Byggahus.se
Hej allesammans,

Har påbörjat ett projekt där jag tänkt gipsa alla väggar inomhus på min 60-tals villa som sedan skall spacklas i skarvarna och målas om.

Vi tänkte köra med gips då dem gamla väggarna har tapeter/väv på sig och är inte i världens bästa skick.

Dock har vi en lite ovanlig lukt i huset, luktar typ "gammalt" trä, eller typ sommarstuga som ingen vart i på ett tag. Svårt att förklara..

Tog hit en firma som renoverar och enligt han så är det masonit/tretex skivor bakom alla tapeter och väv. Dem sa han, det är dem som luktar och även om du sätter gips på dem så kommer lukten alltid vara kvar. Han tyckte alltså att jag ska ta bort alla dessa skivor ner till reglarna och isoleringen. Sätta dit ny folie, osb skivor och sedan gips på dem.

Vad säger ni om detta? Låter det rimligt, bör man göra så?

Värt att nämna är att vi haft en del fukt nere i källarn, lukten var inte precis den bästa. Har säkerligen vart så i många år (nyligen köpt villan) kan det vara så att lukten spridit sig till övervåningen och trängt in sig i väggarna?

Hälsningar,
Andreas

Redigerat:
  • Gilla
Simon P
  • Laddar…
Vi hade samma lösning, fast tretex i ytterväggar och innerväggar i råspont med sviktande masonit och tusen lager väv/tapet.. tyckte också att det luktade, men tänkte nog mer att det var pensionär!
Dunkade dit gips på alla väggar, spackla, måla, tapet och lukten borta.. :ok:

• Gilla
Övv
  • Laddar…
E Ericplumber skrev:
Vi hade samma lösning, fast tretex i ytterväggar och innerväggar i råspont med sviktande masonit och tusen lager väv/tapet.. tyckte också att det luktade, men tänkte nog mer att det var pensionär!
Dunkade dit gips på alla väggar, spackla, måla, tapet och lukten borta.. :ok:

Hej,

Tack för ditt svar Hmm, det kanske är tretex på ytterväggarna. Firman sa bara masonit utan att kika på det egentligen. Massa tapeter och väv.. Han gissade nog fram sig lite.

Precis, lukten är typ som gamla möbler, och nu när du säger det så har jag känt av denna lukt hos grannarna som är 70+..

Hade vart skönt och slippa riva bort allt.. Blir ett så mycket större projekt..

Samma här. Blandning av masonit och tretex. Tar bort allt. I dom rum där det är borta luktar det inget. Börjar du riva i det kommer du märka hur mycket skiten luktar.

Har Tretex börjat "lukta gammalt" ska du absolut avlägsna den om du vill vara säker på att det ska bli fräscht.

Vi har rivit ner samtliga tretex-skivor i huset (’65) och satt gips. Det stämmer att man märkte extremt stor skillnad på lukten nästan omgående. Något som också bidrog till mycket lukt var den limmade masoniten på alla golven! Så har ni sådant rekommenderar jag att dra upp det också. Om ni gör detta jobbet själva, tänk på att det dammar rätt mycket och ni kommer få dra ur många, många spikar ur väggar och tak!

Riv ner tretexen och sätt OSB + gips. Då får ni bort lukt och får väggar som tål att hänga saker på.
Passa på att dra ny el och nätverk samtidigt. Gamla hus brukar ha för få uttag.
/M

Riv ner tapeten och se vad som händer.

Har ett hus från 40-talet som jag håller på med och jag drog till att börja med bort alla vinyltapeter. Om dem luktade det verkligen gammal människa. Rev därefter ner så mycket tapet som gick i första rummet och slet även ut det pappspända taket innan jag gipsade och målade det. Lukten är helt borta i det som är köart.

Håller på i ett nytt rum nu och där luktar det spackel.:D

Skruvade gips ovanpå tre-tex som har råspont bakom sig ska tilläggas.

I ärlighetens namn så förundras jag över allas arbetsiver i detta forum... :surprised: "Det luktade lite konstigt så jag rev ut samtliga väggar, golv och tak och nu står jag med en murstock och en grusad garageuppfart, men lukten är borta! Nu återstår bara uppbyggnad och sen kan vi fortsätta med tapetseringen!" :rolleyes:

• Haha
  • Gilla
Anne1515 och 7 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
I ärlighetens namn så förundras jag över allas arbetsiver i detta forum... :surprised: "Det luktade lite konstigt så jag rev ut samtliga väggar, golv och tak och nu står jag med en murstock och en grusad garageuppfart, men lukten är borta! Nu återstår bara uppbyggnad och sen kan vi fortsätta med tapetseringen!" :rolleyes:
Ja eller så gör man saker ordentligt direkt istället för att sminka en gris?

• Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Ja eller så gör man saker ordentligt direkt istället för att sminka en gris?
Javisst, om man har förutsättningarna och medlen för det.

Vad är då din rekommendation?

Att riva ner ytskikt är i regel försumbara kostnader egentligen, några gipsskivor handlar inte om många kronor. Hittar man konstigheter kan det ju bli dyrt men det är väl å andra sidan positivt att det upptäcks.

Tack för alla tips, rivningen är påbörja! Jädra massa spik måste jag säga.. Tar en del tid och kraft också gör det..

A Ackeobd skrev:
Tack för alla tips, rivningen är påbörja! Jädra massa spik måste jag säga.. Tar en del tid och kraft också gör det..
Hur mycket river du och hur ser det ut bakom all tretex?

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.