Byggahus.se
C
R Rubb skrev:
Om du vill läsa lite kring återvinning av förpackningar i Sverige så kan jag rekommendera FTI:s frågor och svar.
[länk]
De bemöter även vissa myter inom återvinning på:
[länk]
Med all respekt är tyvärr inte FTI den bästa källan för fakta inom området. De skäms inte för att vrida på formuleringarna för att få det att låta bra. Vilken lekman tänker t.ex. på skillnaden mellan "samlas in för materialåtervinning", "skickas till materialåtervinning" och "materialåtervinns"?
Kolla istället gärna återvinningsindustriernas rapport från 2018(?):
http://databas.resource-sip.se/storage/vardebestmtrlsystemrapport180118.pdf
Vet inte om de har uppdaterat denna, men den känns betydligt mer objektiv än det FTI presenterar.

M Maledictus skrev:
Jag har själv varit med i ett förstudieprojekt när det gäller byggandet av en sorteringsanläggning och tro mig när jag säger att transporter är en otroligt liten del i kalkylen.

Om alternativet ändå skulle vara att producera förpackningar av jungfrumaterial så ska dessutom detta transporteras till och från brytning och fabriker. Men jag antar att dessa transporter inte räknas med?
Jag såg en studie i hur utrustning reste runt efter skrotning och det är fler transporter efter skrotning än fram till skrotning!
Plastkasse av nytt material smittar inte med Corona som tygkasse gör

• Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jag såg en studie i hur utrustning reste runt efter skrotning och det är fler transporter efter skrotning än fram till skrotning!
Plastkasse av nytt material smittar inte med Corona som tygkasse gör
På ren svenska: Vad fan pratar du om?

Tygkasse? Nya märkliga vändningar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Maledictus skrev:

Jag tror att tanken är så här, men jag är öppenm för att jag har fel:
Miljödårar köper tygkassar istället för plastkassar, men nyser och hostar de på kassarna och tar sen snabbt in de i butikerna. Där byter man snabbt kassar med varandra och när man fått en ny kasse, så gör man som alla miljödårar gör, tillber den som en gud genom att gnugga den i ögonen.

Undrar varför inte den här teorin om att tygkassar sprider Corona dykt upp innan.

• Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:

Nu snurrar du riktigt!
Jag håller med dig i att man inte går igenom jämförelser på ett riktigt sätt!

En enkel nytta analys så är det enklast effektivast att bränna sopor!

Tygpåse resonemanget... plastpåsar beskattas varför? En absolut fördel plastpåsar hygienisk
Att släpa runt en ohygienisk tygpåse för att miljörörelsen tycker det och kontaminera alla korgar vagnar bilar kollektivtrafik!
Vem tvättar sin tygpåse efter varje butiksbesök?

Nu handlar snart varenda förbannad tråd på hela cybervärlden om corona. Skärpning.

Att sopor hamnar i skogen eller i havet här i Sverige handlar bara om barnrumpor till vuxna människor, för tror inte att barn kör ut lass till skogen och dumpar eller kastar ner släpvis i åar och vattendrag.

Att gnälla för att ta hand om skiten ni handlar är bara nere på dagisnivå, hur sopgubben gör sen är ert minsta problem. Köp mindre så slipper ni ha sopupplag hemma, enkelt löst.

• Gilla
  • Älska
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Vad gäller plaståtervinning så skickas all plast som vi sorterar i Sverige till återvinningsanläggningen i Motala.

Där kan man sortera ut knappt 40%. Resterande 60% går till förbränning.

För en lekman som jag är det inte helt uppenbart att detta är bra för miljön. Det är en del jobb för den enskilde och en väldig massa transporter. Förr gick allt till fjärrvärmeverket och återvanns på det sättet till energi.
Speciellt om man tar med att all svart plats bränns per automatik, https://www.nyteknik.se/miljo/sortering-av-svarta-plastforpackningar-ar-forgaves-6933180 .

Som en lekman i Norrland känns det som bättre idé att bränna plasten på plats istället för att skicka till Motala

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag tror en del av problemet är att vi som har varit med ett tag inte tycker att politikerna har ett lysande track-record på miljöområdet.

Etanolbilar som först gynnades kraftigt och sen skattades bort. Sen miljödiesel på det (härligt att blanda miljö och diesel i samma ord). Elcyklar, solcellsbidrag och nu senast skatt på en viss sorts plastpåsar. Vi litar helt enkelt inte på att det är rätt för att någon säger så.

För mej verkar det fullständigt hål i huvudet att samla en påse matavfall i veckan (t.ex) Dessutom i en påse som går sönder och gör att köket luktar skit efter ett par dagar. Men jag gör det likförbannat, men mest pga av den sociala kontrollen i området.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
BirgitS
P Pilis skrev:
Speciellt om man tar med att all svart plats bränns per automatik, [länk] .

Som en lekman i Norrland känns det som bättre idé att bränna plasten på plats istället för att skicka till Motala
Nu är ju den där artikeln två år gammal och då fanns inte Motala-anläggningen. Stämmer det som står där även för Motala-anläggningen?

BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju den där artikeln två år gammal och då fanns inte Motala-anläggningen. Stämmer det som står där även för Motala-anläggningen?
Det verkar gälla även i Motala vad jag kunde googla fram. De sorterar plasten genom att belysa den med infrarött ljus och sen se vad som studsar tillbaka. Varje plastsort har en egen signatur. Men svarta material reflekterar inte ljus.

Idén är bra men systemet skall ju byggas från grunden.

- Inga förpackningar får innehålla mer än en sorts plast

- Plastsorten skall vara tydligt kodad för lätt maskinavläsning

- Plasten skall inte vara svart

tyvärr sitter vi i frihandelsavtal med halva jorden så ett sådant system är mer eller mindre omöjligt att genomföra

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
G Galten skrev:
Det verkar gälla även i Motala vad jag kunde googla fram. De sorterar plasten genom att belysa den med infrarött ljus och sen se vad som studsar tillbaka. Varje plastsort har en egen signatur. Men svarta material reflekterar inte ljus.

Idén är bra men systemet skall ju byggas från grunden.

- Inga förpackningar får innehålla mer än en sorts plast

- Plastsorten skall vara tydligt kodad för lätt maskinavläsning

- Plasten skall inte vara svart

tyvärr sitter vi i frihandelsavtal med halva jorden så ett sådant system är mer eller mindre omöjligt att genomföra
Tycker det blir allt mindre svart plast i matvaruaffärerna i alla fall så det är ju bra att de anpassar sig så gott det går.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
”Anläggningen kostar 265 miljoner och är en av världens största och modernaste anläggningar för plaståtervinning. Trots det kan den inte sortera svart plast, plast med stora etiketter, eller förpackningar där till exempel locket och burken består av olika sorters plast. ”

från, https://www.svd.se/ny-anlaggning-ska-radda-plasten-fran-att-brinna

Ca 30% av all plast som går på återvinning bränns i slutändan.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
P Pilis skrev:
”Anläggningen kostar 265 miljoner och är en av världens största och modernaste anläggningar för plaståtervinning. Trots det kan den inte sortera svart plast, plast med stora etiketter, eller förpackningar där till exempel locket och burken består av olika sorters plast. ”

från, [länk]

Ca 30% av all plast som går på återvinning bränns i slutändan.
Jag mejlade dem och frågade dem för ett år sen ungefär och då var det 60% som gick till förbränning. Skall leta upp mejlet!

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag mejlade dem och frågade dem för ett år sen ungefär och då var det 60% som gick till förbränning. Skall leta upp mejlet!
Mitt åt, det var ca 53-56% som eldas upp. Iaf för ett år sen, kan ha blivit bättre sen dess

Skärmdump av ett e-postmeddelande som diskuterar plaståtervinning och plastförpackningars återvinningsgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pilis
  • Laddar…
G Galten skrev:
Mitt åt, det var ca 53-56% som eldas upp. Iaf för ett år sen, kan ha blivit bättre sen dess

[bild]
intressant mycket värre än vad som står i diverse nyhetsartiklar ex, https://svenska.yle.fi/artikel/2019...rpackningar-som-ar-svara-att-atervinna-fargen .

Undra om det verkligen är värt att skicka plast över halva Sverige om större delen ändå bränns, borde vara mer miljövänligt att bränna i närmaste fjärrvärmeverk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.