Byggahus.se
hej ima!!
kul att det blev bra.
du skruvar ihop dom med trallskruven 57 mm. brukar dra i 6 st skruv på den sidan som är utåt!
alltså den kortare 2"4"!
mvh
snickar estwing

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
estwing skrev:
bra bild men sätt den långa 2"4" inåt istället. mycket snyggare å du kommer få samma stabilitet ingen märkabar skillnad.

sen me 10 borr blir d perfekt. banka in vagnsbulten å sen ta mutterknackaren å dra åt!

mvh
snickar estwing
Jag är förmodligen helt pantad, men du kanske kan utveckla det där.
Fattar jag dig rätt så menar du att den långa 2"4 ska sitta på insidan av bärlinan? Men hur gör man då i hörnen? Har man den långa på utsidan kan man ju enkelt göra ett hörn av 3 st 2"4 där. Första bilden är med den långa 2"4 på insidan och den andra med den långa på utsidan. DÅ kan man ju fästa överliggaren utan problem.

Kan man för övrigt fästa spikreglarna genom att bara snedskruva dem eller måste man ha typ vinkeljärn eller annat rejälare? Det känns inte som om det ska kunna bli mycket belastning där iofs. Det går ju inte att fästa spikreglarna på utsidan av "stolpen" i det här fallet eftersom det då blir en glipa mellan golvet och räcket.

mvh Frede

• racke.GIF
  • racke-2.GIF
frede skrev:
Fattar jag dig rätt så menar du att den långa 2"4 ska sitta på insidan av bärlinan? Men hur gör man då i hörnen? Har man den långa på utsidan kan man ju enkelt göra ett hörn av 3 st 2"4 där. Första bilden är med den långa 2"4 på insidan och den andra med den långa på utsidan. DÅ kan man ju fästa överliggaren utan problem.

Kan man för övrigt fästa spikreglarna genom att bara snedskruva dem eller måste man ha typ vinkeljärn eller annat rejälare? Det känns inte som om det ska kunna bli mycket belastning där iofs. Det går ju inte att fästa spikreglarna på utsidan av "stolpen" i det här fallet eftersom det då blir en glipa mellan golvet och räcket.

mvh Frede
den långa 2"4" sågar du ur 2" så den jackas ur för bärlinan. vips så har du den i hörnet men du kan ej dra i vagnsbult där.
mata in 4 st 4" spil inifrån så sitter den som berget!!

mvh
snickar estwing

frede skrev:

mvh Frede
den långa 2"4" sågar du ur 2" så den jackas ur för bärlinan. vips så har du den i hörnet men du kan ej dra i vagnsbult där.
mata in 4 st 4" spik
inifrån så sitter den som berget!!

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
mata in 4 st 4" spik

mvh
snickar estwing
Ja just det, det funkar ju såklart. Har du nån kommentar till spikreglarna (till räckena alltså). Blir det tillräckligt hållfast att bara skruva fast dem snett i stolparna eller måste jag göra urtag i stolparna för att det ska bli tillräckligt starkt? Även om jag fäster den långa 2"4 på insidan bärlinan så kan jag inte sätta spikreglerarna på utsidan stolparna eftersom det blir en glipa. Trallen skjuter inte ut nåt alls från "ramen" så att säga.

Jag gjorde som pero ovan. Jäklar vad stadigt! Med hel stolpe slipper man limning och ful skarv som ofta är rundad.

estwing skrev:
mata in 4 st 4" spik

mvh
snickar estwing
Saknas det inte 5 mm? Vanlig plint är 95 medan 45*2 bara är 90?

estwing estwing skrev:
mata in 4 st 4" spik

mvh
snickar estwing
Någon som kan förklara varför man inte kan använda vagnsbult när man fäster stolpe i hörn?

Hej!
Jag har någon mental spärr mot vangsbult dock bättre än franskträskruv. Jag har istället använt klenare skruv men flera som jag skråskruvat, satt dit stolpen med tvingar på rätt ställ/lutning och sedan skruvat. skruven gick in över hälften av stolpens dimension och gängan passerade regeln. Blev mycket mer stabilt än vagnsbult/franskaträskruv. Det är lite svaj i stolparna någon cm men det ligger i bärlinan som vrider sig, Den stabilaste lösningen är att ha en plint i nederkant och sedan infästning i bärlinan, men det blir många plintar.

Att läga ihop 2 st 2X4" är enligt mig att skapa bekymmer, vatten/fukt kommer att stå där i mellan med känt resultat.

Gammal tråd men jag testar ändå...
Håller metoden med 2 st 95-reglar även om jag monterar högre stolpar för insynsskydd?

Kommer att vara "tätt" upp till ca 120 cm sen 50% luft. Lär sluta på ca 180 cm.
Tänkte montera den långa på insidan med den korta utåt och sen klä utsidan med en bräda och måla den.
Ska jag isf dra vagnsbult igenom bärlina, inre regel och bräda eller räcker det med att dra igenom bärlina + regel och sen skruva fast brädan.

/J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.