Byggahus.se
Hej! Jag ska riva min mormor och morfars gamla hus på västkusten och bygga mig nåt nytt på tomten. Rivningslov är beviljat.

Dock har jag frågor gällande tomt/hustyp osv.

tomten är 612 kvm och enligt kommunen får man bygga 180kvm (byggnadsarea) Inkl sidobyggnad och altan.

1.5 plan är också tillåtet om byggnadshöjden ej är över 4.5 M.

tomten lutar lätt för att sedan plana ut på mitten där nuvarande hus står det är byggts som sluttningshus men det får man ej bygga igen nuvarande hus tar upp runt 100kvm yta men har bara 55 kvm boyta plus källare.

Vad är era tips? Ska jag fokusera på 1planshus eller 1.5 plan? Kollar på både fiskarheden Eksjö Smålandsvillan och trivselhus

Inget av dom. Bygg ett hus i lösvirke med hjälp av arkitekt. Ni får mycket mer för pengarna och mer personligt! Lägg ner mycket tid för att få det bästa när ni ändå är på G!

• Gilla
Jensan95
  • Laddar…
Har fått lära mig att egentligen existerar bara 1 eller 2 våningar, om man ser det utifrån bygglov och kommunernas detaljplaner. Jag tolkar det du skriver som att du inte får bygga 2 våningar enligt detaljplan, och då är regeln som styr de äldre detaljplanerna att man inte får överskrida 70 cm från ovankant av bjälklaget upp till byggnadshöjden. Det kallas då en vindsvåning istället för en andra våning. Kolla även vilken takvinkel du har. Vi hade 30 grader takvinkel, ett plan samt 4,5 m byggnadshöjd och man kan få in en hel del yta på den så kallade vindsvåningen, tipset är att laborera med husformen. Alltid bra att skissa lite själv innan man tar det vidare.

Det vanligaste är att angiven takhöjd gäller takfotshöjden.
Därför blir det gott om utrymme för att bygga ett tvåplanshus, vilket jag tror är andemeningen i planbestämmelsen.
Ring kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.