Byggahus.se
Hej!
Vi ska bygga ett altantak ca 4×8m. Vi har använt oss av ett verktyg på nätet som räknar ut dimensionerna på stolpar och reglar. Enligt uträkningarna ska varje takregel (cc 1050 r.t kanalplasttaket vi ska använda) vara av limgrä 115×225. Och likaså bärlinorna för taket.
Vi tycker det låter extremt grovt. Har någon byggt med så grova reglar? Jag hittar inga exempel på nätet eller i området där vi bor (snözoon 2) på så grova konstruktioner...

Lägger du upp en liten skiss så skulle jag nog tro att du får dimensioner ganska snart här inne:D
Det är svårt att svara på frågan när man inte vet hur det ska se ut.

• Gilla
Linotin
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Lägger du upp en liten skiss så skulle jag nog tro att du får dimensioner ganska snart här inne:D
Det är svårt att svara på frågan när man inte vet hur det ska se ut.
Funkar den här...? Vi har alltså ett kedjehus med två garage på vardera sida, dock lägre takhöjd på dem än vad taket över altanen kommer vara då vi har källarplan.

• 3D-modell av ett kedjehus med altan och lägre garage på sidorna, visar höjdskillnaden mellan byggnaderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
takåsarna kan vara 90x180 alt 56x270 limträ, balken i framkant 90x270 med ett stöd på mitten. Då är det räknat på 4 grader taklutning.

• Gilla
Linotin
  • Laddar…
Takåsarna kan du nog banta ytterligare ner till 56x225.

• Gilla
Linotin
  • Laddar…
Nu har hantverkare varit här och börjar med stommen till taket. Dock ställde de stolparna till taket (tre st 115x115) PÅ trallgolvet... Ska vi acceptera det? De kapade stolparna som vi köpt ca 1m/st då vi tänkt att de skulle stå på marken... Jag är förkrossad! Kan vi be dem göra om och själva köpa nya limträstolpar?!?!

L Linotin skrev:
Nu har hantverkare varit här och börjar med stommen till taket. Dock ställde de stolparna till taket (tre st 115x115) PÅ trallgolvet... Ska vi acceptera det? De kapade ad var kommunicerat? stolparna som vi köpt ca 1m/st då vi tänkt att de skulle stå på marken... Jag är förkrossad! Kan vi be dem göra om och själva köpa nya limträstolpar?!?!
Vad var kommunicerat?
Enligt din bild så ser det ut som stolparna ska stå på golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.