En gång tog vi ström till en närliggande lada med en kraftig kabel direkt från elstolpen till en kopplingsdosa.
Det ser ut som elektriker la in bara två kontakter därifrån...en som var "live" och sedan jordkabeln.
Då gick han vidare till några vägguttag.... Brun kopplad till den stora "live" och sedan blå och grön/gul tvinnad tillsammans som den andra..dvs .ingen jord för sig.
Om jag går vidare till en ny vägguttag, måste jag koppla jord och blå tillsammans hela vägen som han gjorde?
Jag förstår inte logiken med hur han gjorde..och om systemet är säkert utan egen jord
Det ser ut som elektriker la in bara två kontakter därifrån...en som var "live" och sedan jordkabeln.
Då gick han vidare till några vägguttag.... Brun kopplad till den stora "live" och sedan blå och grön/gul tvinnad tillsammans som den andra..dvs .ingen jord för sig.
Om jag går vidare till en ny vägguttag, måste jag koppla jord och blå tillsammans hela vägen som han gjorde?
Jag förstår inte logiken med hur han gjorde..och om systemet är säkert utan egen jord
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det elektrikern verkar ha gjort, om han nu själv var medveten om det, vara att förlägga en huvudledning med en fasledare och en PEN-ledare. Det är helt i sin ordning om arean på PEN-ledaren är minst 10 mm² (eller vad som nu gällde vid den tidpunkten). Men en huvudledning ska avslutas i en elcentral som du verkar sakna här. I elcentralen delas PEN upp i separata PE och N-ledare. Du ska inte dra en PEN-ledare till uttag i en gruppledning. Det låter som att detta behöver ses över. Om du kan fota allting så kan du få bättre svar kring vad som behöver göras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Nej så gör man inte. Du behöver montera en elcentral istället för denna dosa. Gruppledningen behöver troligen avsäkras också. Det kan vara feldimensionerat som det är nu med risk att säkringen i stolpen inte löser vid ett fel.
Liknande trådar
-
Enklare dränering av sockel till uthus?
Grund & Markarbeten -
El till uthus
El -
Elmatning från 2 fastigheter till gemensamt uthus?
El -
Dubbel matning till uthus och felmärkt central – hur vanligt?
El -
Jag skall göra dubbeldörrar till en gammal uthus byggnad men vet inte hur jag gör dörrkarmen.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus