28 530 läst · 327 svar
29k läst
327 svar
Pool reningsverk pumplock läcker

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 603 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 603 inlägg
De blåser bara ut det mesta vattnet så att det inte ska finnas så mycket kvar att det kan bli sprängverkan om det fryser. Rören innehåller fortfarande vatten.Sam1981 skrev:
Gör samma sak, men sätter bara till munnen mot slangen och blåser en stund och vattnet kommet ut. Fungerar då jag har plant eller fall mot inloppen. Utloppet har fall hela vägen och tömmer sig automatiskt.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 603 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 603 inlägg
Klor övergår naturligt till gasform och försvinner snabbt. Vad tror du händer med allt klor du tillsätter poolvattnet under sommaren? Det försvinner snabbt till låga nivåer om du inte tillsätter mer.
Plaskande barn, värme och inget pooltäcke gör att en pool blir ganska fri från klor på säg en vecka om inget nytt tillsätts. Samma händer i slangar mm vid vinterstängning.
Något som kanske kan skada poolen är om du chocklorerar i breddavloppet och stänger av cirkulationspumpen så att extremt höga halter stannar i värmeväxlaren. Då kanske delar ärgar sönder. Men resterna efter vinterstängning, knappast.
Plaskande barn, värme och inget pooltäcke gör att en pool blir ganska fri från klor på säg en vecka om inget nytt tillsätts. Samma händer i slangar mm vid vinterstängning.
Något som kanske kan skada poolen är om du chocklorerar i breddavloppet och stänger av cirkulationspumpen så att extremt höga halter stannar i värmeväxlaren. Då kanske delar ärgar sönder. Men resterna efter vinterstängning, knappast.
Men skicka då dina "värdefulla" synpunkter till alla poolvärmepumpstillverkare och KRÄV att de ändrar i manualen! Poolvärmepump-ägarna ska inte göra ett dugg efter att maskinen har kopplats loss! Pumpen behöver varken vattenspolas eller lufttorkas, eftersom allt klor och all fukt avdunstar automatiskt! P.S. Poolvärmepump-ägarna tar själva ansvaret för skadorna, utifall det mot förmodan ändå uppstår skador pga korrosion eller sprickor i systemet.Jonas Persson skrev:
Klor övergår naturligt till gasform och försvinner snabbt. Vad tror du händer med allt klor du tillsätter poolvattnet under sommaren? Det försvinner snabbt till låga nivåer om du inte tillsätter mer.
Du har ju själv lagt in din värmepumptillverkares instruktion och den håller inte med dig om VARFÖR dessa åtgärder ska göras. Du hittade på egna skäl till det och vad gäller luftpumpen även en egen metod för det.
Nu har du fått lära dig varför man gör de olika sakerna och vad din luftpump fyller för funktion (ingen alls). Därefter går det ju bra för dig att göra precis hur du vill med detta framöver.
Det är dock synd att lura i andra poolägare att man måste skaffa en luftpump för att torka värmepumpen, när så inte är fallet. Det kan också vara bra för andra att förstå varför det ibland står att man ska spola ur VP, då kan man avgöra själv om det behövs i installationen man har.
Nu har du fått lära dig varför man gör de olika sakerna och vad din luftpump fyller för funktion (ingen alls). Därefter går det ju bra för dig att göra precis hur du vill med detta framöver.
Det är dock synd att lura i andra poolägare att man måste skaffa en luftpump för att torka värmepumpen, när så inte är fallet. Det kan också vara bra för andra att förstå varför det ibland står att man ska spola ur VP, då kan man avgöra själv om det behövs i installationen man har.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 603 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 603 inlägg
Man kan undra vad det är för avlagringar som släpper med vattenslangen, men inte av det mycket kraftigare flödet som cikulationspumpen ger.
Denna renspolning gäller om man har mycket enklare delar i anläggningen än en normal pool i Sverige och den tar bort skräp som fastnat pga dåliga filter av tex papper.
Funderar även på hur kloravlagringar ser ut. Klor förekommer naturligt i gasform, men finns nästan alltid som ett salt eller mer komplexa föreningar. Natriumklorid, koksalt, är väl det vanligaste. Så om det finns avlagringar borde det vara ett salt, men var kommer natriumet ifrån, det finns inte i vattnet? Därmed bildas inget salt, utan kloret försvinner i gasform.
Finns det någon kemist som kan reda ut detta med ”kloravlagringar”?
Denna renspolning gäller om man har mycket enklare delar i anläggningen än en normal pool i Sverige och den tar bort skräp som fastnat pga dåliga filter av tex papper.
Funderar även på hur kloravlagringar ser ut. Klor förekommer naturligt i gasform, men finns nästan alltid som ett salt eller mer komplexa föreningar. Natriumklorid, koksalt, är väl det vanligaste. Så om det finns avlagringar borde det vara ett salt, men var kommer natriumet ifrån, det finns inte i vattnet? Därmed bildas inget salt, utan kloret försvinner i gasform.
Finns det någon kemist som kan reda ut detta med ”kloravlagringar”?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 867 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 867 inlägg
Tillverkaren menar väl att man kan göra en backspolning av värmeväxlaren ifall det är dårligt flöde ( om man har ett skitfilter ).
Normalt ska det inte va med skit in i värmeväxlaren och man behöver då inte spola, onödigt arbete.
Har min värmare stående ute på ett trallgolv på vintern med en presening på sig.
Enda jag gör är att släppa slangarna så vattnet rinner ur innan det blir minus ute.
Gjort så i 5 år nu.
Ingaproblem
Normalt ska det inte va med skit in i värmeväxlaren och man behöver då inte spola, onödigt arbete.
Har min värmare stående ute på ett trallgolv på vintern med en presening på sig.
Enda jag gör är att släppa slangarna så vattnet rinner ur innan det blir minus ute.
Gjort så i 5 år nu.
Ingaproblem

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 603 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 603 inlägg
Har gjort samma i sju år och samma med den tidigare pumpen.H Hallerudsbo skrev:Tillverkaren menar väl att man kan göra en backspolning av värmeväxlaren ifall det är dårligt flöde ( om man har ett skitfilter ).
Gjort så i 5 år nu.
Ingaproblem
Notera att värmeväxlaren inte ser ut som tex kylaren på en bil. Detta är grova saker med tjocka rör inne i kammaren där vattnet flödar igenom. Möjligen att kottar och liknande föremål kan fastna, men allt annat far enkelt igenom.
En billig luftpump (damm-pump "Hailea") för några hundra kronor använder jag. Vi pumpar upp gäst-madrassen med den och barnens pool-leksaker. I början använde vi en bärbar kompressor med inbyggd luftbehållare, som vi bar fram till poolvärmepumpen några gånger. Det var alltså inte frågan om någon dyr investering, utan snarare ett verktyg som passar till mycket annat också och är lättillgänglig, jag har t o m två likadana.MathiasS skrev:
Du har ju själv lagt in din värmepumptillverkares instruktion och den håller inte med dig om VARFÖR dessa åtgärder ska göras. Du hittade på egna skäl till det och vad gäller luftpumpen även en egen metod för det.
På ämnet igen,
Jag har ställt tempen på värmepumpen till 30 c.
När jag mäter vid utlopp med handhållen apparat så får jag 31c
Det kanske härleds till att olika mätapparater visar olika. Eller finns det någon annan typisk anledning till detta?
Vidare, mäter jag vid breddavloppet (med samma apparat som för inkommande där jag fick 31c) får jag ca 32! dvs mer än inkommande vatten. Konstigt? Normalt?
Jag har ställt tempen på värmepumpen till 30 c.
När jag mäter vid utlopp med handhållen apparat så får jag 31c
Det kanske härleds till att olika mätapparater visar olika. Eller finns det någon annan typisk anledning till detta?
Vidare, mäter jag vid breddavloppet (med samma apparat som för inkommande där jag fick 31c) får jag ca 32! dvs mer än inkommande vatten. Konstigt? Normalt?

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 603 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 603 inlägg
Vet att luftvärmepumpar för hus som står i auto börjar kyla huset om det är för varmt.
Vet inte om den inställningen finns på vissa polvärmepumpar, men det låter som om pumpen kyler vattnet som sommarhettan värmt upp till över inställt värde.
Vet inte om den inställningen finns på vissa polvärmepumpar, men det låter som om pumpen kyler vattnet som sommarhettan värmt upp till över inställt värde.
Om du mäter en bit ner i vattnet under breddavloppet gissar jag att det är lite svalare. i breddavloppet mäter du nog i huvudsak ytvattentemperaturen och då kan man ju tänka sig att det är lite varmare när det är så varmt som det är nu.
Tänker om värmepumpen hade kylt ner så skulle det stått en annan temp på den som motsvarar kylningen, men den står alltså kvar på 30.
En annan sak, nu har ju min pump till reningsverket stått på 24/7. Tar den skada av konstant drift? Ska jag lägga den på timer? Eller är det helt ok att den går helatiden som den gör?
En annan sak, nu har ju min pump till reningsverket stått på 24/7. Tar den skada av konstant drift? Ska jag lägga den på timer? Eller är det helt ok att den går helatiden som den gör?
Vad är det för pump du har? Det billigaste skräpet tål inte kontinuerlig drift, men det skulle förvåna om du har sådant. Med poolpaketen kommer saker som normalt håller rätt bra.
Det är bra att köra 24x7, börja så till du har koll på läget. Därefter kan du börja fundera på att köra kortare tid.
Jag kör min pump 24x7 och skulle nog göra det även om det inte behövdes pga autodoseringen av kem.
Det är bra att köra 24x7, börja så till du har koll på läget. Därefter kan du börja fundera på att köra kortare tid.
Jag kör min pump 24x7 och skulle nog göra det även om det inte behövdes pga autodoseringen av kem.
Här är min pump,MathiasS skrev:
Vad är det för pump du har? Det billigaste skräpet tål inte kontinuerlig drift, men det skulle förvåna om du har sådant. Med poolpaketen kommer saker som normalt håller rätt bra.
Bettar 14 we står det på den, bl a.