Varför är det dåligt att ange företaget?Schwen92 skrev:
Dåligt att hänga ut företaget på detta sätt. Men inte en orimlig kostnad om det tog 15 timmar och materialet är ca 50% påslag som tidigare skrivit. Om du inte vill betala den summan skulle du kört fast pris från början och sluppit överraskningar. Att gnälla i efterhand känns tarvligt.
Alt gjort det själv då om man inte vill betala.
Om konsensus i tråden är att det är en rätt och riktig faktura så är det bra reklam för företaget.
ps, det finns inget i trådstarten som anger att det skulle vara ett problem varken med tid eller material.
Varför menar han att garanti inte gäller?Shwaniz skrev:
Var det inte ett korrekt avlopp han anslöt till?
Vad har snickaren med detta att göra?
Och... Vad hade ni avtalat?
Hahaha, tål ditt företags fakturor inte att granskas så bör du inte ha ett företag.C Calore skrev:
Vad exakt är det för fel med att dubbelkolla med andra, tex med ett forum på nätet om en faktura är rimlig.
Här är din faktura, betala och håll käften och fråga inte andra om den är rimlig.
På vilket sätt hängs företaget ut?Schwen92 skrev:
Dåligt att hänga ut företaget på detta sätt. Men inte en orimlig kostnad om det tog 15 timmar och materialet är ca 50% påslag som tidigare skrivit. Om du inte vill betala den summan skulle du kört fast pris från början och sluppit överraskningar. Att gnälla i efterhand känns tarvligt.
Alt gjort det själv då om man inte vill betala.
Det är fel, för nästintill inget företag kommer se bra ut när det ligger ute publikt. Fråga gärna andra om en faktura är rimlig, ring konsumentombudsmannen och fråga .D Derbyboy skrev:
Men när ni lägger ut dem på detta sätt, så hör vi enbart kundens sida, och den är oftast fel. Kunden har ju inte ens kompetensen att inse att det går åt mer tid än enbart den som montören är på plats . Har man inte mer kompetens än så, hur mkt annat har man då missuppfattat och skriver ut felaktigheter?
Det kommer bli såå skönt när byggbranschen kommer ikapp jordbruket ( det är dit vi är på väg ) och endast jättarna är kvar. Då kommer ni få se på priser och kan gnälla. Vi montörer bryr oss inte , för vi jobbar åt jättarna.
Med detta sagt så menar jag självklart inte att man bara ska betala och vara glad, men jag förväntar mig inte att du skall förstå det.
Då får du bli bättre att förklara för kunden. Men det e klart om du jobbar för jättarna så har du säkert en ekonomiavdelning som sköter sådant. Det förklarar till viss del din bristande insikt av problemet.C Calore skrev:Det är fel, för nästintill inget företag kommer se bra ut när det ligger ute publikt. Fråga gärna andra om en faktura är rimlig, ring konsumentombudsmannen och fråga .
Men när ni lägger ut dem på detta sätt, så hör vi enbart kundens sida, och den är oftast fel. Kunden har ju inte ens kompetensen att inse att det går åt mer tid än enbart den som montören är på plats . Har man inte mer kompetens än så, hur mkt annat har man då missuppfattat och skriver ut felaktigheter?
Det kommer bli såå skönt när byggbranschen kommer ikapp jordbruket ( det är dit vi är på väg ) och endast jättarna är kvar. Då kommer ni få se på priser och kan gnälla. Vi montörer bryr oss inte , för vi jobbar åt jättarna.
Med detta sagt så menar jag självklart inte att man bara ska betala och vara glad, men jag förväntar mig inte att du skall förstå det.
Som företag så är du offentlig, som privat person är du privat, så viss skillnad.C Calore skrev:
I TS står det för övrigt inget anklagande, utan TS undrar mest.
Men tål inte dina fakturor att granskas så kan du gärna skriva ut ditt företagsnamn så kan vi andra undvika dig.
Som frekvent läsare kan man ju konstatera att generellt borde verkligen branschen styra upp sina prissättningar. Exempelvis så kanske man skulle sätta ett regelverk som alla ska förhålla sig. Typ i timpris ingår allt förutom material dvs bil etc ingår. Är redan över 30 minuter så finns det ett bestämt pris för reseersättning. Det skulle ge kunderna lättare att jämföra. Utöver det tycker jag det är tråkigt att priser på artiklar skiljer sig. Borde vara standard att ha ett påslag också. Påslaget ska alltid vara nettopriser inklusive kickback. (Som ab04 och abt06)
Att en hel bransch blir skuldbelagd bara för att företag är så fruktansvärt dåliga på att ange sånt här. Sen är det branschen som måste styra upp sånt här. Ser typ att olika branschorganisationer o villaföreningar går ihop och skapar enkla mallar som gör de svårare för hantverkare att krydda fakturor. En hantverkare ska kunna få jobb och tjäna pengar på att 1: göra den effektivaste timmen och 2: den bästa produktinköpet. Det finns inte plats för massa fusk och listigheter..
Att en hel bransch blir skuldbelagd bara för att företag är så fruktansvärt dåliga på att ange sånt här. Sen är det branschen som måste styra upp sånt här. Ser typ att olika branschorganisationer o villaföreningar går ihop och skapar enkla mallar som gör de svårare för hantverkare att krydda fakturor. En hantverkare ska kunna få jobb och tjäna pengar på att 1: göra den effektivaste timmen och 2: den bästa produktinköpet. Det finns inte plats för massa fusk och listigheter..