Byggahus.se
A Avemo skrev:
Jag har inte hela bilden riktigt. Men du kan dra en ledning som du kopplar parallellt med inkommande matning till centralen. Denna matning går vidare till en ny central som då kommer att ha valfri plats för jordfelsbrytare, elmätare etc. Om jag förstår dig rätt var tanken att ha en ny central i uthuset. Och jag ser inga direkta fördelar med att dra matningen till denna central från mätarskåpet i stället för från befintlig central om det senare är närmare. Det behöver inte ta upp någon plats alls i befintlig central. Detta givet att inte befintlig huvudledning är klent dimensionerad. Men det verkar konstigt.
Ja, det är riktigt, jag tror en undercentral i uthuset är rätt väg att gå iom jag vill ha även annan el där.

Så för att förenkla frågeställningen än mer, du har förstått rätt, det handlar nog om att antingen mata undercentralen från nuvarande elcentral och göra håltagning i socken, dra markkabel därifrån ELLER slippa håltagning, dra en kabel utanpå sockeln till ett markrör som då ger ca 10m längre grävning.

Den nuvarande markkabeln till uthuset och dess rör är inte OK och utgår inte från elcentralen, utan ett sannolikt hempul, så båda alternativ kräver en hel del jobb. Håltagning i sockeln motsvarar nog ett par meters grävande i tid. Gjorde fiberanslutningen själv och man måste gräva ut rätt mkt för att få det bra och täta etc, vilket jag slipper på fasadskåpet då kabeln går utanpå socken där (inkommande gör det, då bör väl matningen också kunna gå i metallränna utanpå sockeln?). Man kan iofs tänka sig att matningen ut från centralen också går utanpå sockeln, men det blir inte så snyggt. I fasadskåpet finns redan en utanpåliggande kabel och ett fult skåp så...

Vad som blir snyggast och/eller enklast vet du bäst själv. Vad jag ville få fram var dels att det inte finns några brandsäkerhetsmässiga själ att gå från fasadskåpet och dels att du inte behöver ta upp något utrymme i befintlig central för att du kopplar in en undercentral där. Gör det som blir enklast eller snyggast.

Kanske ska provgräva lite, markrör och kabel för 10m extra var ju inte så dyrt, så är det lätt att gräva så är det nog det enklaste, snyggaste och bästa... Visar det sig vara ett litet helvete att gräva eller man måste ta in nån med maskin så är det nog bättre gå på andra alternativet...

Ska kolla upp vilken dimension de dragit på kabeln till elcentralen, det kan ju vara så olyckligt att den är för tunn om jag vill säkra upp, vet inte heller vilken h-säkring jag har...

J JohanLun skrev:
Det jag funderar på är om jag ska försöka gå från fasadskåpet och sätta en undercentral i uthuset eller gå via ordinarie elcentral inne i huset. Ur brandrisk känns det säkrare att ha så lite utrustning som möjligt i bostadshuset. Men det innebär en grävning och förläggning av kanske 10m extra markkabel då fasadskåpet sitter på motsatt sida huset mot elcentral och bilparkering. Några råd kring detta?
Som Avemo skriver är det inte direkt någon brandrisk du behöver tänka på oberoende vilken väg du lägger matningen den är obetydligt större om en parallell anslutning görs via din befintliga central. Och framförallt ska du i så fall se till att det inte går via några säkringar i den utan en ren avgrening från matningen dit och vidare till andra bygget. Nu ligger det lite i sakens natur att en sån anslutning/avgrening görs i de flesta fall betydligt enklare, bättre och säkrare i mätarskåpet så med din lilla skillnad i arbete, sträcka osv är valet enkelt.

Generellt bör man sträva efter att göra så och sluta resonera kring undercentraler i småanläggningar säkrade utan någon mening den ena från den andra. Samtidigt så fort elbilar och deras laddning kommer med i bilden dessutom bra att lägga detta parallellt ut från mätar/matningspunkt och inte riskera väcka diverse papperstigrar kring ev matning via andra centralers JFB av "fel" typ. Dvs win-win på alla sätt i ditt fall med uttag från skåpet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som Avemo skriver är det inte direkt någon brandrisk du behöver tänka på oberoende vilken väg du lägger matningen den är obetydligt större om en parallell anslutning görs via din befintliga central. Och framförallt ska du i så fall se till att det inte går via några säkringar i den utan en ren avgrening från matningen dit och vidare till andra bygget. Nu ligger det lite i sakens natur att en sån anslutning/avgrening görs i de flesta fall betydligt enklare, bättre och säkrare i mätarskåpet så med din lilla skillnad i arbete, sträcka osv är valet enkelt.

Generellt bör man sträva efter att göra så och sluta resonera kring undercentraler i småanläggningar säkrade utan någon mening den ena från den andra. Samtidigt så fort elbilar och deras laddning kommer med i bilden dessutom bra att lägga detta parallellt ut från mätar/matningspunkt och inte riskera väcka diverse papperstigrar kring ev matning via andra centralers JFB av "fel" typ. Dvs win-win på alla sätt i ditt fall med uttag från skåpet.
Tack. Hur djupt bör ett sådant rör förläggas? Att handgräva diket är väl inte behörighetskrävande? Men teoretiskt får jag väl inte lägga ner slangen?

Djupet får ju anpassas efter hur det är på platsen med tex belastning av trafik, markanvändning osv men ett intervall 30-50 cm borde täcka allt rimligt i ditt fall och kanske då mot det grundare om det är skyddat läge.

Ev resonemang kring behörighet för grävning och slangläggning är så långt bortom min horisont och förstånd att vi får avvakta andra svar. Man kan som du säkert vet få det till såna krav åtminstone direkt i andra delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.