28 596 läst · 53 svar
29k läst
53 svar
När kan man måla tryckimpregnerat, vad gäller EGENTLIGEN?
Synd, jag hade litat mer på det du skriver om du var målare. Har du nån annan profession som gör att jag blint bör lita på det du skriver? Jag är inte alls med på att det blir påväxt på allt, inte inom rimlig tid iallafall, däremot så tycker jag att det blir direkt på olja och av den anledningen så är det kanske ett alternativ jag inte är helt attraherad av.L lukewalker skrev:
Men för katten, måla på fuktigt virke och se hur det går.
Jag vet som provat så du får väl också prova.
Nej givetvis går det inte utan färgen släpper från underlaget.
OBS var för många år sedan jag provade, långt före internet kom och man fick goda råd som via den här typen av forum.
Ja givetvis korkat och borde frågat i färgaffären men givetvis provar man själv och det gick inte.
Färskt tryckimpregnerat och nästa sommar fick jag slipa och gör om det.
Om jag gör om det? NEJ, jag brukar bara göra misstagen en gång.
Jag vet som provat så du får väl också prova.
Nej givetvis går det inte utan färgen släpper från underlaget.
OBS var för många år sedan jag provade, långt före internet kom och man fick goda råd som via den här typen av forum.
Ja givetvis korkat och borde frågat i färgaffären men givetvis provar man själv och det gick inte.
Färskt tryckimpregnerat och nästa sommar fick jag slipa och gör om det.
Om jag gör om det? NEJ, jag brukar bara göra misstagen en gång.
Nio av tio målare är totalt värdelösa på att sälja färg. Så därför brukar vi sålla bort dem nästan per automatik och i slutändan anställa någon annan..F fsn skrev:Synd, jag hade litat mer på det du skriver om du var målare. Har du nån annan profession som gör att jag blint bör lita på det du skriver? Jag är inte alls med på att det blir påväxt på allt, inte inom rimlig tid iallafall, däremot så tycker jag att det blir direkt på olja och av den anledningen så är det kanske ett alternativ jag inte är helt attraherad av.
"däremot så tycker jag att det blir direkt på olja och av den anledningen så är det kanske ett alternativ jag inte är helt attraherad av."
Försår ingenting ovan.
Slamfärg fäster bra även på hyvlat virke. Viktigt att späda första strykningen, och att stryka tunt dock. Gör man så tenderar färgen nästan att hålla bättre på hyvlat, just eftersom det är lättare att arbeta tunt. Max 3 strykningar räcker.L lukewalker skrev:
Jag har köpt limträstolpar 90x90 som skall bära ett altantak som är impregnerade i ntr b. Nu ligger dom i källaren för att torka innan jag målar och sen sätter upp (legat ca 1 månad). Hade dom varit impregnerade i ntr a eller ntr ab så hade jag satt upp dom direkt och sen målat efter ett år eller så, men nu i och med att de bara är klass ntr b så vill jag gärna måla innan uppsättning för att skydda dom och då kan jag även komma åt i alla skarvar o liknande och måla dom inomhus i källaren.
Så frågan: när kan jag måla dom? När jag nu mäter fuktkvoten så är det 14% men det är ju bara nån mm in i virket, så jag vet ju inte alls hur torr den är inuti. I källaren är ca 40% luftfuktighet nu.
Färgen jag skall måla med är alcro bestå fönsterfärg med först olja, sen grund och sen slutfärgen.
Så frågan: när kan jag måla dom? När jag nu mäter fuktkvoten så är det 14% men det är ju bara nån mm in i virket, så jag vet ju inte alls hur torr den är inuti. I källaren är ca 40% luftfuktighet nu.
Färgen jag skall måla med är alcro bestå fönsterfärg med först olja, sen grund och sen slutfärgen.
Du kommer ju inte under 40% i luften utomhus så ofta. Så 14% i virket är lugnt. Tror din färg säger under 16% i virket så kan du måla.
Så måla på, det är bra när man målar under rätt förutsättningar!
Så måla på, det är bra när man målar under rätt förutsättningar!
Men det borde väl vara skillnad om det är 14% i ytan på en bräda eller en stolpe som är 90mm tjock. Tänker att kärnan kanske är blöt? Ja precis 16 % gäller för färgen, sen om det är ytan eller kärnan vet jag ej..L lukewalker skrev:
Är det limträet vi pratar om eller det tryckta?V Villa1949 skrev:
Om det är det tryckta och det är nytryckt så har du svarat dig själv
Är det limträet vi pratar om och du är rädd att det är rakt igenom så borde ju inte balken må så bra överhuvudtaget. De är ju oftast inplastade vid försäljning för att ej få vatten på sig.
Det är impregnerat limträ. Ntr bL lukewalker skrev:Är det limträet vi pratar om eller det tryckta?
Om det är det tryckta och det är nytryckt så har du svarat dig själv
Är det limträet vi pratar om och du är rädd att det är rakt igenom så borde ju inte balken må så bra överhuvudtaget. De är ju oftast inplastade vid försäljning för att ej få vatten på sig.