...Fjärrvärme och ftx har ju alla förutsättningar att bli ett bra och ekonomiskt uppvärmningssystem.
Det där låter lovande!
Ffredrik.johansson skrev:
Om ventilationssystemet är korrekt dimensionerat och rören sitter på rätt ställen så har du ju alla förutsättningar att få en bra ventilationslösning med ett modernt ftx-aggregat. Exempelvis Östberg heru 100 eller systemair.
Har du ventilationsritningar?
Ventilationssystemet var det ja. Det är en saga i sig...
Huset är uppfört 1981 och sen utbyggt och ombyggt några kvadrat i slutet av 80- respektive 90-talet. Tror det var vid det senare tillfället som huset "delades" och det uppstod som en egen lägenhet inuti. Varför är en historia i sig vi kan lämna där hän men en effekt av denna ombyggnad blev att ytterligare ett ventilationsaggregat (kopia av det ursprungliga) installerades. Ett aggregat för "lägenheten" och ett till ursprungshuset. När sedan lägenheten avvecklades ett antal år senare förblev det aggregatet ändå kvar och är aktivt, så nu finns det två enheter uppe på vinden som surrar och går var och en enligt inställning från "lägenhetstiden" får man anta. Funkar, ja, men optimalt, knappast. Därför ser också rördragningen lite avig ut. Ritningar finns. Åtmindstone över första rördragningen. Allt detta är sånt som hänt innan vi köpte fastigheten.
Vid närmare eftertanke kanske de inte är styrda alls. Båda är ju av en sån typ som satt ihop med en köksfläkt från början. Den enda köksfläkt som nu är kvar har eget utblås och hänger inte ihop med ventilationen. Längre. Så de kanske är oreglerade?
Östbergs Heru har jag hört nämnts i nåt sammanhang. Ska kika på det.
Ffredrik.johansson skrev:
...Det går ju att börja med att mäta upp resistansen i dina givare och se att de åtminstone levererar rätt värde till reglerdatorn. ...
Det där blir en sak och ta upp på informationsmötet jag ska boka med fjärrvärmenissarna. Se till å få tummen ur snarast.
En del fjärrvärme leverantörer subventionerar byte till moderna värmeväxlare som som producerar värme bara när den används. Min växlare är helt kall om det inte används varmvatten eller tempen är över inställda 21˚C i huset.
En fråga Lordi
Om beräknings / projekterings temp
Är den samma i ett två rörs system
Som i Ettrörs systemet .
Vad är det som är sämre ?
gör ett tillägg
Lordi . Du skriver att du jobbar med
Vp och system lösningar som är fel projekterade.
Då skall du veta hur tillverkarna säkerställer
Deras Max rekommenderade framledningstemperaturer och vad som krävs av såna som dig och mig som jobbar med samma sak . Säkerställer vi det får vi ut beräknade gångtimmar på kompressorn.
Ettrörssystem fungerar sämre på så sätt att det är svårt att hålla erforderligt flöde över VP. Även om värmepumpar numera ofta är varvtalsstyrda så funkar tumregeln 7-8 graders delta t, och 20 liter vatten/kW. Rördimensionerna är ofta inte mer än max 15 mm i slingorna. Dessutom håller radiatorerna små volymer vatten. En tank löser ofta problemet.
Det är inte tillverkarna som ska säkerställa att max rekommenderad framledningstemperatur inte överskrids, det är installatören/projektören som ska se till det. Ofta angivs inte heller någon max rekommenderad framledningstemperatur i installationsanvisningarna.
Jag jobbar en hel del med lite större anläggningar av ett känt fabrikat, och de bryter på max framledningstemperatur på 65 grader. Det innebär inte att det är en bra idé att dimensionera värmesystemet efter detta. 55 grader vid DUT brukar vara standard och fungerar driftsekonomiskt bra. Självklart är en ännu lägre temperatur bättre.
Går det att avgöra härifrån vilket det är?
Tänker på att det verkar vara en förbindning mellan framledning och retur före radiatorn. Om elementtermostaten/ventilen är stängd går inget vatten vidare upp genom rödmarkerat rör utan genom "rörstumpen" och tillbaka. Eller tänker jag fel nu igen? Är det detta som avses med "bypass" i såna sammanhang. Har inte stött på radiatorer med dessa anslutningar förut.
[bild]
Går det att avgöra härifrån vilket det är?
Tänker på att det verkar vara en förbindning mellan framledning och retur före radiatorn. Om elementtermostaten/ventilen är stängd går inget vatten vidare upp genom rödmarkerat rör utan genom "rörstumpen" och tillbaka. Eller tänker jag fel nu igen? Är det detta som avses med "bypass" i såna sammanhang. Har inte stött på radiatorer med dessa anslutningar förut.
Röd tejpmarkering betyder ettrörssystem. Ett delflöde går igenom bypassen till nästa radiator, annars skulle flödet stoppas när en termostat stängs.
Ettrörssystem fungerar sämre på så sätt att det är svårt att hålla erforderligt flöde över VP. Även om värmepumpar numera ofta är varvtalsstyrda så funkar tumregeln 7-8 graders delta t, och 20 liter vatten/kW. Rördimensionerna är ofta inte mer än max 15 mm i slingorna. Dessutom håller radiatorerna små volymer vatten. En tank löser ofta problemet.
Det är inte tillverkarna som ska säkerställa att max rekommenderad framledningstemperatur inte överskrids, det är installatören/projektören som ska se till det. Ofta angivs inte heller någon max rekommenderad framledningstemperatur i installationsanvisningarna.
Jag jobbar en hel del med lite större anläggningar av ett känt fabrikat, och de bryter på max framledningstemperatur på 65 grader. Det innebär inte att det är en bra idé att dimensionera värmesystemet efter detta. 55 grader vid DUT brukar vara standard och fungerar driftsekonomiskt bra. Självklart är en ännu lägre temperatur bättre.
Självklart är en lägre temp bättre, vem säger annat?
Men att bygga om ett radiatorsystem som fungerar för att få några 10 delar bättre i cop , ja det skulle inte jag göra iaf.
1 rörs har konstant flöde och det är bättre för VP . Om man har problem med flödet så valde man en för stor maskin eller struntade i att säkerställa flödet.
Du har rätt i att det inte är tillverkarens ansvar, det är installatörens
En fråga Lordi
Om beräknings / projekterings temp
Är den samma i ett två rörs system
Som i Ettrörs systemet .
Vad är det som är sämre ?
gör ett tillägg
Lordi . Du skriver att du jobbar med
Vp och system lösningar som är fel projekterade.
Då skall du veta hur tillverkarna säkerställer
Deras Max rekommenderade framledningstemperaturer och vad som krävs av såna som dig och mig som jobbar med samma sak . Säkerställer vi det får vi ut beräknade gångtimmar på kompressorn.
Llordi skrev:
Lordi . Du skriver att du jobbar med felprojekterade värmepumps installationer.
Hur kan det va svårare ?
Kräver ett 2 rörsystem 0.11 lps för att spegla av 10 kw i 20 g delta på flödet
Blir det exakt det samma i ett enrörssytem.
Det här är Baskunskaper för oss som jobbar
Med Felsökningar ..
För visst gör du beräkningar på flödeshastigheter tryckfall och uppehållstider
I avspeglingsytor kvs beräkningar i nödvändiga
Ventiler när du felsöker VP system
Som inte fungerar
En volym och gångtidsberäkning skall alltid utföras . 20 liter i systemet Blir en sanning med modifikation under vissa förhållanden .
Då måste vi säkerställa gångtider med olika lösningar .
ja om det nu är 15 . Då ska den slingan ha ett flöde på ca 0,045 lps som Max .
Ytan av radiator i den slingan skall inte ha mer
Flöde om projekteringen är rätt gjord .
Så det är inte heller något fel .
Inverter eller on off spelar ingen roll.
Vi måste i alla fall säkerställa flödet
Över radiator kretsen i beräknat flöde
Oavsett drift temp på vs kretsen
Inte mer flöde och inte mindre
Det ska vara beräknat.
En del fjärrvärme leverantörer subventionerar byte till moderna värmeväxlare som som producerar värme bara när den används. Min växlare är helt kall om det inte används varmvatten eller tempen är över inställda 21˚C i huset.
Bokat möte nu med fjärrvärmeleverantören. Kommer på måndag för genomgång av anläggningen. Däremot verkar det som de skiter högaktningsfullt i vilken växlare man sätter in, "det som ligger efter servisventilen är inte vårt ansvar" (typ), verkar lägga mer vikt på vilken installatör man väljer och då helst "någon av de lokala" vad de nu betyder i praktiken.
Så...
Tips på värmeväxlare? Vad ska de "kunna"? Några speciella funktioner som skall ses som extra värdefulla?