Byggahus.se
Försöker mig på att renovera lite i en byggnad som är tänkt som verkstad och garage. Finns ingen modern el där idag men har elektriker som jobbar med att dra in detta på ett bra sätt. Vi har dock inte talat om inkoppling av takbelysning i nån större omfattning men jag har kikat runt lite och det finns en väldigt flora av olika armaturer, både LED och lysrör. Budgeten är inte stor så jag tänkte använda kapslade lysrörsarmaturer som det ser ut nu.

Läser man beskrivning av tex julas armaturer så står det att det krävs kontaktor när fler än 6st lysrörsarmaturer kopplas in. Efter lite googling lärde jag mig att kontaktorn "skonar" tänd knappen genom att flytta över de stora strömmarna till bättre dimensionerade kontaktytor. Säkert ingen nackdel men vad kan hända om man använder som förslag, 12st sådana armaturer utan kontaktor? Ok, knappen man tänder och släcker med, slits hårdare men går den sönder direkt eller håller den i 3 år, 5 år, 10 år? Antar att det inte spelar nån roll när ljuset väl är tänt men det slits fort om det tänds och släcks ofta? Det kommer det troligen inte göra i denna lokal. När tänd knappen är utsliten, blixtrar det i den då och det uppstår en uppenbar brandfara eller vilka problem får man?

Tacksam för svar så man kan ställa rätt frågor till Elektrikern...

Är lokalen så stor att du behöver 12 st armaturer så kan du fördela dessa på flera strömbrytare.
Du kanske inte alltid vill tända alla heller?

Är väl inga problem så länge effekten på armaturerna inte överstiger vad strömbrytaren klarar av. Säg att armaturena är på 2x58W gånger 12 st ger ca 1400 watt=runt 7 ampere, en brytare klar nog 16A. Men jag tror nog att din elektriker borde ha koll på det.

Blackarrow:
Njae stor och stor är den väl inte, väl färdig kommer det bli 3 utrymmen som behöver ljus och förvisso är det väl inget självändamål att tända allt, samtidigt så sett. Totalt sett kanske det blir 120m2 men fördelat då.

Hammarskallen:
Då är jag med hur man ska tänka. Ska fråga elektrikern när tillfälle ges.

I och med att det stod på Julas information att över 6st krävdes det kontaktor men då är det kanske skitsamma. Det är brytaren och säkringen som dikterar hur många armaturer man kan ha på en knapp, inget annat?

Flikar en ytterst dum fråga då men om man delar upp det på två, tre (?) olika slingor med var sin tändknapp, måste de ha olika säkringar i skåpet då eller kör man det på samma 10amp säkring? Begränsningen i belastning på säkringen är ca 2300watt på en 10amp?

Nej, det är inte så man ska tänka.

Gamla armaturer har både en startström som vida överstiger driftströmmen, men också både en kondensator och en spole som medför stora påkänningar vid bryttillfället, beroende på när det sker. Du ska absolut ha en kontaktor för styrning av strömmen till belysningen, då är det bättre i så fall att spara in på antalet armaturer. En kontaktor kostar väl i storleksordningen av vad en eller två armaturer kostar, så det är inga övermänskliga priser direkt.

Alternativt kanske man kan, men här har jag inte så bra koll på varken komponentval eller regelverk, använda en tvåpolig brytare som vardera styr 6 armaturer. Detta blir dock sannolikt en dyrare historia eftersom det behövs mer kabel och annan brytare.

• Gilla
hilife
  • Laddar…
Precis. Det är inte den aktiva effekten som styr när en kontaktor behövs utan den reaktiva effekten. Drosseln i äldre lysrör sliter hårt på kontaktytorna, och jag tror det förvärras som armaturen saknar faskompenseringskondensator som billiga armaturer från Jula saknar. Så följ den rekommendation som tillverkaren ger så håller det.

Där ser man, fler insikter! Tack för era svar.
Man lär sig hela tiden. Vad innebär faskompensering i detta fallet? Vad gör det för "nytta"`?

Jag har några dubbla 150cm lysrörsarmaturer liggande. Tänkte använda dessa, dels för att det inte är nått större fel på dem och dels av kostnadsskäl. Då är det kanske smart att koppla dessa mot kontaktor. 10-12 nya armaturer kostar pengar som känns onödiga när man har saker som fungerar. Läste att det tydligen finns speciella glimtändare som "slår av" när funktionen är tveksam istället för att armaturen blinkar och blir varm. Är det smart att investera i sådana glimisar istället för de som sitter där eller är det liten eller ingen nytta i det?

Om mina gamla drar några watt mer än en hel uppsättning nya armaturer så tar det med min användning antagligen en livstid att "spara in" det. Det enda man borde oroa sig över är om de gamla blir väldigt varma. Har inte testat dem men antar att man aldrig får montera "kloss an" mot brännbart material och luftväxling mellan? En stor fördel med LED armaturer verkar ju vara att de inte alls blir varma?

Det handlar om att drosseln i armaturen är en induktiv last, en spole. Tänk tändspole i bilen.

En spole/induktor har den elektriska egenskapen att när du slår på spänning till den. Så går det först ingen ström alls. Sedan byggs strömmen upp "långsamt", samtidigt ökar magnetfältet i järnkärnan (spolen är lindad runt en järnkärna). Man kan säga att den elektriska energin har omvandlats till magnetisk energi.

När man sedan bryter strömmen abrupt. Så kommer magnetfältet att försöka driva samma ström igenom spolen som det var tidigare. Vilket ju då är omöjligt, kretsen är bruten. Då byggs det istället gensat upp en hög spänning, så hög att den skapar en ljusbåge i kontakten som du just bröt. Så just när du bryter strömmen med din brytare, blir det en gnista/ljusbåge som bränner sönder kontakten, efter några brytningar.

Just att bryta ström är en egen vetenskap. I äldre ställverk hade man frånskiljare med dynamit. En liten dynamitladdning fick explodera samtdiigt som strömmen bröts. Tryckvågen blåste bort ljusbågen.

En kontaktor bryter strömmen bättre/snabbare än en vanlig väggbrytare.

En kondensator som man har för faskompensering, har precis motsatt egenskap mot en spole. Om du lägger på en spänning över kondensatorn, så går det oändligt stor ström. Men sedan avtar strömmen med tiden. Så om det ligger en kondensator parallellt med din spole. Och du abrubt bryter strömmen igenom spolen, så ökar spänningen snabbt, vilket ger en ström som kondensatorn suger i sig. Om induktansen balanserar kapacitansen i kondensatorn, så tar den hand om hela "överskottsenergin", det blir ingen gnista.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Problemet med drosslar (induktiv belastning) är att ström och spänning inte har sina toppvärden samtidigt längre, strömmen kommer lite efter spänningen vid induktiv last. I ett visardiagram talar man om att de ha olika fasvinklar. Denna fasförskjutning ger en skenbar effekt och en ström i ledningar som överstiger den "nyttiga" strömmen, den som ligger i fas med spänningen och ge en nyttig effekt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Växelström
En kondensator är en drossels motpol och motverkar denna fasvridning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Faskompensering

Gamla lysrör som blinkar är en brandfara (de gör upprepade startförsök) så elektroniska glimrändare är bra då de kan känna av detta och bryta helt.

Idag finns en klassning av armaturer, F eller D-märkning som anger var de får användas. För äldre armaturer är detta mer oklart så fresta inte ödet utan ge dem gärna en liten luftspalt om taket är brännbart.

• Gilla
hilife
  • Laddar…
Tack, det var en del att tänka på. Tur det finns elektriker men ni har ju fantastiska svar!
Det var inte så enkelt att lasta på 12 lysrör på samma säkring och knapp kan man förmoda. Jag är tacksam för er input för det blir enklare att tala med elektrikern, han verkar kunnig men det är klart, säger han då att det absolut inte behövs kontaktor, ja då är det ju bra att kunna fråga med denna konversation som bakgrund.

Nyfiken fråga. Är det samma effektbehov i LED armaturer eller kan man avstå kontaktor med 10-12 LED armaturer?

H hilife skrev:
Tack, det var en del att tänka på. Tur det finns elektriker men ni har ju fantastiska svar!
Det var inte så enkelt att lasta på 12 lysrör på samma säkring och knapp kan man förmoda. Jag är tacksam för er input för det blir enklare att tala med elektrikern, han verkar kunnig men det är klart, säger han då att det absolut inte behövs kontaktor, ja då är det ju bra att kunna fråga med denna konversation som bakgrund.

Nyfiken fråga. Är det samma effektbehov i LED armaturer eller kan man avstå kontaktor med 10-12 LED armaturer?
Något du väldigt enkelt kan göra och som påminner om det Millox skrev tidigare om "tvåpolig" brytare är att du helt enkelt sätter två vanliga på samma ställe tex kloss mot varandra över/under. Då får du dels den fördelning per brytare som kan vara bra som nämnts tidigare och samtidigt en uppdelning som gör att du inte behöver tända allt det är inte dumt heller. Enda kostnaden är en brytare till dvs helt försumbart och inte jämförbart med olika relä- kontaktorlösningar som kostar en slant om det ska bli vettigt.

I fallet LED-armaturer är det så att många av dem är lika besvärliga om inte värre för brytarna än diverse lysrör oberoende ålder, kompensering osv. Så väljer du såna kan du sikta på samma lösningar för tändning av dem oavsett.

• Gilla
hilife och 1 till
  • Laddar…
GK100
Tack för dina tankar i detta.
Bra ide att sätta en extra strömbrytare, när man ändå gör det kan man isf montera tre st brytare, en för varje utrymme och då fördela varje utrymme med 5-6 armaturer. Jag lyssnar med yrkesmannen när han dyker upp så får vi se vad han tycker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.