Byggahus.se
J
Hej!

Det här är ett projekt jag lurat på ett tag och haft ett flertal krokar ute här på forumet, det handlar om en idé att köpa en skogsfastighet och bygga ett hus på. För mig är hus mindre viktigt. Plats är allt! Bor hellre vackert i tält än på en villatomt i 10 miljonerskåk från VibyggersnettVillan AB. Utmaning är att hitta platsen. Typ omöjligt. Speciellt med mina krav. Men nu tror jag att jag har hittat den! Har ingen aning om den är till salu eller inte men oavsett tänker jag att det är en intressant övning i teorin. Och kanske någon annan på forumet kan ha glädje av detta. Det här är således en tråd för både realister och drömmare. :)

I det här skedet skulle jag uppskatta otroligt mycket all feedback, tankar, råd, pekpinnar och glada tillrop som ni bara kan komma på.

Min plan: Hitta en havsnära skogsfastighet, nyligen avverkad (billigare) med existerande skogsbilväg (bygga väg är dyrt). Mark som möjliggör att placera bostadshus utanför strandskydd (200m).

Plats hittad: Jag har nu hittat en tomt som checkar av alla mina boxar och nu behöver jag fylla på med kompetens om hur jag tar nästa steg.

Tomten 130 ha (se bild):
Från en grusväg på landsbygd går en privat skogsbilväg med bom längs mitten av skogsfastigheten. Vägen är överväxt och närområdet är oexploaterat. 100-200 meter bort och parallellt med skogsbilvägen ligger ett gammalt hus/lada som används som sommarstuga. Vägen går längst ett hygge där det nu växer sly och vägen fortsätter ned mot havet. Avverkat för gissningsvis 5-10 år sedan. Vägen passerar en sjö, varav hälften ingår i fastigheten. Vid vägs ände finns en stor vändplats. Marken runtomkring är platt och lämplig att bygga hus på. Från vändplatsen går en stig ned till en strand vid havet. Vändplatsen är 200m från strand och alltså bortanför strandskydd.
uc

Det är MÅNGA stora frågor nu som jag behöver lösa innan jag öht vågar fundera på att kontakta ägaren och lägga ett bud. Skulle vara evigt tacksam för tips på dessa.

1. Bygglov. Som jag förstår det har man alltid "rätt" att bygga. Även på skogsfastighet (men man får inte hävda hemfridszon på hela). Så länge man följer alla lagar och regler. Sedan kan kommunen bråka ändå om de känner för det. Vad tror ni om möjligheterna för bygglov vid vändplanen utanför strandskyddet? Kan stigen som går där var ett problem? Det går en liten å (endast vattenfylld på vår). Kan den påverka?
  2. Om bygglov blir ett problem har jag fått rekommendationen att istället bygga ekonomibyggnader. Garage för skogsredskap osv. Dessa är bygglovsfria och enklare att få bygga. Efter att jag bygget dessa ska det i princip vara omöjligt att inte få bygglov för ett hus att bo i, då det nu redan är bebyggt område. Är det någon som har erfarenhet av det förfarandet? Anledningen till detta projekt är ju att jag både kommer vilja bruka skog och mark, och bli så självförsörjande jag kan. Det är alltså inte för att hitta kryphål utan för att hitta det enklaste sättet att följa systemet och nå mitt mål.
  3. Vägen. Skulle det kunna innebära ett problem att jag bygger en fastighet i slutet av vägen om jag äger skogsfastigheten och lagfarten? Dvs att jag på något sätt begränsar framkomligheten? Det är ju i dock i så fall min väg och enbart jag som har tillåtelse att använda den för biltrafik. Fotgängare är såklart välkomna utanför hemfridszonen.
  4. Skogsfastigheten är egentligen mycket större än jag behöver. Brukar det gå bra att stycka av en sån här fastighet och köpa loss c:a 1/5 av den delen som ligger mot havet (och därigenom få nyttjanderätt till vägen för att komma fram till sin tomt).
  5. Måste man avverka en skogsfastighet eller får man göra vad man vill med den? T.ex. låta den växa upp och "ta hand om sig själv".
  6. Taxeringsvärdet ligger på 1,04 miljon kr. Men vad kan man förvänta sig att få betala för en sån här skogsfastighet? Vad ligger normalt priset på i mellansverige?

Spännande handlingar från Lantmäteriet på skogsfastigheten (har ändrat lite i siffrorna):

Område
Totalareal 140 5000 kvm
Landareal 140 5000 kvm
Antal områden: 1
Lagfart
(Ägaren är privatperson, arbetar på maskinföretag och bedriver inte skogsbruk vad jag vet)

Gåva: 2011-01-20
Fångesanmärkning: Förbehåll om överlåtelse

Inteckningar
(Pantbrev på runt 600kkr)

Taxeringsuppgifter
Lantbruksenhet 100
Taxeringsvärde 1.040.000 SEK
Byggnadsvärde 0 SEK
Markvärde 1.040.000 SEK

Ingående värden
Skogsmark 970.000 SEK 80 ha
Skogsimpediment 75.000 SEK 50 ha
Övrig mark 20 ha

Värderingsenhet skog 301xxxxxx
Markvärde 970.000 SEK
Riktvärdeområde 2211

Areal 80 ha
Bonitetsklass C
Bonitet 5 kbm/ha
Virkesförråd, totalt -
Virkesförråd, barr 60 kbm/ha
Virkesförråd, löv 20 kbm/ha

Värderingsenhet skogsimpedimentsmark 301xxxxxx
Markvärde 70.000 SEK
Riktvärdeområde 2211
Areal 50 ha
Beskaffenhetsklass -

Värt att kolla, så inte den lilla sjön och bäcken ner till havet också innefattas av strandskyddet. Annars kan det bli svårt med 200m.

Är inte strandskyddet vid havet 300 meter? Troligen är det även 100 meter från hela bäcken och lilla sjön också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.