92 307 läst · 197 svar
92k läst
197 svar
Altan stolpar ser ostabila ut, hjälp!
Kommer helt enkelt inte att hålla som det är gjort nu om det är klart? Livsfarligt när (hyfsat snart?) de små skruvarna går av (rost eller belastning) då det är heeeelt fel sort/infästning för den typen av belastning, så kommer altanen brytas sönder då stolparnas nederdel glider ner.
Stolparna i sig håller nog utan problem om de stått på plant berg men de kommer alltså att glida iväg på grund av att de nu står på lutande berg. =altanen tappar stödet underifrån och rasar ihop, så bara att hoppas att ingen blir skadad då i så fall.
Stolparna i sig håller nog utan problem om de stått på plant berg men de kommer alltså att glida iväg på grund av att de nu står på lutande berg. =altanen tappar stödet underifrån och rasar ihop, så bara att hoppas att ingen blir skadad då i så fall.
hej, det är inte klart, dom har precis börjat. Det kommer sitta flera stolpar och dom där vinkeljärnsfästningar kommer inte sitta kvar, ska bytas ut, ingen snack om saken.S skogstomten skrev:Kommer helt enkelt inte att hålla som det är gjort nu om det är klart? Livsfarligt när (hyfsat snart?) de små skruvarna går av (rost eller belastning) då det är heeeelt fel sort/infästning för den typen av belastning, så kommer altanen brytas sönder då stolparnas nederdel glider ner.
imorgon kommer en fackman och tittar på det.
Det helt naturliga hade ju varit att använda 70x70 eller 95x95 som fått gå hela vägen upp till räckets överliggare. Nu ställs lite extra krav på räckets infästning i bärlinan i ytterkant för att det ska bli stadigt.
Möbelvinkeln som sitter i berget ska ju bara bort!
Möbelvinkeln som sitter i berget ska ju bara bort!
Efter att ha funderat lite...
Självklart ska snickarna förklara hur de tänkt sig och en "second opinion" är bra om de är otydliga.
Dock går ju det jär forumet igång på provisoriska lösningar under pågående bygge som om det vore slutresultatet.
Man behöver inte slå på största trumman direkt.
/ATW
Självklart ska snickarna förklara hur de tänkt sig och en "second opinion" är bra om de är otydliga.
Dock går ju det jär forumet igång på provisoriska lösningar under pågående bygge som om det vore slutresultatet.
Man behöver inte slå på största trumman direkt.
/ATW
Tyvärr tror jag inte att detta är provisoriskt.A ArneTW skrev:
Givetvis undermåligt förankrat i ber.
men jag förundras alltid över folks övertro om skruvförband för att hålla bärlinorna. I detta fall med reglar som stolp är det väldigt enkelt att sätta regel under bärlinan så allt inte hålls upp av skjuvning i skruvarna. Samma material, samma tid men väldigt olika hållfasthet på konstruktionen.
men jag förundras alltid över folks övertro om skruvförband för att hålla bärlinorna. I detta fall med reglar som stolp är det väldigt enkelt att sätta regel under bärlinan så allt inte hålls upp av skjuvning i skruvarna. Samma material, samma tid men väldigt olika hållfasthet på konstruktionen.
sant och högst lämpligt att göra så istället, det är ett rätt naturligt sätt att bygga på för nån som kan. Men du har tvärfel att allt skulle hållas upp av skjuvning i skruvarna, det är inte alls så.J JKrister skrev:Givetvis undermåligt förankrat i ber.
Lite fler bilder.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hoppas det var avtalat fastpris från början för det är ett otroligt materialslöseri som kommer kosta skjortan. Infästningen i huset är katastrofalt dålig och stolparnas upplag är obefintliga. Ta in en oberoende och betala inte snickarna en spänn.
Ja, varför inte en bärlina längs med fasaden och balkskor?
Hade man gjort ett vettigt underarbete så ser jag inga problem i att ställa altanen på plattor (förutom vettig förankring i berget) men om man bara lägger en mursten direkt på jorden så förstår jag att man lagt dem galet tätt.
Hade man gjort ett vettigt underarbete så ser jag inga problem i att ställa altanen på plattor (förutom vettig förankring i berget) men om man bara lägger en mursten direkt på jorden så förstår jag att man lagt dem galet tätt.