248 817 läst · 277 svar
249k läst
277 svar
Granne har sågat ner fruktträd och häck på min tomt för att gynna plantering egen syren på sin tomt
Jag hade polisanmält utan tvekan. Det här är uppenbart inte gjort av misstag utan med berått mod. Jag skulle dessutom, med tanke på deras vidriga beteende, inte sagt att jag överhuvudtaget hade givit något medgivande till ansning av era växter.
De verkar ändå inte ha någon vidare grannsämja så det lär inte spela någon roll. Sånt därgör man inte ostraffat. Vad blir nästa grej han gör ?De Stilj skrev:
Frugan köpte ett 5 år gammalt äppelträd förra sommaren för 5000kr så jag skulle utan tvekan kräva ersättning.
Kolla med din Hemförsäkring. Du har troligtvis rätt till Juridisk rådgivning.
Gör en Polisanmälan. Kräv sedan skadestånd för vad det kostar att återställa den skadegörelse de orsakat på din tomt. Du har rätt att lägga på kostnaden för 1 timmes jobb av din Jurist. Samt kräva 320kr (eller liknande) för eget arbete. Överlämna skadeståndskravet skriftligt. Betalar de inte så skickar du kravet vidare till Kronofogden. Bestrider de detta krav så hamnar det i Tingsrätten som Tvistemål. Då det uppenbarligen ser ut som du har rätten på din sida kommer du att vinna och få igenom dina krav på ersättning.
Jag har varit med om att göra en sådan resa då en förortskilles Pitbull bet min hund och vägrade betala veterinärskostnaderna. De slutade på 13500kr om jag minns rätt.
Nackdelen är att Du och Grannen inte kommer att ha någon vidare grannsämja efter detta.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Det där är egenmäktigt förfarande! Anmäl genast. Fy fan för såna grannar! Så de väntade tills ni inte var hemma för att sedan helt självsvådligt klampa in på er tomt och förstöra fruktträd och uppvuxen häck! Man kan inte lita på någon!Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?
Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Men om det inte finns avtal så gäller väl att grannen har bevisbördan? Den behöver väl visa att den har rätt att beträda TS' fastighet och avverka träd?A ArneTW skrev:
Eller kan jag elda upp grannens hus och rycka på axlarna och säga "Jag fick, försök överbevisa mig om ni kan"?
Det är den som stämmer någon som har bevisbördan.
Jag har en syrenhäck i tomtgräns, det är grannens sida som är bäst skött av just grannen. Den växer fort och vilt. 30cm från tomtgräns känns nära. Jag menar att eran grannes nya häck kanske kan gynna eran trädgård i att bli större och mer lättskött. Plommonträdet ser jag inte så bra på bilden men det om något borde de ju kunna skaffa ett nytt och även plantera. De har ju tydligt gått över gränsen för vad du beskriver är eran överenskommelse. Att du sätter en ny häck känns ju som kaka på kaka.
I dina kläder och som du beskriver det hela så skulle jag vara mycket arg. Vad kan de ha som argument för sitt agerande?
Finns det bild på häcken och trädet innan kapningen??
I dina kläder och som du beskriver det hela så skulle jag vara mycket arg. Vad kan de ha som argument för sitt agerande?
Finns det bild på häcken och trädet innan kapningen??
Medlem
· Östergötland
· 572 inlägg
Jag läser inte igenom svaren på sådana här inlägg längre, för jag antar att det är som vanligt, folk tycker att du ska fråga grannen snällt varför. Sedan följa upp med att du inte vill att han gör om det. Allt för grannsämjan.
Läs gärna vad jag skrev tidigare i tråden.T tompajo skrev:
Sen är det som Daniel109 skriver. Det handlar inte om att grannen ska motbevisa något.
Det handlar om att bevisa att grannen 1) gjorde det och 2) inte hade tillstånd att göra det.
Det går såklart ändå alltid att anmäla men det är (mycket) svårt att få det att leda till något.
Träden är ju i detta fall som sagt inte oersättliga. En kompis köpte 7 år gamla fruktträd för 7’ per styck. Så det är bara öppna plånboken. Annars tror jag risken är stor att inget kommer växa på grannens tomt mer ..
I en tidigare tråd fanns samma dilemma, men där hade den felande grannen även lagt grenarna på den tomt som tillhörde växternas ägare med motiveringen att "det är ju dina växter så du får forsla bort det"
Hoppas du åtminstone slapp köra bort det avverkade?
Hoppas du åtminstone slapp köra bort det avverkade?
Var har du fått det ifrån? D.v.s. detta om kompensationen? Jag har till en "vän" utverkat 100.000:- för en felaktig avverkning på hans tomt....Han vill inte gå till domstol,han är en äldre man,fast inte så mycket äldre än mig...Jag tror att som rättsläget var då hade han kunnat få betydligt mer....Nötegårdsgubben skrev: