939 852 läst · 4 439 svar
940k läst
4,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Ett hastigt överslag.Fairlane skrev:
Jag antar att 22 x 120 trall väger ca två kilo per meter. Tänker att tio ca 2cm dm2 blir 2 liter trä och att det som skjuter över kan antas vara det som gör att trä flyter. Troligen en underskattning då färskt tryckt är snorblött.
13 längder ca i varje hög. 4 högar. Längd är svårt att uppskatta. Räknar med ca 4 meter.
Det borde bli runt 200 meter.
Stämmer 2 kilo så är det minst 400 på taket.
Någon med bil av samma modell kan svara på tillåten last. Har själv aldrig ägt en bil som fått ha mer än hundra kilo på taket. Inte heller önskat köra mer än så. Verkar vara helt vansinnig överlast.
Och ja... Jag roar mig tvångsmässigt med att huvudräkna överlast på bilar för att se om det är någon jag vill köra om istället för att ligga bakom när det smäller.
Mvh Findus
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 233 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 233 inlägg
Dom allra flesta bilar har 50-75 kg som maxlast på taket, så det är rejäl överlast.findus42 skrev:
Ett hastigt överslag.
Jag antar att 22 x 120 trall väger ca två kilo per meter. Tänker att tio ca 2cm dm2 blir 2 liter trä och att det som skjuter över kan antas vara det som gör att trä flyter. Troligen en underskattning då färskt tryckt är snorblött.
13 längder ca i varje hög. 4 högar. Längd är svårt att uppskatta. Räknar med ca 4 meter.
Det borde bli runt 200 meter.
Stämmer 2 kilo så är det minst 400 på taket.
Någon med bil av samma modell kan svara på tillåten last. Har själv aldrig ägt en bil som fått ha mer än hundra kilo på taket. Inte heller önskat köra mer än så. Verkar vara helt vansinnig överlast.
Och ja... Jag roar mig tvångsmässigt med att huvudräkna överlast på bilar för att se om det är någon jag vill köra om istället för att ligga bakom när det smäller.
Mvh Findus
Taket håller för betydligt mer än vad maxlasten anger men det folk inte tänker på är ju vilken förändring det blir om man måste göra en kraftigare sväng när man har typ 400 kg på taket, det är därför det finns en maxlast på taket.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag tror att Volvon är en av de som får lasta mest på taket och då 100 kg. Jag har aldrig sett någon som får lasta mer, så även om man räknar lågt på vikten är det rejäl överlast alltså.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Toyota Land Cruiser får i vissa modeller lasta 200 kg på taket. Det är till och med vanligt utomlands att du har ett tält och ligger och sover på biltaket.Fairlane skrev:

I lördags såg jag ett ekipage, bil och lånesläp från en tysk bygghandelskedja som börjar på Bau och slutar på haus. Uppe på släpets lämmar låg en rejäl trave trallbrädor snyggt och prydligt fastbundna med ett tunnt vitt nylonsnöre. Detta var på E6 vid Ängelholm.
Tyvärr ingen bild, då jag var själv i bilen, men jag är tacksam över att inget trillade av när jag var i närheten.
Tyvärr ingen bild, då jag var själv i bilen, men jag är tacksam över att inget trillade av när jag var i närheten.
För att återgå till ämnet så såg jag ett exempel på transport av lister. In rakt igenom bakre dörrfönstren, utstick ca 1,5meter på var sida. Tyvärr ingen möjlighet att ta bild. Men hoppas de hade koll på eventuella cyklister eller gående....
Redigerat av moderator:
Hamnade bakom en Pegga, 208 tror jag det var, efter E4-ringleden i stan. Bagageluckan öppen och en Cykel halvvägs utanför, i 100 km/h. Spännbanden såg jag inte till...
Kan berätta om en liten annan anekdot .
Farsan hade ett dubbelaxlat släp på 70-talets slut. Grannen frågade om han fick låna släpet för en helg, han skulle frakta lite virke till sin fjällstuga. Sagt och gjort fick han låna släpet. Helgen gick, släpet kom tillbaka, men de flång nya däcken var blankslitna och corden framme. Grannen konfronterades, vägrade stå för nya däck. Farsan fick kosta på nya däck igen.
Någon vecka senare behövde han byggmaterial själv så han åkte in på brägårn och började lasta. En anställd lommade förbi, såg släpet och slängde ur sig att "Jasså, höll släpet hela vägen till fjällen? Jag lastade på en hel virkesbunt med trucken, men det var motvilligt, däcken såg överbelastade ut när han åkte"
Grannen fick fortsatt kalla handen när han ville låna något.
Kan berätta om en liten annan anekdot .
Farsan hade ett dubbelaxlat släp på 70-talets slut. Grannen frågade om han fick låna släpet för en helg, han skulle frakta lite virke till sin fjällstuga. Sagt och gjort fick han låna släpet. Helgen gick, släpet kom tillbaka, men de flång nya däcken var blankslitna och corden framme. Grannen konfronterades, vägrade stå för nya däck. Farsan fick kosta på nya däck igen.
Någon vecka senare behövde han byggmaterial själv så han åkte in på brägårn och började lasta. En anställd lommade förbi, såg släpet och slängde ur sig att "Jasså, höll släpet hela vägen till fjällen? Jag lastade på en hel virkesbunt med trucken, men det var motvilligt, däcken såg överbelastade ut när han åkte"
Grannen fick fortsatt kalla handen när han ville låna något.
Wow, det där är ju rätt illa.W Willewonka skrev:
Typ 30 OSB(?) och lika många gipsskivor under? Det är typ strax under 1 ton i lastvikt då. Två spännband klarar max 420 kg i förskjutning framåt och dessutom är det lastat för långt bak på släpet så tyngdpunkten blir fel (för lågt kultryck).
Spännbanden på bilden ser dessutom ut som klenare band, men svårt att säga på en bild...
Dessutom är banden dragna över sidolämmarna och sitter inte i lastöglorna... vid en eventuell krock så kommer sidolämmarna att böjas, och banden kommer att släppa skivorna...
Skrämmande att man möter såna här ekipage ute på vägarna hela tiden, blev omkörd igår i 100+ km/h av en snickarfirma med en ungefär likadant lastad vagn...
Tror snarare att det är väldigt högt kultryck på bilden.O oas skrev:Wow, det där är ju rätt illa.
Typ 30 OSB(?) och lika många gipsskivor under? Det är typ strax under 1 ton i lastvikt då. Två spännband klarar max 420 kg i förskjutning framåt och dessutom är det lastat för långt bak på släpet så tyngdpunkten blir fel (för lågt kultryck).
Spännbanden på bilden ser dessutom ut som klenare band, men svårt att säga på en bild...
Dessutom är banden dragna över sidolämmarna och sitter inte i lastöglorna... vid en eventuell krock så kommer sidolämmarna att böjas, och banden kommer att släppa skivorna...
Skrämmande att man möter såna här ekipage ute på vägarna hela tiden, blev omkörd igår i 100+ km/h av en snickarfirma med en ungefär likadant lastad vagn...
Ah, korrekt. Kollade uppenbarligen lite slarvigt... Det var vänt åt andra hållet ja, trodde baken var frammen på släpet.P Prodigys skrev:
Men då blir det som du säger - för högt kultryck.
Edit: Då blir det ju dessutom förstängda gipsskivor då dom förmodligen ligger mot framlämmen, men jag tror inte två band räcker för att säkra enbart OSB-skivorna heller.
Det kan nog stämma, men tänkte rent viktmässigt. Bästa är att förstänga framför, då behöver man bara förhindra glidning bakåt och åt sidorna. T ex kan man resa en lastpall eller dylikt framför högen, och spänna den bakåt med tillräckligt många band. I det här fallet hade nog ett band räckt om man gjort på så vis. Och 2 band över högen, enligt bilden.MathiasS skrev: