Byggahus.se
Hej.
Jag håller på att installera min Automower 430X och har några frågor ang. yttäckning och GPS.
Jag vill att klipparen skall följa ex.Guidekabel 1 till en specifik yta och att den ska följa Guidekabel 2 till en annan yta. Man kan ju även ställa in hur frekvent den ska söka upp dessa ytor efter laddning.
Vägen till dessa ytor passerar trånga passager. Det är därför jag har lagt Guidekablar genom dessa.

Det står lite otydligt i manualen om man kan ställa in yttäckning enl.ovan samtidigt som man har GPS funktionen inkopplad.
Jag vill ju dra fördel an Guidekablarna och den intelligenta GPS funktionen samtidigt.

Det är viktigt att klipparen hittar genom de trånga passagerna till de bortre delarna av gräsmattan.
Olleshus

Min fråga

Redigerat:
När du har gpsen aktiverad kan inga manuella inställningar göras. Den kommer använda guideslingorna ändå till att nå ut till olika områden.
Min erfarenhet är att det räcker att låta klipparen själv sköta yttäckningen.

Instämmer med legion ovan. Dra ut guiderna till respektive yta som tänkt, men sedan testar du att låta GPS-funktionen vara aktiv och lösa det hela. Ge det då ett par veckor åtminstone innan du utvärderar.

Ok.
Tack för svaren
Olleshus

Hej.
Jag har haft min Automower i 10dgr.nu
Den första veckan lyckades den hitta ut till avlägsna ytor i trädgården via passager (där det ligger guidekablar) mycket bra.
Den tycks följa guidekablarna efter en laddning. Ex efter 1 laddning följer den en guidekabel 1 till yta A och efter en laddning till så följer den guidekabel 2 till yta B. Även om Gps funktionen är på så tycks klippsren följa guidekablarna efter en laddning.
Nu till min fråga. De sista dagarna har klipparen efter en laddning bara uppehållit sig i närområdet nära laddststionen och ej hittat ut till avlägsna delar av gräsmattan .
Någon som vet vad detta kan bero på.
Olleshus

Om den följer guidekablarna ut eller inte, samt hur ofta, ställer du in på klipparen. Säg att den var tredje gång ska följa guide ett, var tredje guide två och var tredje starta vid laddaren. Då kör den inte 1-2-3-1-2-3 osv., utan varje start är det 33 % chans för respektive alternativ.

Så mest troligt spelar slumpen dig ett spratt. Studera den lite mer över tid så stabiliseras nog mönstret.

Såhär ser startmönstret ut för min klippare ut. De procent som inte är utfördelade startar den vid laddaren (område 1 var från början start vid laddaren, men när jag förstod att det inte behövdes nollade jag det utan att döpa om de andra).
Skärmdump av en gräsklippares appinställningar med olika zoner och deras klippfrekvens i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningsskärm för robotgräsklippares startmönster med avståndsjustering för område 2 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Den styrning som du beskriver kan inte vara aktiverad då GPSn är på.
Ändå tycks min klippare tidigare ha följt ett visst mönster.
Om GPSn inte klarar min tomt så får jsg testa att låta den följa guidekablarna istället.

Ah, då läste jag dåligt och kunde för lite. Tror dock som de andra att det finns stor chans att det reder sig med tiden när den börjar hitta.

Hej.
Ang mitt inlägg 5#
Nu tycks min klippare hitta bättre via GPSn
Jag lägger mer tid nu på att kontrollera och göra inställningar mm än den tiden jag tidigare lade på min gräsklippnig med min gamla rotorklippare

Jag upplever att klipparen ibland följer guiderna ut även om jag kör med gps på.

Jag har dock inte några smala korridorer som den måste följa ut till områden, men däremot ett antal ytor som är mer eller mindre svåra att komma till. Den hittar fram till samtliga.

Helst hade jag så som gräsmattan ser ut här haft möjlighet att låta klipparen aldrig följa någon guide ut, utan alltid starta klippningen vid laddstationen. Det är lite löjligt när den kör längs en guide i någon minut för att sedan vända om 180 grader och börja klippa i riktning tillbaks till laddstationen. Hela åkningen ut har inte fyllt någon funktion. Med tanke på att min 450x kan köra i fem timmar på en laddning, så är den oftast på varenda liten yta och klipper lite under en cykel, så den behöver inte åka ut och starta någonstans, den lär komma dit snart ändå.

Varför inte bara låda automatiken sköta detta? Efter ett tag klipper den hela ytan som den skall.

Vilken ordning den klipper och varför har knappast någon betydelse, så varför försöka påverka det eller ens bry sig om klippresultatet är perfekt?

Men det tar ett tag för den att lära sig allt. Meningen är att den skall klara sig själv. Jag tror dessutom att den faktiskt klarar det bäst själv, så jag pillar inte på inställningarna efter installationen. Det har inte behövts ännu.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Jag håller med O om att låta klipparen sköta automatiken. Klipparen använder guidelinorna även om den kör på GPS. Ibland följer den guidelinan hela vägen och ibland hoppar den av tidigare för att den skall klippa av ett område som har fått mindre klipptid.
Ibland kör den fram och tillbaka på en mindre yta mitt på gräsmattan som enligt GPS'en fått för lite klipptid.
Visst är tekniken fantastisk!
Jag har nyss bytt upp mig från en Stiga 527S till en Automower 430X och vilket tekniklyft det blev. 430X spelar i en helt annan division än Stiga 527S och det finns inte något från Stiga'n som jag saknar, tvärtom. En eloge till Husqvarnas tekniker som verkligen förstår sig på hur en robotklippare skall fungera!

Med robotklippare gäller att ha tålamod. Jag förstår att man kanske står och vakar som en hök, men bäst är att gå och göra något annat i 2-3 veckor och skita i vad klipparen gör. Sen tar man en titt och ser om någon yta inte blir bra klippt och gör justeringar om det krävs.

Blev för övrigt lite imponerad idag när jag körde igång vår 450x manuellt. Den bestämde sig för att följa en begränsningskabel ut någonstans. Jag testade att bumpa till den för att se om den skulle börja klippa direkt, men istället gjorde den en lov runt mig, letade upp slingan igen och fortsatte sin tur ut till sin startpunkt. Så även tillfälliga hinder på vägen hindrar inte klipparen från att försöka nå startpunkten.

Men ja, med 5h klipptid per laddning som den har så hade jag hellre sett att den började klippa vid laddstationen i alla lägen istället för att köra ut till någon startpunkt. Den hamnar överallt ändå.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Men ja, med 5h klipptid per laddning som den har så hade jag hellre sett att den började klippa vid laddstationen i alla lägen istället för att köra ut till någon startpunkt. Den hamnar överallt ändå.
Beror ju på hur svårt det är att hitta till ytterområdena. Vi har tre ytor med lite halvknepiga passager imellan och man ser nästan aldrig att klipparen hittar spontant mellan ytorna.

Och hur svårt det är vet inte klipparen.
Eller de som programmerat den. Så när de väljer blir det en avvägning mellan snabbaste sättet att täcka hela ytan, jämnaste klippresultatet, och att inte missa någon del så ofta att det blir problem.

Så tanken är nog att laddstationen hittar den med säkerhet på vägen tillbaka, därför börjar man längst bort. Det finns nog en anledning till att det finns guidekablar. Hade de inte behövts, hade de inte funnits, tänker jag.

Sen skall detta funka på alla olika gräsmattor, man kan tänka sig. Och på de man inte tänkt på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.