11 589 läst · 34 svar
12k läst
34 svar
Måla fasad - Gör målarfirman rätt?
Min svärfar har aldrig grundmålat nåt och det har gått bra. Vi gjorde som han sa för ca 15 år sen och färgen sitter bra än. Köpte färg från Caparol. Han tvättade inte heller när han målade om min mammas hus och det gick också bra. Han har varit målare hela livet, är 70 år nu.S Sannade skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det viktiga är att du kollar upp vilka garantier som finns, om du vill klaga i efterhand om det börjar släppa eller dylikt.
Rengöring av smutsig fasad är väldigt viktigt om den är utsatt av påväxt mm. Se bilden jag bifogar på hur färgen släpper om man inte tar bort smuts och påväxt innan man målar.
Som någon skrev så är ju grundfärgen som en primer och har ett annat syfte än färdigfärg så där man har trärent ska grundmålas. Dock gör inte målare det trots att de vet om det i 7/10 fall(min uppskattning)
Som någon skrev så är ju grundfärgen som en primer och har ett annat syfte än färdigfärg så där man har trärent ska grundmålas. Dock gör inte målare det trots att de vet om det i 7/10 fall(min uppskattning)
Men hur ska detta göras praktiskt när ytorna är små och tidsfönster för måleriet litet?J Johve skrev:Rengöring av smutsig fasad är väldigt viktigt om den är utsatt av påväxt mm. Se bilden jag bifogar på hur färgen släpper om man inte tar bort smuts och påväxt innan man målar.
Ja tvätta för hand ist för med högtryck? Du ha ju typ 4 mån på dig att måla 

Är det så att målarna först gått över och fläck målat de renskrapade och sen slutstrykit två gånger skull jag inte oroa mig. Oftast inte bra och måla grundfärg på redan målade ytor (vilket det blir om man försöker grundmåla små skrap fläckar).
Då de flesta färger idag är vattenbaserade plastfärger skyddar inte den färgtypen mot fukt. Därför skall allt trärent grundas med någon olja/oljefärg. Gör man inte det brukar rötskador komma redan efter några få år. Med riktig grundfärg klarar sig fasaden kring 20 år. alla färger som innehåller akryl/akrylat släpper igenom fukt till underlaget men andas inte ut utan brädan mättas med tiden med vatten=rötskador. Orkar man inte läsa innehållsförteckning alternativt datablad så är grundtipset att om färgen är vattenbaserad är det plast i den och alltså inte lämplig till träfasad. många fabrikanter blandar i lite alkydolja och kallar färgen för oljefärg men det är bara ett fultrick. Du som kund blir lurad och åker på en ny fasad om du behåller huset för länge.J Jönas skrev:
Så här skall du göra:J Jönas skrev:
https://ottossonfarg.com/malning-av-tidigare-malade-ytor-utomhus/
Packat och klart!
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
S johd01 skrev:
hmm, jag håller på och målar en ny fasad, visserligen kör jag med Caparol och inte demidekk, men det är en jäkla skillnad på innehållsförteckningen på grundfärgen och täckfärgen. Grundfärgen innehåller rötskydd och fuktavvisande saker som jag inte skulle vilja vara utan och som inte finns i täckfärgen.S johd01 skrev:
jag tar det säkra före det osäkra och grundoljar, grundfärgar och sedan täckmålar allt.
Beträffande tvätt av fasad så är det ju jäkligt enkelt och snabbt gjort. Dessutom fäster färgen grymt mycket bättre på en rentvättad fasad. Jag gissar att mam gör sig själv en björntjänst om man struntar i tvätt...
Detta är jag väldigt osäker på? Den konsult jag anlitar för beskrivningar där man grundmålar hela fönster trots att allt inte är helt nedslipat så att detta skulle stämma står jag frågande till.T topmount skrev:

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
När jag målade om mitt hus, blandat nytt trä och gammalt, så använde jag Byggmax system som då gjordes av Caparol. Grundolja, grundfärg och alkydoljefärg upptill. Väldigt bra fortfarande efter 15 år.
Grundfärgen var helt annorlunda än täckfärgen och gav en supermatt yta med väldigt bra fäste, dessutom verkar den ha stoppat påväxt på ett utmärkt sätt.
Grundfärgen var helt annorlunda än täckfärgen och gav en supermatt yta med väldigt bra fäste, dessutom verkar den ha stoppat påväxt på ett utmärkt sätt.
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
Låter som den caparol grundfärg jag använder. Täckfärgen biter väldigt bra på den. Men sedan ska det bara krävas ett lager täckfärg med det systemet jag har också. Sparar väldigt mycket arbete!MultiMan skrev:
När jag målade om mitt hus, blandat nytt trä och gammalt, så använde jag Byggmax system som då gjordes av Caparol. Grundolja, grundfärg och alkydoljefärg upptill. Väldigt bra fortfarande efter 15 år.
Redigerat: