Byggahus.se
En gång tog vi ström till en närliggande lada med en kraftig kabel direkt från elstolpen till en kopplingsdosa.
Det ser ut som elektriker la in bara två kontakter därifrån...en som var "live" och sedan jordkabeln.

Då gick han vidare till några vägguttag.... Brun kopplad till den stora "live" och sedan blå och grön/gul tvinnad tillsammans som den andra..dvs .ingen jord för sig.

Om jag går vidare till en ny vägguttag, måste jag koppla jord och blå tillsammans hela vägen som han gjorde?
Jag förstår inte logiken med hur han gjorde..och om systemet är säkert utan egen jord

Det elektrikern verkar ha gjort, om han nu själv var medveten om det, vara att förlägga en huvudledning med en fasledare och en PEN-ledare. Det är helt i sin ordning om arean på PEN-ledaren är minst 10 mm² (eller vad som nu gällde vid den tidpunkten). Men en huvudledning ska avslutas i en elcentral som du verkar sakna här. I elcentralen delas PEN upp i separata PE och N-ledare. Du ska inte dra en PEN-ledare till uttag i en gruppledning. Det låter som att detta behöver ses över. Om du kan fota allting så kan du få bättre svar kring vad som behöver göras.

Bild visar hur det ser ut,,brun vidare kopplad till ett vägguttag tillsammans med blå och grön/gul tillsammans.

Nu vill jag gå vidare till flera väggkontakt oc lite belysning

• Eluttag med brun, blå och gul/grön tråd kopplade, redo för installation av fler kontakter och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej så gör man inte. Du behöver montera en elcentral istället för denna dosa. Gruppledningen behöver troligen avsäkras också. Det kan vara feldimensionerat som det är nu med risk att säkringen i stolpen inte löser vid ett fel.

Tack för rådet..tydligen dags att en kvalificerad elektriker tar över jobbet för säkerhets skull

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.