Hej! Fick lagt trädäck av hantverkare. Fundersam på hur jobbet utförts när det nu, bara två veckor senare, syns en mängd sprickor, det knarrar på en del ställen och några brädor har redan rest sig.
Vad är er bedömning utifrån bilderna?
Dåligt jobb?
Eller "sprickor ingår, ngt man får leva med"?
Vad göra med brädor som redan börjat resa sig?
Det har varit extremt torrt senaste tiden. Kan det spela in?
Det som jag hänger upp mig på och blir riktigt irriterad på är hur hantverkaren har slarvat med materialet..
Personen har ju för bövelen lämnat en skruv som fastnat mellan två brädor..
Dom större sprickorna borde synts redan vid läggning, säger borde, alltså inte säkert.
Däremot kan jag tycka springan är väl stor mellan brädorna redan efter två veckor, risken finns att det blir jättespringor senare.
Har du virke kvar kan det vara värt att byta ut de allra fulaste bitarna eller köpa ett par meter och göra det nu så nära inpå läggning som möjligt för färgskillnaden inte ska synas. kostar inte många kronor. Den långa biten som är sprucken mest hela vägen måste nästan varit dålig från början? När jag handlade trall så fick jag sortera rätt länge för att plocka bort de allra värsta plankorna och fick ändå med mig ett par som jag fick kasta och köpa till extra. Inte direkt supervirke man får på brädgården tyvärr och de värsta bitarna som alla andra sorterat bort ligger ju högst upp vanligen :/
Sen om du ska fråga hantverkaren eller inte vet jag faktiskt inte, var det dom som handlade ut bitarna kanske man kan tycka att dom kunde plockat bort den som man ser i sista bilden men så lite pengar/jobb att det nog är lättare att fixa själv.
Min altan byggd av hantverkare blev klar för en vecka sen och har också lite sprickor i träet plus en bräda har blivit en "glad gubbe". Dock inga så breda mellanrum mellan trallbrädorna som du har. Jag försöker tänka på det många skriver att trä är ett levande material och lever lite sitt eget liv. Kanske en viss charm i det. Annars hade man väl fått välja ett annat material tänker jag.
Jobbar som snickare själv och kan säga att hade jag lämnat det resultatet hade det varit skämshatten på.. Gör ju bryggor som ser betydligt bättre ut än det där...
Jag vet inte om det är "branschstandard" eller inte men det ser ut som frisen är satt först. (som det ser ut spikad? i ytterkant precis som det inte skulle vara kortlat cc600 utan bara spikat i dom två yttersta golvreglarna)
Så vitt jag som lekman kan förstå så blir det både snyggare och lika snabbt att slänga ut trallen först och sedan ta cirkelsågen och renkapa ändarna och lägga frisen sist.
Nu ser ändarna ut att inte ens vara renkapade i vinkel.
/Göran
P.S Såvida inte antalet löpmeter var exakt på millimetern. Men då borde väl snickaren tagit upp det.
Jobbar som snickare själv och kan säga att hade jag lämnat det resultatet hade det varit skämshatten på.. Gör ju bryggor som ser betydligt bättre ut än det där...
Inte mycket som ser bra ut av de jag ser på bilderna. Men de värsta jag vet är när man ansluter mot fris på de sättet.. Man lägger trallen färdig och sågar sen rent. Sen för man diskussion med kunden hur anslutningen ska se ut. Med rak kant på trall mot rundad kant på fris, fasad kant, mellanrum mellan fris och trall eller som jag helst gör. Klyver bort rundningen på frisbrädan och monterar stumt.
Är virket väldigt blött så näster man bara frisen och kommer tillbaka och monterar stumt mot trall.
Bara mina 5 öre men hittills aldrig fått klagomål på vare sig resultat eller kostnad..
Att montera rakt kapat mot fris är det enda jag sett. Att runda av ngt eller klyva bort rundningen är helt klart överkurs och inte ngt man kan förvänta sig i mina ögon.
det ser ut som en altan helt enkelt. Sprickorna i träet kan du åtgärda genom att byta brädorna.
Att montera rakt kapat mot fris är det enda jag sett. Att runda av ngt eller klyva bort rundningen är helt klart överkurs och inte ngt man kan förvänta sig i mina ögon.
det ser ut som en altan helt enkelt. Sprickorna i träet kan du åtgärda genom att byta brädorna.
Då gör vi annorlunda söderut i landet. Här blir det stening på torget om du inte rundar kapade ändar mot fris.
Det måste vara rätt lokalt för det cirkulerar mängder med bilder på altaner från hela landet på internet och jag har bara sett en avrundad trall någon enstaka gång.
Min altan byggd av hantverkare blev klar för en vecka sen och har också lite sprickor i träet plus en bräda har blivit en "glad gubbe". Dock inga så breda mellanrum mellan trallbrädorna som du har. Jag försöker tänka på det många skriver att trä är ett levande material och lever lite sitt eget liv. Kanske en viss charm i det. Annars hade man väl fått välja ett annat material tänker jag.
Okej, glöm det jag sa. Nu har det gått en stor flis ur min nya altan och jag blev helt ställd här nu. Så tråkigt när nåt helt nytt blir skadat så snart. Finns nåt vettigt att göra eller ska man bara gilla läget?