd på något vis?sunnis skrev:
Tittar man på datan som Google har om rörelsemönster så ser man ganska tydligt att datapunkterna för samtliga våra grannländer och Sverige sjunker kraftigt från och med den 12 Mars. Beroende på vad för typ av rörelsemönster från normalen som sjunker är väldigt olika i alla länder. Idén om Sverige inte har vidtagit åtgärder och att den sociala distanseringen uteblivit stämmer dåligt, det är tämligen snarlikt men lite mindre i överlag. Det är dock betydligt mindre politisk retorik och mycket mjäkigare handlingskraft men resultatet bland befolkningen har varit ganska snarlik.
Det känns väl lite både och, på något vis.Nyfniken skrev:
Dels är det trevligt med stabilitet och förutsägbarhet när det kommer till myndigheter, och då är det ju positivt att de inte är speciellt agila.
Men å andra sidan blir man ju också sååå frustrerad över att myndigheter inte alls hänger med i de reella förändringarna i omvärlden.
Jag vill ha både och från myndigheterna, men bara att de är agila när jag tycker så, och icke agila när jag tycker så.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 728 inlägg
Folk får väl pilla mindre i ansiktet. Ändra sitt beteende helt enkelt. Och vem säger att det är 10 ggr om dagen som gäller?Mikael_L skrev:
Så är det ju också. Människor pillrar sig vanligtvis otroligt mycket i ansiktet hela tiden, och är inte det minsta medvetna om det.
Så risken med mask ökar inte så mycket, kanske något ifall masken är bombfylld med virusbemängd fukt.
Och just därför borde egentligen masken bytas flera ggr om dagen, typ 10ggr.
Och då skulle vi alltså behövt i runda slängar 9 miljarder (9000 miljoner) munskydd i beredskapslager för att klara första halvåret med pandemi. Kan man lita på att produktion och distribution av tillräckligt mycket munskydd har kommit igång efter ett halvår? Det borde kanske vara 18 miljarder munskydd i beredskapslager.
Folk får nog ta hand om sig själva i större utsträckning och peppa lite mer. Alla bostäder borde byggas med ett preppingroom där det finns sjukvårdsmateriel, mat, vatten och skyddsutrustning. Prepping och överlevnad borde ersätta diverse tramskurser i förskolan och lågstadiet.
Det är bara att inse att vi hade fel och Östasien hade rätt, oavsett hur kränkta vi blir över att Sverigebilden har skändats.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Dom måste hacka på alla som inte tycker som dom. Konsensus är tydligen det viktigaste som finns i Sverige. Man väljer nått som man tror att ingen blir kränkt av, för ingen får ju bli kränkt. Vanligtvis verkar det betyda att göra ingenting för om man tar några beslut så blir nån grupp helt säkert kränkt.H heimlaga skrev:Varför sätter ni så mycket energi på att hacka på alla länder som försöker göra någonting för att minska smittspridningen? Är ni avundsjuka på oss?
Vi har med mycket stor sannolikhet ett vaccin tillgängligt i vinter. Givetvis under förutsättningen att landets politiker inte beslutar sig för att avstå från vaccin......
När den dagen kommer tror i alla fall jag att ett samhälle som har försökt skydda sina medborgares liv kommer att ha medborgarnas förtroende på ett helt annat vis än samhällen som inte har försökt skydda sina medborgare. Återuppbyggnad handlar om samarbete. Samarbete förutsätter en viss grad av förtroende.
Sen ska såna som kritiserar handfallenheten och apatin fås över på rätt läger. Då ska samma saker ältas om och om igen i månader, man måste ju visa att man är bäst även när man är sämst. Istället för att ta in ny information och lära sig av sina misstag så ska det bevisas att misstagen egentligen var rätt. När nästa våg kommer så drabbas dom lika hårt igen för inte verkar dom ha lärt sig nått från första gången.
Jag hoppas gränsen förblir stängd och att man bygger en mur i norr. Jag kommer inte att ha några meningsutbyten med svenskar mera nu när man har visat sitt sanna jag.
Dessutom är testerna som man sett fram emot inte helt tillförlitliga, och då struntar tex jag i att ens testa i nuläget.K Kreutzer skrev:Osså senaste budet om antikroppar i Stockholm: Börjar vi närma oss 33% i mitten av maj som prognostiserats av Folkohälsomyndigheten. Njaa 17,2 %. Bara 100% fel.
Och jag gissar att de som testar sig gör det av anledningen de haft symtom så då torde utfallet med antikroppar var väsentligt lägre. Kan ligga på 300% prognosfel, eller 400%. Kan apor utan datorer gissa bättre?. Vem vet.
Vi är några grannar som varit riktigt sjuka. En avled. Vi andra avvaktar med antikroppstest pga osäkerheten.
Får se om det blir obligatoriskt, för det borde det bli om statistiken ska bli rätt.
Men först måste testerna bli säkrare.
Visst borde de kunnat göra mer och betydligt snabbare. Folkhälsomyndigheten eller vilka som styr.B b8q skrev:
Över 5200 döda och okontrollerad smittspridning på boenden för vård och omsorg. Ingen skyddsutrustning! Hur undermåligt och slarvigt kan det bli egentligen. Det är ju skrämmande.
Man skäms återigen för att vara svensk. Flummigt, arrogant och udda som vanligt.
Om man generaliserar så är det lite så att den GD som inte gör några förändringar, den som är mest statisk och minst agil, den stiger i graderna och får ett ”bättre” GD-jobb när hans förordnande gått ut.
De har det som karriärsmetod har jag märkt efter att ha avverkat ett antal.
Helt obegripligt att man kan göra karriär på att inte genomföra några förbättringar att visa upp. Förutom neddragning på personal, och för de som är kvar utdela löneökningar som de facto innebär reallönesänkningar, omorganisation i den bemärkelsen.
Livrädda att hamna på Elefantkyrkogården gör de hellre ingenting. Bara sitter av tiden utan att skämmas det minsta.
Nu dör folk pga den här introverta och verklighetsfrånvända stilen, och omvärlden vill inte ha med oss att göra.
Möjligen de länder som ska köpa lite vapen och annat viktigt. För övrigt ser de nog helst att hela landet sätts i karantän. Så kan vi sitta här och vara självgoda, vi som lever.
Oh, vi är inte ens nära slutet än.Igen skrev:
Min första estimering när jag hörde om denna epidemi var att jag såg 200-300.000 dödsfall, bara här i Sverige.
Det var när man fortfarande ansåg att viruset hade 3% dödlighet, och smittsamheten antydde att ca 80% måste insjukna innan spridningen stannar upp.
Sen kom det allteftersom nya bättre siffror, så bara ett tag senare kunde jag estimera något mellan 30.000 och 140.000 avlidna i Sverige.
Så jag tycker fortfarande att det är ett bra resultat, nu ser det ut som att vi inte ens kommer nå 30.000.
Men enligt den senaste tidens dödlighetsberäkningar så har man nu beräknat den till 0,6%, vilket borde innebära ca 48.000 avlidna i Sverige, ifall vi inte kan fila på dödligheten lite till.
Jag kommer tycka att Finland har lyckats riktigt bra ifall de lyckas hålla ner antalet dödsfall till under 10.000, när det till sist är över.
Allt detta är min åsikt sprungen ur det faktum att detta virus finns inte en chans att stoppa, alla i hela världen kommer insjukna i covid-19, förr eller senare.
Jag vet inte om finländarna går och tror att de har utrotat ett virus ...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det låter som om han är glömsk/dement eller som om han dementerar något som de har klippt bort och är något helt annat än detta.L Lilak skrev:
Undrar hur det skulle gå om till exempel Stefan Löfven skulle göra som Trump och ställa sig och svara på kritiska frågor en i flera timmar utan att gömma sig bakom en expert.blackarrow skrev:
Titta på det här klippet. Lyssna på vad Trump säger. Lyssna på hans frågor och forskningsuppdrag han försöker dela ut.
Se de pinsamma ansiktsuttrycket dr Deborah Birch får när hon lyssnar på Trump. Speciellt efter 0:50 och 2:55
Hon försöker vara artig. Ingen vågar säga emot presidenten. Fundera på vad de kan ha pratat om innan livesändningen som får Trump att ställa dessa frågor.
Det behövs ingen forskning om ifall man kan injicera klorin, alkohol eller isopropanylalkohol för att döda coronavirus. Hans resonemang saknar verklighetsförankring. De är snarare som om ett lite barn funderat högt efter att fått höra att desinfektionsmedel dödar virus. Vad fantastiskt!
Nej, han säger inget om att injicera handsprit. Han pratar om desinfektionsmedel. Det är i dementin nästa dag har försöker bortförklara sig och hävda att han pratade om handsprit.
[media]
Ja Trump svamlar lite dynga här verkar det som. Men de har klippt bort de delar när han tydligt påpekar att han egentligen inte vet vad man kan göra därför att inte är läkare.
Men nu borde jag ge mig med att prata om Trump.