Tack för info. Ja, det är väl lite där vi står och väger. Mest effektivt kanske vore att ha en maskin i varje rum och då blir det ju portabla AC, men det känns (som du var inne på ovan) inte så hållbart att investera i prylar som kanske inte håller lika länge. Det känns också meckigt att gå runt och öppna/stänga fönster och maskiner i sovrummen.
Personligen skulle jag inte satsa på mobila enheter om jag inte måste. De bullrar mer, de är inte lika effektiva, de kräver tillgång till utblås, de går inte att reparera m,m. Istället hade jag siktat på att installera och finns inte pengarna så hade jag gjort installationen stegvis. Alternativt tittat på någon central lösning om man har möjligthet att bygga aktivt ventilationssystem.
Jag håller med dig. Vi lutar mot att skaffa en LLVP i allrummet mittemellan sovrummen, även om kylningen inte kommer spridas helt effektivt till sovrummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har också en FTX från byggåret 1991 med utblås i alla rum, men jag vet inte hur man kan nyttja det för att transportera kyla.
Får man fråga vad en sådan där luft/luft-anläggning kostar i runda slängar? Med och utan installation...
Avskyr egentligen allt som låter i onödan men har insett att det är skönt med svalka inomhus. Stugan blir vaaaarm när solen legat på hela dagen...
Liten stuga - ca 45kvm - delad i princip i två rum med bred dörröppning mellan. Tänker att det kanske räcker med en liiiiiten anläggning...?
Okej, lite snabb koll ger att själva värmepumpen kostar från 8-9000 och uppåt. Även om man går till Jula så kostar den billigaste 7000:- Hittar dock ingen uppgift på vad installation/drifttagning kan kosta, någon som har ett hum?
Får ta och starta en egen tråd med mer detaljerade frågor när och om det blir dags. Får tacka för länkarna så länge.
Får man fråga vad en sådan där luft/luft-anläggning kostar i runda slängar? Med och utan installation...
Avskyr egentligen allt som låter i onödan men har insett att det är skönt med svalka inomhus. Stugan blir vaaaarm när solen legat på hela dagen...
Liten stuga - ca 45kvm - delad i princip i två rum med bred dörröppning mellan. Tänker att det kanske räcker med en liiiiiten anläggning...?
Du kommer inte att ångra dig om du köper en luftvärmepump för att kyla stugan. Kom ihåg att dom även värmer väldigt billigt.
Mobila AC enheter vet jag inte varför dom finns faktiskt. Dom låter väldigt illa, dom kyler väldigt lite jämfört med hur mycket el dom förbrukar. Dom blåser ut värme och fukt men samtidigt kommer det in lika mycket luft utifrån eller från närliggande rum.
Jag drog igång vår luftvärmepump idag på kyla. Står på 21°C och fläktläge 2 av 5. Sååå skönt inne nu. 102 kvadratmeter som kyls.
Har egentligen bara en sak emot värmepumpar - de låter. Jämfört med portabla kanske det är som en viskning, men det är ändå ett monotont surrande/viskande som alltid är där. Nu pratar vi iofs om sommarstugan, där är det tyst och lugnt, inga trafikljud, inga ljud alls faktiskt förutom naturen. Iofs har en grannen en värmepump men den vetter inte mot min stuga och den är minst 30 meter bort. Stället är alltså en ljudmässig oas. Att då slänga upp en ful (där har vi en sak till ) plastgrunka som surrar och lever om? Nja... Men, till och med jag inser fördelarna, speciellt som tjejen är mer eller mindre allergisk mot värme, speciellt när det ska sovas. Nåja, vi får se hur det blir. Om det blir så har jag i alla fall den fördelen att huset ligger i nordöstra hörnet av tomten, pumpen lär hamna på norra eller östra sidan av kåken. Mot parkeringen eller vedförrådet, inte mot de delar av tomten man befinner sig på.
Jag skulle säga att man får räkna med att pump med innerdel kostar runt 10 000 kr, med installation brukar det nog sluta på 18 000 - 20 000 kr.
Enheten väsnas förvånandsvärt lite, iallafall innifrån med vettig isolering.
En sak värt att tänka på är att för att få bra effekt så bör fönster och ytterdörrar stängas vilket ställer vissa krav ventilationssystemet misstänker jag. Men det går ju alltid att lösa på något vis.
Jag hade siktat på en pump av välkänt märke så att vilken firma somhelst kan hjälpa en om det skulle behövas. Dock verkar det som att dessa enheter strular väldigt sällan. Jag hade också valt en maskin något steg över vad som kan tänkas behövas.
Man kommer behöva göra viss underhåll så att de inte börjar surna eller mögla. Vi underhåller vår 1-2 gånger om året genom att spola igenom och ev blåsa den ren med kompressor. Tidigare körde vi maskinen året runt vilket gav en jämnare temperatur inomhus. Nackdelen var dock att det blev dyrare jämfört med att bara köra pellets samt att maksinen behövde mer underhåll. Nu får den stå och torka upp halva året, resten av perioden körs den endast de timmar/dagar som det behövs
Du kommer inte att ångra dig om du köper en luftvärmepump för att kyla stugan. Kom ihåg att dom även värmer väldigt billigt.
Mobila AC enheter vet jag inte varför dom finns faktiskt. Dom låter väldigt illa, dom kyler väldigt lite jämfört med hur mycket el dom förbrukar. Dom blåser ut värme och fukt men samtidigt kommer det in lika mycket luft utifrån eller från närliggande rum.
Jag drog igång vår luftvärmepump idag på kyla. Står på 21°C och fläktläge 2 av 5. Sååå skönt inne nu. 102 kvadratmeter som kyls.
Vilket märke har du och vad kostade den med installation? Vi har 107 kvm så det är ju jämförbart. Tacksam för svar. Jag får snart värmeslag
Vi installerade till slut en Mitsubishi KJ35 (golvmodell) som kyler övervåningen på ca 50 kvm och även bidrar till klar förbättring på nedervåningen om ca 100 kvm. Helt klart den bästa investeringen jag gjort i huset och skillnaden mot de stekheta nätterna är som natt och dag.
Vilket märke har du och vad kostade den med installation? Vi har 107 kvm så det är ju jämförbart. Tacksam för svar. Jag får snart värmeslag
Vi har en Panasonic HZ9RKE från 2017, dagens modeller heter HZ25UKE och det är nog den senaste. Den kostade ca 19000kr. Nu landar dom nog på 22-25000kr med installation.
Vi kör den även för uppvärmning och den har gett oss över 4000 kWh lägre årsförbrukning och det kan ja inte klaga på.