Byggahus.se
Hej, vi har i dagsläget ca 400kvm med grusuppfart som behöver ses över. Det växer något ohyggligt med ogräs och markduken under syns vid kanterna. Det är helt enkelt inte särskilt välgjort med små stenar på vissa ställen och större vid andra. Enligt uppgifter så anlades grusuppfarten för ca 10 år sedan. Vi skulle nu också behöver riva del av gräsmattan för att göra en vändplan, vilket gör att det förmodligen blir ca 500kvm totalt som behöver göras om. Nu undrar jag alltså .. hur i allsin dar går man tillväga. Jag har läst hur man rent praktiskt anlägger en grusgång, men inte hur man gör när det redan ligger en på plats. Kör man en grävskopa och skyfflar allt grus och sand i en hög och sen vaskar man ut stenarna igen, eller vad? Det är ju sådana enorma mängder att jag blir lite matt. Sorry för okunskapen här.

Glömde fråga. Kan man dela upp det hela och göra viss del i år exempelvis och resten senare? Vad händer i sådant fall, kan det blir problem med överlappningen mellan nytt och gammalt?

Endera så ber du en markentreprenör om att göra jobbet. Eller så använder du muskelkraft och gräver för hand. Att han en markduk under gårdsgruset är bara helt fel. Den skall ligga, om dem över huvud taget behövs då det beror på markens beskaffenhet, under bärlagergruset (0-32) som skall ligga under gårdsgruset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Endera så ber du en markentreprenör om att göra jobbet. Eller så använder du muskelkraft och gräver för hand. Att han en markduk under gårdsgruset är bara helt fel. Den skall ligga, om dem över huvud taget behövs då det beror på markens beskaffenhet, under bärlagergruset (0-32) som skall ligga under gårdsgruset.
Ja, men det blir att göra det själv. Kommer inte kunna leja bort det här. Hör är exempel på hur det ser ut med markduken som sticker upp

Markduk sticker upp mellan grus och gräsrabatt vid en rostig metallkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markduk som sticker upp från grusbelagd yta vid en kant av rostig metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lättast torde vara att krafsa bort gruset på de ställen markduken sticker upp och helt sonika skära bort dom delar av duken som veckat sig och kratta tillbaka gruset

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Lättast torde vara att krafsa bort gruset på de ställen markduken sticker upp och helt sonika skära bort dom delar av duken som veckat sig och kratta tillbaka gruset
Ja, det är ju en variant. Tyvärr löser det inte problemet med att det är mer ogräs än grus på sina håll. Det är väldigt lite grus vid infarten. Hade verkligen önskat att det gick att lösa på ett enkelt sätt. Fick offert för att behandla ogräset i år. Första vändan 16000 kr före rut, sedan 6000 kr per gång för Weed off hetvatten var 14 onde dag. Det är alltså 12000 per månad för att slippa ogräs på uppfarten. Känns befängt.

Jag hade använt Roundup eller annat ogräsdödande medel. Spola med hetvatten verkar ju helt befängt.

• Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
Vi saltar våran grusuppfart 2-3gr /år, funkar för oss och kostar inte många kronor.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vi saltar våran grusuppfart 2-3gr /år, funkar för oss och kostar inte många kronor.
Vad saltar du med?

H Hammarfall skrev:
Vad saltar du med?
Vanligt vägsalt kan även heta tösalt. Granngården jula etc brukar jag köpa ifrån

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.