Jag har nyss flyttat in i ny lägenhet med ett vackert, men kanske inte så värst praktiskt, marmor-handfat. Vattnet rinner ner bakom ett litet galler, där det i mitten sitter ett hål och ner i ett vattenlås. Problemet är att jag har väldigt långsam avrinning i handfatet, och jag försöker ta reda på om jag kan fixa det själv...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har skruvat av den nedre delen av vattenlåset, men den såg förhållandevis ren ut - se bild. Inget hår eller dylikt som blockerar (vilket jag annars trodde var orsaken).
Logga in
Skapa konto
Någon som har något tips på vad jag kan försöka med, eller blir det till att ringa in en VVS-person?
Låset ska enligt uppgift vara nymonterat (3månader), då det tydligen upptäcktes ett fel med hela VVS-installationen strax innan försäljningen av lägenheten - så förra ägaren har säkert gjort ett billigt och enkelt jobb för att få den godkänd för så lite pengar som möjligt innan överlämningen.
Har du dålig avrinning även utan bottendelen i vattenlåset (med hink under)?
Ja, det verkar vara den övre delen som är problemet. Utan bottendelen i vattenlåset så tar det rätt lång tid innan vattnet börjar flöda igenom. Den övre delen verkar dock vara täckt med nån svart plasttäckning av något slag, vet inte om det syns på bilden.