Byggahus.se
F
V VillaAnna skrev:
En ganska vanlig dewalt har en noggrannhet på +-0,3mm/m om jag minns rätt, så den är heller inte ”helt” rak
nä, det finns inget som är ”helt rakt” utom eventuellt ett lod i snöre när det är total stiltje. Men likväl, ungerfär 3ggr rakare än Lidl är den ju ändå.

Mjölk för husfriden

• Verktyg och en mjölkförpackning på ett mörkgrått underlag: korslaser, snabbtvingar, hylsnyckelsats och knäskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men likväl, ungerfär 3ggr rakare
Det får du gärna vidareutveckla :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
H hans.p skrev:
Det är ju livsfarligt att läsa här. Nu var jag tvungen att åka till Lidl på lunchen och köpa både bänkborrmaskin och krysslaser :)

Återstår att se hur väl de fungerar.
Bänkborrmaskinen jag jag för mig är samma som Scheppach:s modell. Inte så många hundralappar upp till Bosch-klassikern PBD40.

Lime113 Lime113 skrev:
Jag gillar inte vinkelbitshållaren :(
Har inte provat den än. Vi får se vad jag tycker om den, tyckte i alla fall det var värt att par tjugor för att se om det är något att ha.

Mikael_L
F fsn skrev:
nä, det finns inget som är ”helt rakt” utom eventuellt ett lod i snöre när det är total stiltje. Men likväl, ungerfär 3ggr rakare än Lidl är den ju ändå.
Och skall lodet stå i alldeles exakt lodrät krävs det att det är helt perfekt centrerat dessutom
Vilket kanske betyder att någon atomfysiker kan mäta upp avvikelse på alla världens lod, vem vet ... ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och skall lodet stå i alldeles exakt lodrät krävs det att det är helt perfekt centrerat dessutom
Vilket kanske betyder att någon atomfysiker kan mäta upp avvikelse på alla världens lod, vem vet ... ;)
Hmm, jo, om man ska gå efter nedre spetsen på lodet så behöver det förstås vara exakt centrerat, fast om man bara säger att snöret är helt rakt så behövs det ju inte.
En annan fundering är vad man menar med rakt. Är definitionen på rakt ner att den ska peka mot jordens mitt? I så fall bör jordens rotation inverka både genom att jorden blir oval av rotationen och att rotationen även bör påverkar lodet i viss mån? I så fall måste man nog befinna sig antingen på någon av polerna eller mitt på ekvatorn?

Lilk Lilk skrev:
Tyvärr är det den mellersta cirkelsågen 18v med kolborst som såldes här för någon månad sedan.
Den här plockade jag med mig för inte så länge sedan.

• Parkside batteridriven cirkelsåg i förpackning hålls av en hand.
    Skapa konto
Ska nog bege mig till Lidl och försöka klippa en krysslaser jag med. Kom på att jag kan behöva en sådan om några veckor...

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Sällar mig också till skaran som knep en laser, den näst sista i den andra butiken jag besökte! I den första butiken fanns det gott om sågar och bänkborrmaskiner kvar dock. Köpte även lite sticksågsblad, återstår att se kvalitén..

Lite OT men paddelkajaken/SUPen verkade gått åt på några timmar i samtliga butiker.

M mnils skrev:
Någon som använt 230mm vinkelslipen för 499:-?
[länk]

Inte ofta jag behöver en så stor men när jag gör det då behövs den och då är det bökigt att behöva låna en...
Eftersom den fortfarande fanns i realådan häromdagen är det kanske ok att svara på frågan.

Ja, jag har testat och i morgon åker jag och köper en riktig, då jag inte kan vara utan nu när det ska läggas och kapas en massa sten. Stark, bekväm och åt betong som bröd. Fast när den fick skära granit hjälpte varken diamant eller pauser varannan minut för att kyla den. Det slutade med att det luktade lite väl bränt om den bruna rök som kom ur den. Nu matchar den gröna färgen ragnsells sopkärl bra.

En begagnad grön och svart vinkelslip som ligger på en grusig mark.
Skapa konto

• Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Prova att utnyttja garantin.

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Prova att utnyttja garantin.
Ingen aning om i vilken ficka ett ev kvitto kan ligga, så jag får nog se det som läropengar. Och i fortsättningen hålla mig till enklare prylar från Lidl, om jag ska fortsätta ”fynda” där.

Fast när jag ändå är här i tråden och skriver, så är det absolut värt att nämna att deras utbud på olika charkuterier slår alla de andra kedjorna på fingrarna. Nu blev jag plötsligt väldigt sugen på lufttorkad skinka och melon. Och lite av Lidls olivolja såklart.

• Gilla
  • Haha
coss och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ingen aning om i vilken ficka ett ev kvitto kan ligga, så jag får nog se det som läropengar. Och i fortsättningen hålla mig till enklare prylar från Lidl, om jag ska fortsätta ”fynda” där.

Fast när jag ändå är här i tråden och skriver, så är det absolut värt att nämna att deras utbud på olika charkuterier slår alla de andra kedjorna på fingrarna. Nu blev jag plötsligt väldigt sugen på lufttorkad skinka och melon. Och lite av Lidls olivolja såklart.

Lidls egentliga plan. Du kom för verktygen men stannade för maten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.