Har en gammal friggebod med självdrag. I friggeboden sitter det 3 ventiler enligt bilderna. Första är utvändigt och andra är invändigt. Friggeboden har en liten hall där 2 av ventilerna sitter. Ena i en garderob och den andra vid fönstret i hallen. Den tredje är i rummet. På sommaren brukar det bli riktigt varmt inne och på vintern får jag en hel del kallras från ventilerna om jag inte har dom stängda. Hur ska jag göra för att få till så bra inomhusklimat som möjligt och bl.a slippa kallras? Ska jag låta ventilerna vara kvar eller ska jag byta till något annat? Bör jag göra något annat för att få till ett bra klimat inomhus?
Blir det störande mycket kallras även om du stänger dem på vintern? Det får ofta duga med självdrag genom ventiler i en friggebod. Och det har sina nackdelar. Kallraset på vintern kan man minska genom att stänga ventilerna. Tre ventiler låter ganska väl tilltaget. Att det blir varmt på sommaren kan du inte göra något åt med dessa ventiler. För att minska på värmen är det effektivare att täcka för fönstren på dagen så att inte solen lyser in. Sedan öppna korsdrag på kvällen när det blivit svalare.