Byggahus.se
Dina alternativ
1: Vänta tills det skiter sig. Ordentligt...
2: Tar hand om skiten nu och fixar väggen och skiter glatt vidare.
3: Ringer dit en firma som får ta hand om din skit.

1,5 månad senare och här kommer en uppdatering.. Vi tog kontakt med säljarna och utan tjafs eller liknande så fick vi en slant in på kontot som täcker 98% av vad den ny avloppsanläggning kostar. Fantastiskt!
Hörde även av mig till Pipeline som tillverkat brunnen och detta var tydligen ett känt fel men att garantin nu gått ut, dock så kunde de ge oss rabatt på en ny brunn men det känns inte intressant med ännu en plastbrunn. :)

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är knappast ett solklart fall.

1,5 månad senare och här kommer en uppdatering.. Vi tog kontakt med säljarna och utan tjafs eller liknande så fick vi en slant in på kontot som täcker 98% av vad den ny avloppsanläggning kostar. Fantastiskt!
Hörde även av mig till Pipeline som tillverkat brunnen och detta var tydligen ett känt fel men att garantin nu gått ut, dock så kunde de ge oss rabatt på en ny brunn men det känns inte intressant med ännu en plastbrunn. :)

useless useless skrev:
Jag tycker absolut du ska anmäla felet till säljaren. Huruvida du får rätt eller inte vet jag inte, men anmäler du inte fel snarast efter upptäckt så har du försuttit den eventuella chansen.

Du behöver inte komma med några specifika krav direkt, utan bara formellt informera om felen du har hittat och att du inte anser att dom är av arten att dom 'borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.' Som det så fint står i lagen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Lergraven19 skrev:
Alla brunnar är väl av plast idag?

Tack för att du att uppdaterade oss!
Det uppskattas! Oerhört generösa säljare. Måste jag säga!
Innan ni satsar på ny brunn kolla. Först med kommunen om de har några nya konstiga regler.
Så det inte blir kaos. Ta er tid till å hitta en lösning som ni vill ha. Ni står inte helt utan avlopp. Ni riskerar att tömma den nångång extra.

B Byggdjuret skrev:

Tack för att du att uppdaterade oss!
Det uppskattas! Oerhört generösa säljare. Måste jag säga!
Innan ni satsar på ny brunn kolla. Först med kommunen om de har några nya konstiga regler.
Så det inte blir kaos. Ta er tid till å hitta en lösning som ni vill ha. Ni står inte helt utan avlopp. Ni riskerar att tömma den nångång extra.
Betongbrunn får det bli! :) jag har varit kontakt med kommunen och just nu är jordprovet inne på analys precis enligt konstens alla regler.. Sedan efter det så ska jag och entreprenören fylla i en ansökan om vad vi ska göra och skicka in till kommunen. Så jag räknar med att avloppet är klart våren 2026 ;) nej då de brukar vara ganska snabba faktiskt.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Du kan hämta en betongbrunn hos mig mot att du fyller igen hålet... ;)

• Gilla
Lergraven19
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nej, det finns brunnar i betong. Ofta blir det billigare eftersom man kan återfylla direkt med massorna man gräver upp och man slipper förankra brunnen så den inte flyter upp.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det finns brunnar i betong. Ofta blir det billigare eftersom man kan återfylla direkt med massorna man gräver upp och man slipper förankra brunnen så den inte flyter upp.
Då har jag lärt mig något nytt! Trevligt!

Mest nyfiken men vad var felet med den gamla brunnen? Vad är det kända felet så att säga?

Hemmakatten
Vi la ner en betongbrunn/slamavskiljare 2005, det bästa vi gjort. Håller i evigheter, går aldrig sönder. Dock bytte vi betonglocket mot ett lättviktslock för några år sedan för att göra det lättare för slamsugaren, vilket vi förstås gärna gjorde.

Och locket har förstås ett lås för barn, men alla slamsugare har den nyckeln som passar.

• Gilla
Lergraven19
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Mest nyfiken men vad var felet med den gamla brunnen? Vad är det kända felet så att säga?
Fick detta svar av Pipelife
” Vi gjorde en uppdatering av vår Septictank runt 2007/2008 då det förekom ett antal reklamationer med att just mellanväggen sprack. Tyvärr har garantin för detta utgått. Det jag kan göra är att erbjuda dig köpa septictanken för 5000 SEK + Stigarpaketet för 800 SEK exkl moms. ”

Är det inte bedrövligt att Pipelife erbjuder mig rabatt ett par tusenlappar när deras felaktiga produkt har kostat oss ca 65k. Haha

• Gilla
Namnet
  • Laddar…
L Lergraven19 skrev:
. Vi tog kontakt med säljarna och utan tjafs eller liknande så fick vi en slant in på kontot som täcker 98% av vad den ny avloppsanläggning kostar. Fantastiskt!
Men du har ju redan fått ersättning av säljaren!! Du skriver att det kostade 65 000 kr att åtgärda och att säljaren betalade 98%, dvs 63700 kr direkt till dig. Återstår då 1300 kr och får du några tusen i rabatt på en ny tank har du fått hela åtgärden finansierad.
Säljaren har ju redan betalat för en ny tank!!

Claes Sörmland
L Lergraven19 skrev:
Är det inte bedrövligt att Pipelife erbjuder mig rabatt ett par tusenlappar när deras felaktiga produkt har kostat oss ca 65k. Haha
Vill du verkligen köpa en slamavskliljare till från det bolaget som sålde en defekt konstruktion i första vändan? Är det inte bättre att satsa på ett kvalitetsföretag denna gång? Förslag:

https://www.tranascementvarufabrik.se/produkt/slamavskiljare-trekammarbrunn/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.