Jag vet att det finns många trådar i ämnet men eftersom det alltid ser lite olika ut så kommer en till.
Elementet i garaget har frusit sönder. Tidigare ägaren av huset försökte spara och stängde av värmen förra vintern. Det enklaste vore förstås att ringa VVS-firman men jag är någorlunda händig och har tyvärr spräckt renoveringsbudgeten med råge.
Huset är från -59 och garaget är på 15m2. Det är ett enkelpanel-element på 190x60cm och det är ett enkelrörsystem. Hur fixar jag enklast detta?
Jag vet att det finns många trådar i ämnet men eftersom det alltid ser lite olika ut så kommer en till.
Elementet i garaget har frusit sönder. Tidigare ägaren av huset försökte spara och stängde av värmen förra vintern. Det enklaste vore förstås att ringa VVS-firman men jag är någorlunda händig och har tyvärr spräckt renoveringsbudgeten med råge.
Huset är från -59 och garaget är på 15m2. Det är ett enkelpanel-element på 190x60cm och det är ett enkelrörsystem. Hur fixar jag enklast detta?
[bild]
Finns ofta gamla element på blocket av samma storlek så det borde går att koppla på direkt.
Tack! Det låter som en bra idé. Men att hitta ett likadant någorlunda i närheten är inte helt lätt. Jag antar att det måste vara ett enkelpanel för att avståndet till väggen ska stämma? Och om jag installerar ett som inte är lika långt räcker kanske inte värmen till? På Rinkabyrör finns Lenhovda panelradiatorer som verkar passa men största är 120 cm långt och det jag har är som sagt 190.
Nåväl, det är inte vinter än. Jag får hålla ögonen öppna på blocket.
En gammal sektionsradiator kunde också passa. De har samma höjd (60cm) De bygga ut lite mer från väggen med det är bara en cm eller så. Brukar kosta 200-800kr på Blocket.
Var läcka elementen? Den kan gå att svetsa hålet med.
I elementen på bild har du en böj på men det ser ut som böjen är kvar på handvredet.
Ja, det ökar ju utbudet en del. Det enda jag funderar på är om det blir svårt att få rören att passa om avståndet till väggen är större. Speciellt det nedre som säkert inte vill böjas alltför mycket. Nån sorts excenterkoppling kanske? Och det borde isf att ha ett kortare för att få samma effekt, kanske halva längden?
Jag har inte inspekterat det trasiga elementet närmare. Tidigare ägaren har försökt laga det med nån ful hård massa och det är en kraftig utbuktning på mitten. Och vet inte varför de satt dit den extra böjen men de kanske försökt få på något annat element.
Har kollat lite på Lenhovdas element och ser att deras dubbelpaneler har samma vägg-till-anslutningsmått som enkelpanelerma, 47 mm. 3 mm hit o dit borde väl gå att böja till? Om det inte dyker upp något bra på blocket i närheten så kan jag kanske beställa ett 1000x590 tvåpanels från Rinkaby Rör för c:a 2000 kr.
Uppdatering. Nu har jag fått hem elementet från Rinkaby och med mycket möda fått upp det på väggen. (Lättbetong, det slutade med gängstång och ankarmassa.) Jag tycker jag har mätt flera gånger men ändå stämmer det inte. Och trots att jag beställde hem olika kopplingar för säkerhets skull blev det ändå fel.
Det fattas en cm upp till böjen. Kan röret ha åkt ner i betongen lite? Vågar man lirka och dra? Finns det nån liten skarvkoppling?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Returkopplingen nertill fick jag inte ur mitt gamla element. Det var inte insex utan nåt annat skumt och det satt som berget. Beställde två olika nya. Den ena hette Nippel med mutter men det var M26 på muttern så det passar inte. Den andra heter radiatorkoppling 15RzM22 men är för kort. :-/
(Beställde även ny fin böj men även den hade M26 isf M22.)
Det var ju bara att skjuta hela elementet lite åt höger så fick jag på den undre kopplingen. Den övre blir lite sned men det går att böja. Om det bara inte fattades nån cm på längden...