Hej!
Bor i en otät 40-tals kåk på ca 80kvm med gamla 2-glas fönster.
Jag har en mekanisk frånluftsfläkt i halltaket som går konstant samt en badrumsfläkt i badrummet som endast körs när den känner av fukt (Fresh Intellivent). I köket, ovanför spisen har jag en vanlig köksfläkt som jag kör igång vid matlagning. Har läst lite om ventilation och har några funderingar.
1. Bör jag stänga tilluften i köket? Tycker mig läsa att man inte ska ha tilluft där. 2. Ska köpa ny badrumsfläkt då bladet börjar spricka. Tänkte köpa en Intellivent Sky och ställa in den med ett konstant (lågt) grundflöde, dels för att motverka kallras (fläkten ska gå igång på högvarv vid fukt).
Finns det några negativa aspekter av att göra detta, bland annat med tanke på hallens frånluft som är är strax utanför, vad rekommenderar ni?
För övrigt känns luften i huset bra, så länge alla innerdörrar lämnas på glänt. Sovrummen blir kvava om man håller dem stängda men det är inte så konstigt då det inte finns någon luftspalt nedanför dörrarna. Badrumsdörren står precis som övriga dörrar alltid på glänt. Jag är även medveten om att det bör finnas tilluft i sovrummet bredvid badrummet, tänker ordna det i framtiden.
Se min halvdana skiss. Missade att markera vart badrummet är. Badrummet är där röda pilen finns.
1. Varför det?
2. Det enda negativa är väl elräkningen Dörren till badrummet vill man gärna ha stängd, särskilt när någon just varit där, så det löser ju ev. problem i övrigt.
1. Varför det?
2. Det enda negativa är väl elräkningen Dörren till badrummet vill man gärna ha stängd, särskilt när någon just varit där, så det löser ju ev. problem i övrigt.
1.
Har egentligen ingen (egen) anledning mer än jag läst vid flera ställen om att det bara ska vara frånluft i kök och ingen tilluft.
2.
Ja det kanske blir en liten påverkan på energiförbrukningen, dock drar det in mycket kyla under vintertid när jag haft fläkten utan grundflöde. Blir rikligt med tilluft därifrån då.
Jag har även funderat att bara sätta in ett kallrasskydd, kanske kan det vara smartare rent energimässigt.
Om jag stänger badrumsdörren då lär man väl inte få rullians på luften där inne? Har ingen luftspalt.