Byggahus.se
Var någon som föreslog att man skulle sätta upp ett staket. Verkar som om eftersom jag varit inne på tråden så får jag upp massor med pop upp fönster med reklam om staket från en firma från Göteborg.
Några fler som får upp massor med pop-upp fönster med reklam om staket från Göteborgsfirman.

N nallepu skrev:
Var någon som föreslog att man skulle sätta upp ett staket. Verkar som om eftersom jag varit inne på tråden så får jag upp massor med pop upp fönster med reklam om staket från en firma från Göteborg.
Några fler som får upp massor med pop-upp fönster med reklam om staket från Göteborgsfirman.
Haha, nej det är dina egna cookies som placerar ut reklam för dig.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
G
H Husbuset skrev:
Haha, nej det är dina egna cookies som placerar ut reklam för dig.
Kakorna i webbläsaren gör ingenting, det är bara rena textfiler.

Okej, vad är det då som gör att man får reklam på saker man själv sökt efter, om det inte är kakorna?

harry73
Det kan sparas på din googleaccount

Mycket av reklamen styrs dels av lokala kakorna i webbläsaren/enheten, dels av facebook (både det man själv har varit aktiv med & det ens vänner har varit aktiv med), dels även av ens Google-konto, mfl.

Det var ju det jag skrev, kakorna.

G GargamelSE skrev:
Kakorna i webbläsaren gör ingenting, det är bara rena textfiler.
Klart att kakorna gör något, textfilerna gör ju färg, form och text.

H Husbuset skrev:
Klart att kakorna gör något, textfilerna gör ju färg, form och text.
En cookie är bara en liten fil som låter en website spara information, tex dina personliga inställningar, mellan sessioner. Det finns ingen exekverbar kod i dem.

Problemet ligger i att de också kan användas för att lagra ett unikt användar-ID. Detta kan sedan användas av flera siter, så att man kan spåra di aktivitet, och därmed göra riktad reklam (och betydligt värre saker...).

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
T Troberg skrev:
En cookie är bara en liten fil som låter en website spara information, tex dina personliga inställningar, mellan sessioner. Det finns ingen exekverbar kod i dem.

Problemet ligger i att de också kan användas för att lagra ett unikt användar-ID. Detta kan sedan användas av flera siter, så att man kan spåra di aktivitet, och därmed göra riktad reklam (och betydligt värre saker...).
Alla webbläsare har unika ID:n som används (idag) för att spåra och ge annonser anpassad till dig. Kakor kanske gjorde det förr i tiden.

Okej Troberg och Gargamel, då ber jag om ursäkt, men då är det alltså tidigare frågeställares webbläsare som skapar staketannonserna för hen.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Skit i kakorna o håll er till trådens ämne.
Jag kallar in Kakmonstret annars!:devilish:

Kakmonstret från Sesamstråket äter en kaka mot en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Skit i kakorna o håll er till trådens ämne.
Jag kallar in Kakmonstret annars!:devilish:

[bild]
Den var bra!!!

Var ute och jobbade i min insynsskyddade trädgård för någon vecka sedan och endast iklädd en ganska minimal stråhatt.
Under några timmar hörde jag en helikopter som svävade runt min stadsdel. Brydde mig inte om den trotts att den kanske svävade runt på ca 2-300 meters höjd.
På kvällen såg jag en notis på nättidningen att polishelikoptern att polisen letade efter en förvirrad pensionär. Någon som har kol på hur bra kameror polishelikoptrarna har och hur man bär sig åt för att hitta en person. Trotts att jag kommit upp lite till åren har jag en vältränad och fin kropp så ingen skada skedd om någon skulle få syn på mej utan kläder. men man vet inte när moralpolisen slår till.

K
N nallepu skrev:
Var ute och jobbade i min insynsskyddade trädgård för någon vecka sedan och endast iklädd en ganska minimal stråhatt.
Under några timmar hörde jag en helikopter som svävade runt min stadsdel. Brydde mig inte om den trotts att den kanske svävade runt på ca 2-300 meters höjd.
På kvällen såg jag en notis på nättidningen att polishelikoptern att polisen letade efter en förvirrad pensionär. Någon som har kol på hur bra kameror polishelikoptrarna har och hur man bär sig åt för att hitta en person. Trotts att jag kommit upp lite till åren har jag en vältränad och fin kropp så ingen skada skedd om någon skulle få syn på mej utan kläder. men man vet inte när moralpolisen slår till.
I mitt kvarter hade vi kallat dig pedofilgubben.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.