Hej!
Jag har nyligen beställt jobb till VVS att montera på en avstängningsventil på befintlig kallvattenrör till duschen för tvättmaskinen. På det röret sitter det redan en "sluten" t-koppling.
Jag har antagit att det ska funka då jag har läst att det är kallvatten som ska kopplas till tvättmaskinen och det är väl därför t-kopplingen sitter där. Men vad är det som möjliggör att man kan duscha samtidigt som när man tvättar? Haha, vill bara dubbelkolla så att jag inte har gjort bort mig, då jag inte förstår hur både duschen och TM kan förses med vatten samtidigt
Jag har nyligen beställt jobb till VVS att montera på en avstängningsventil på befintlig kallvattenrör till duschen för tvättmaskinen. På det röret sitter det redan en "sluten" t-koppling.
Jag har antagit att det ska funka då jag har läst att det är kallvatten som ska kopplas till tvättmaskinen och det är väl därför t-kopplingen sitter där. Men vad är det som möjliggör att man kan duscha samtidigt som när man tvättar? Haha, vill bara dubbelkolla så att jag inte har gjort bort mig, då jag inte förstår hur både duschen och TM kan förses med vatten samtidigt
Om vattnet går in i en T-koppling och från den till två förbrukare (tvättmaskin och dusch) så måste ventilen sitta efter T-kopplingen, på röret till tvättmaskinen, för att du ska kunna stänga av enbart vattnet till tvättmaskinen. Sätter man ventilen innan T-kopplingen stänger du av vattnet till både tvättmaskinen och duschen samtidigt.
Lägg gärna upp en bild om du kan så får man mer klarhet i vad du redan har och hur det borde kopplas. Men jag antar att rörmockaren vet var man borde placera ventilen, att stänga av duschen samtidigt som tvättmaskinen brukar nog inte vara önskvärt
Lägg gärna upp en bild om du kan så får man mer klarhet i vad du redan har och hur det borde kopplas. Men jag antar att rörmockaren vet var man borde placera ventilen, att stänga av duschen samtidigt som tvättmaskinen brukar nog inte vara önskvärt
Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, men en T-koppling delar bara upp flödet, den styr det inte åt ena eller andra hållet. På samma sätt som du kan diska i köket samtidigt som någon duschar i badrummet så kan två prylar i samma rum använda vatten samtidigt.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Hej,
Hoppas ni ser bilden nu och kan se vad jag menar med sluten t-koppling. Tänkte dra vatten därifrån till TM då det är kallvatten i det röret. Men jag förstår inte hur vattnet kan förses till båda enheterna, för jag vill gärna duscha och tvätta samtidigt trycket i duschen är redan lågt som det är idag
Hoppas ni ser bilden nu och kan se vad jag menar med sluten t-koppling. Tänkte dra vatten därifrån till TM då det är kallvatten i det röret. Men jag förstår inte hur vattnet kan förses till båda enheterna, för jag vill gärna duscha och tvätta samtidigt trycket i duschen är redan lågt som det är idag
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Nej just det.
Tvättmaskinen tar in vatten i början, tvättar och tömmer.
Sedan tar den in vatten några gånger för att skölja.
Så på två timmars tvättid är det kanske två minuters sammanlagt vattenintag.
Ungefär som en diskmaskin gör.
Och du själv när du duschar?
Blöter ner hela kroppen, tvålar in dig, schamponerar håret, sköljer av dig.
Du behöver ju inte ha duschen på med fullt ös hela tiden,
om du är sparsam med vattenförbrukningen.
Tvättmaskinen tar in vatten i början, tvättar och tömmer.
Sedan tar den in vatten några gånger för att skölja.
Så på två timmars tvättid är det kanske två minuters sammanlagt vattenintag.
Ungefär som en diskmaskin gör.
Och du själv när du duschar?
Blöter ner hela kroppen, tvålar in dig, schamponerar håret, sköljer av dig.
Du behöver ju inte ha duschen på med fullt ös hela tiden,
om du är sparsam med vattenförbrukningen.