Byggahus.se
Undrar vad den kallas för samt var den går att köpa?

• Jordnära bild av en metallstake intryckt i marken med skugga, undran om namnet och inköpsställe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordankare kanske?

M mgranbom skrev:
Jordankare kanske?
har googlat på det men inte hittat någon som ser ut på det sättet.

M mgranbom skrev:
Bortsett från kättingen:

[länk]

[länk]

/M
lite svårt att avgöra på bilden men tycker de ser lite klenare ut, men bilderna kanske bedrar.
Kanske kan fungera för ändamålet iallafall.

Det du har tagit bild på ser ut att vara ett rejält ankare för att staga upp en el eller telestolpe.
Kan inte komma på det namnet man använde men med denna info kanske du kan hitta vidare?

• Gilla
Marlun017
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det du har tagit bild på ser ut att vara ett rejält ankare för att staga upp en el eller telestolpe.
Kan inte komma på det namnet man använde men med denna info kanske du kan hitta vidare?
du är inne på rätt spår - det är en vajer som stödjer en elstolpe.

J JonasJN skrev:
Bergögla
spot on!!
Med andra ord är den fäst nere i berget.
Då är det nog ingen idé att försöka flytta på den.
Jag behöver nämligen förankra den någon annanstans då den ligger i vägen för en kommande frigga.
Bäst då är nog att sätta ner en ny på lämplig plats och kapa den gamla.

Fanns även liknande med en betongplätt i botten. Men du ska inte ge dig på att varken gräva upp eller flytta något som håller en elstolole på plats. Risken är att spolpen faller.

Ser ut som en stagögla, brukar vara en gjuten betongklump i botten alternativt en "ostformad" järnkonstruktion.
Vanliga förr på järnvägen.
Om du känner på stållinan som går upp i stolpen känns det om det är spänn i den eller om den är slapp, är det spänn i den så skulle jag inte rekommendera att släppa den för att flytta innan du har något annat som håller i stolpen.

Det måste ju finnas en ägare till stolpen. Står stolpen på din mark?

Stagskiva med dragstång. Televerket och elverket använde sådana för trästolpar.
Har ett par sådana på min tomt.

Och fingra inte på denna, då kan du bli åtalad och skadeståndsskyldig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.