Byggahus.se
Hej jag håller på byta tak, byter all råspont samt slängt all betongpannor som e på taket. Och ska istället ha falsad klickplåt tak istället vilket blir lättare för taket. Men jag vill göra om vinden till bostadsdel med men bjälken som håller samman takstolarna på mitten hamnar mitt i min panna allså ca 180cm från golv.
Finns det möjlighet. Man kan flytta upp dom en halvmeter ca? Och vad ska man så fall göra som åtgärd för ev förstärka ? Stödben vid sidorna e min tanke? Hade det funkat? Och vet någon på ett ungefär hur långt in man ska ställa stödbenen? Skickar med en bild på min vind. Det är en gammal gård. Tacksam för tips:)
Renoveringsprojekt på en vind med öppen takkonstruktion, träbjälkar och gammal råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörig vind under renovering med synliga takstolar, råspont och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag killgissar att med den lutningen kan du flytta upp bjälken och förstärka med stödben utan problem.

Nästa 100 på att det går att göra som du vill, men du behöver ta hjälp av en konstruktör som kan räkna på det. Allt annat blir bara en gissning och med tanke på konsekvenserna av att gissa fel så är det inget du vill göra. Med lite tur kanske du tom bara behöver flytta upp bjälken eftersom taket blir väldigt mycket lättare, men det behöver som sagt räknas på

Redigerat:
H hjulia skrev:
Nästa 100 på att det går att göra som du vill, men du behöver ta hjälp av en konstruktör som kan räkna på det. Allt annat blir bara en gissning och med tanke på konsekvenserna av att gissa fel så är det inget du vill göra. Med lite tur kanske du tom bara behöver flytta upp bjälken eftersom taket blir väldigt mycket lättare, men det behöver som sagt räknas på
Prata med en sån där för byggnadsritning tydligen enligt den måste jag ta upp hela golvet och lägga massa mer bjälkar i golvet. Så det får fortsätta vara vind bara

H hjulia skrev:
Med lite tur kanske du tom bara behöver flytta upp bjälken eftersom taket blir väldigt mycket lättare, men det behöver som sagt räknas på
Blir taket verkligen 'väldigt mycket lättare'? Normalt sett dimensionerar man för 2-300 kg snölast per kvadratmeter beroende på vart i landet huset står. Betongpannor väger runt 40 kilo per kvadrat, så skillnaden mellan betongpannor och plåt är bara runt 10% av takets dimensionerade lastförmåga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.