Hej,
Har en gammal skylift som fungerade när jag använde den sist vilket var ett ganska bra tag sen. Men idag när jag rullat fram den och kopplat in den vill han inte starta. Funderar på om det är kontaktorn som slutat fungera? Trefas motorn går igång om jag manuellt trycker in kontaktern eller trycker på den gröna testknappen på reläet.
Har en gammal skylift som fungerade när jag använde den sist vilket var ett ganska bra tag sen. Men idag när jag rullat fram den och kopplat in den vill han inte starta. Funderar på om det är kontaktorn som slutat fungera? Trefas motorn går igång om jag manuellt trycker in kontaktern eller trycker på den gröna testknappen på reläet.
Det brukar sitta div brytare som blockerar motorn så att det inte går att köra om den tex lutar eller om stödben inte trycker mot marken. Det är troligtvis nått avbrott i manöverkretsen eller en öppen brytare någon stans.
Mät spänningen till spolen på kontaktorn! Om det finns spänning, men den inte drar (slår till) så är kontaktorn kass. Om det inte kommer spänning till den är det som flera andra skrivit, något i förreglingskedjan fram till den som inte har slutit.
Läs på spolen (troligen uppåt eller nedåt på kontaktorn) vilken spänning den skall ha, om det är AC 230V eller DC 24V.
När jag skruvat skylift har det varit med ett litet 24V batteri i lyften, och 24V manöver av magnetventiler för att kunna "nödsänka" från korgen även om det blir elavbrott så att 230V försvinner. Om det skulle vara så (att det finns batteri i någon annan låda än den fotade), kolla hur det är ställt med laddningen i det batteriet.
Läs på spolen (troligen uppåt eller nedåt på kontaktorn) vilken spänning den skall ha, om det är AC 230V eller DC 24V.
När jag skruvat skylift har det varit med ett litet 24V batteri i lyften, och 24V manöver av magnetventiler för att kunna "nödsänka" från korgen även om det blir elavbrott så att 230V försvinner. Om det skulle vara så (att det finns batteri i någon annan låda än den fotade), kolla hur det är ställt med laddningen i det batteriet.