Tack, ska kolla detta. När jag hade motorn nedplockad så tittade jag att centrifugalkopplingen faktiskt fungerade då motorn stod ute och hade fått in vatten. Men jag gjorde rent den och gjorde iaf en visuell och mekanisk inspektion iaf att det skulle fungera. Dock så ska jag absolut titta mer på det. Nej, en motor är väll inte jättedyr idag (Tror denna låg på 5500:- ny eller något liknande) men jag håller tummarna på att det kan fungera med nya kondensatorer - om inte så köper jag nog en 3-fas iställetS Soltorp40 skrev:Jag skulle, som jag skrev förut, först fråga om hur jag kan kontrollmäta, innan kondensatorer köps.
Om man verkligen har 3-fasmatat motorplinten med Y-koppling på plinten och 3 faser så har man:
1) kört 230V rakt på körlindningen, vilket är precis vad den är gjord för ==> inget problem
2) kört 230V rakt på hjälplindningen, vilket den troligen INTE är gjord för. Hjälplindningen skall normalt vara seriekopplad med 9 ohm under starten och med 63 ohm under drift (det är det "motstånd" kondensatorerna ger upphov till). Anta att lindningen i sig kan ligga runt 25 ohm, då är spänningen över lindningen (kortvarigt) under starten 170V, och under drift 65V. Lindningen kan ha överlevt om man bara lyckats göra korta prov, men det är en chansning. Hjälplindningar görs normalt "klent dimensionerade" - lagom för att tåla det de är avsedda för, det ger mer plats (mekaniskt) i motorn för huvudlindningen. ==> möjligt problem
3a) kontakten i centrifuglakopplingen har fått 230V rakt på sig (direkt kortslutning av fas-nolla) under förutsättning att motorn varit ansluten med 5-ledare, och att nollan kopplats till Y-punkten - med full kortslutningsström tills säkringen löst. Om Du har tur så har säkringen löst innan motorn kommit upp i varv och brytaren försökt bryta kortslutningsström (vilket bör vara minst 50A även om det varit lång skarvsladd och "på landet"). Om brytaren i motorn kom först har jag svårt att tro att den överlevt. Den är då troligen ihopbränd, och kommer att ge kontakt även när motorn är uppe i fullt varv. Kanske går den att byta (om Du redan bytt lager vet Du ju hur Du skall demontera/montera motorn) om Du köper en reservdel. ==> uppenbar risk för problem
3b) kontakten i centrifugalkopplingen har fått 400V nästan rakt på sig under förutsättning att motorn varit ansluten med 4-ledare, där nollan inte kopplats in till Y-punkten. Centrifugalkontakten har då varit ansluten till 2 faser och seriekopplad med huvudlindningen, som kanske kan vara på 2,5 ohm, men resulterande ström bör ligga runt 50 - 100A, (160A vid "stum" matning, men lägre med lång skarvsladd/svagt elnät) dvs verkan är lika illa som i 3a. ==> uppenbar risk för problem
MEN kolla först vad en likadan ersättningsmotor, ny komplett, kostar och jämför med reservdelarna! Motorer är inte några dyra djur nuförtiden, de masstillverkas maskinellt i lågprisländer, reservdelar hanteras i liten omfattning...
De skall, enligt manualbilden tidigare kopplas olika beroende på vilket varv motorn skall rotera.Bo.Siltberg skrev:
Med den blå inritade flyttningen av blecket skall inmatningen ske till U1 och Z2, dvs de 2 respektive blecken. Motorn snurrar då medurs, sett från axeländen.
Om motorn då snurrar åt fel håll skall blecken i stället ligga U1 - Z2 respektive V1-U2, och inmatningen skall då ske till U1 och V1, dvs en till varje bleck (fortfarande).
Det är de 2 alternativen i den lilla bilden längst till höger i länken.
Jag kommer köra denna sågen "baklänges" så då borde jag lägga blecken mellan L -> Z2 och N -> U2 eller hur? Problemet just nu är att sågen inte riktigt vill dra igång på 3fas utan att säkringar löser ut. Så tror jag kommer att beställa kondensatorer (Blir ca. 500:- förstod jag det som när jag kollade). Förhoppningsvis så ska det fungera och om inte så får jag leta ny flänsmotor.GK100 skrev:
Med bilden blackarrow lagt in bör det ligga så här på plintarna med de två lindningarna och brytaren. Just brytaren har ju fått lite påfrestningar när det varit kopplat med trefas Y. Spänningen i sig över lindningarna har inte varit så överdrivet fel när brytaren väl aktiverats om motorn startat men skadar ju inta att enkelt mäta upp dem innan man skaffar relativt dyra kondensatorer. Är allt helt kan du ju glädja dig åt betydligt bättre kapacitet på sågen sen.
[bild]
Tack så mycket för de fina förklaringarna!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jo jag vet. Du kanske trodde det var TS du citerade? Jag frågade inte var de ska anslutas utan var de är anslutna då det troligen är tre faser vi ser just nu bara så att TS inte glömmer.S Soltorp40 skrev:
En snabb sökning (inga löften att det är den billigaste) verkar visa 2500 SEK från England: (£191) Kolla vilken flänstyp Du behöver (B34 eller B35?)
Kondingar från samma leverantör ca SEK 250 + 55 SEK i frakt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Electric...rsOtherItemsV2&_trksid=p2047675.c100008.m2219
Tipset för att kolla centrifugalbrytaren är att öppna motorn och manuellt få brytaren att "slå om" samtidigt som Du provmäter med en summer, ohmmeter eller liknande att det blir en brytning.
Grundkontroll av lindningarna görs med näsan. Bränd lindning luktar vanligen aphus! Om det testet ger OK; mät med multimeter resistansen (ohm) i respektive lindning. Vänta Dig storleksordningen 10 - 20 ohm på huvudlindningen och mer på startlindningen.
Kondingar från samma leverantör ca SEK 250 + 55 SEK i frakt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Electric...rsOtherItemsV2&_trksid=p2047675.c100008.m2219
Tipset för att kolla centrifugalbrytaren är att öppna motorn och manuellt få brytaren att "slå om" samtidigt som Du provmäter med en summer, ohmmeter eller liknande att det blir en brytning.
Grundkontroll av lindningarna görs med näsan. Bränd lindning luktar vanligen aphus! Om det testet ger OK; mät med multimeter resistansen (ohm) i respektive lindning. Vänta Dig storleksordningen 10 - 20 ohm på huvudlindningen och mer på startlindningen.
Ja då ska du enligt bilden lägga dem så dvs U1-Z2, V1-U2 det högra av de två alternativen. Var man sen lägger L och N spelar ingen roll.burbas skrev:
Jag kommer köra denna sågen "baklänges" så då borde jag lägga blecken mellan L -> Z2 och N -> U2 eller hur? Problemet just nu är att sågen inte riktigt vill dra igång på 3fas utan att säkringar löser ut. Så tror jag kommer att beställa kondensatorer (Blir ca. 500:- förstod jag det som när jag kollade). Förhoppningsvis så ska det fungera och om inte så får jag leta ny flänsmotor.
Tack så mycket för de fina förklaringarna!
Det kommer säkert gå bra med nya kondensatorer eftersom du lyckats köra motorn som det var gjort nu. Som sagt enda som fått ta lite extra stryk är brytaren och den kan du ju enkelt mäta upp igen den ska vara sluten stillastående så som det är tänkt i detta fallet.
Jag måste tacka alla för fantastiska svar. Har nu lagt in en beställning på kondensatorer och kommer förhoppningsvis kunna koppla om motorn nu i veckan. Ska bli väldigt spännande att se hur den fungerar efter detta. Skriver en rad här när jag väl kopplat ihop allt.