Byggahus.se
S Seimichael skrev:
Tack för svar, så det är ok alltså?
Ja utifrån det jag kan bedöma men jag är ingen yrkesman. Du bör däremot dra åt den koppling som droppar, det är enkelt gjort.

Ser på muttern till klämringskopplingarna att det är 16 mm rör och gissar på LK Universal då rören är vita med blå text. Enligt monteringsanvisning ska vinkelövergången mellan rör och blandare då fixeras så det ska egentligen sitta en väggbricka (som vid WC) och inte bara en täckbricka. Tror det har tillkommit på senare tid.

Vad jag vet har ingen leverantör samma krav så i praktiken kanske inte ett så stort problem. Men avvikelse från monteringsanvisning betyder avsteg från Säker Vatten och är obra.

Installation av LK Universal rörsystem med 16 mm kopparledningar och klämringskopplingar, utan väggbricka monterade öppet mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.lksystems.se/globalasse...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf

Bernieberg Bernieberg skrev:
Ser på muttern till klämringskopplingarna att det är 16 mm rör och gissar på LK Universal då rören är vita med blå text. Enligt monteringsanvisning ska vinkelövergången mellan rör och blandare då fixeras så det ska egentligen sitta en väggbricka (som vid WC) och inte bara en täckbricka. Tror det har tillkommit på senare tid.

Vad jag vet har ingen leverantör samma krav så i praktiken kanske inte ett så stort problem. Men avvikelse från monteringsanvisning betyder avsteg från Säker Vatten och är obra.

[bild]

[länk]
Tack för svar, den du visade på bild ser verkligen bra och snyggt ut. Om det inte är något jättestort problem kanske jag ska låta ett proffessionellt företag att fixa det, torde inte vara så jättedyrt heller (isåfall värt pengarna i det långa loppet)

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Ja utifrån det jag kan bedöma men jag är ingen yrkesman. Du bör däremot dra åt den koppling som droppar, det är enkelt gjort.
Jag förstår att det måste dras, men då allt hänger på det vita plaströret är jag ju lite orolig att den ska gå av... Jag svarade nedan att jag ska låta ett annat företag göra det, men just nu så ska det huvudsakliga badrummet renoveras, kanske kan be dessa personer titta på det? Jag får fundera.

S Seimichael skrev:
Jag förstår att det måste dras, men då allt hänger på det vita plaströret är jag ju lite orolig att den ska gå av... Jag svarade nedan att jag ska låta ett annat företag göra det, men just nu så ska det huvudsakliga badrummet renoveras, kanske kan be dessa personer titta på det? Jag får fundera.
Om det är rätt gjort sitter det en stödhylsa i plaströret som gör att du kan dra åt det utan problem.

Krilleman
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Om det är rätt gjort sitter det en stödhylsa i plaströret som gör att du kan dra åt det utan problem.
LK:s kopplingset AX16 har stödhylsa inbyggd i kopplingen.

Och för ett par år sen så hade detta kopplingsset lös slitsad klämring. Se det behöver inte se ut som på biln bild om man tar isär en sådan.

Dock mindre bra att det är VSH-kopplingar som dessa är dragna på.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Regelverket där LK har med fast bricka är mycket riktigt en nyhet. Kom för något/några år sen.

Men jag förstår inte varför man inte använde det endå...

Fyra delar av rördelar inklusive LK:s AX16 kopplingset med inbyggd stödhylsa och en separat klämring.

Krilleman Krilleman skrev:
LK:s kopplingset AX16 har stödhylsa inbyggd i kopplingen.

Och för ett par år sen så hade detta kopplingsset lös slitsad klämring. Se det behöver inte se ut som på biln bild om man tar isär en sådan.

Dock mindre bra att det är VSH-kopplingar som dessa är dragna på.

Regelverket där LK har med fast bricka är mycket riktigt en nyhet. Kom för något/några år sen.

Men jag förstår inte varför man inte använde det endå...

[bild]
Tack för förtydligandet, då har jag lärt mig ngt nytt idag med :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.