Byggahus.se
Jag undrar vad jag ska använda för skruv när jag ska sätta upp en stolpe som är 9,5x9,5 i en färdiggjuten plint? Måste man använda franskskruv? Har hört talas om Waf även genomgående bult. Vad är bäst? Och om skruv vilken storlek? Är det bäst att sätta en skruv på varje sida eller en i varje hål?

Tacksam för svar :)

Jag slår ett slag för WAF, 8 x 50 en i vadera hål.

Genomgående bult är helt klart bäst.

Mazen Mazen skrev:
Jag slår ett slag för WAF, 8 x 50 en i vadera hål.
Okej! Hålet i den färdiga plinten är 10, funkar 8 då? Alltså hur stort är skallen? och tar jag 50 så kommer ju skruvarna krocka? Eftersom att stolpen bara är 9,5cm eller tänker jag fel?

F falkn skrev:
Genomgående bult är helt klart bäst.
Okej! Men är det inte knepigt att få det helt rakt? Alltså hålet. Hur gör man på bästa sätt?

Lizette87 Lizette87 skrev:
Okej! Hålet i den färdiga plinten är 10, funkar 8 då? Alltså hur stort är skallen? och tar jag 50 så kommer ju skruvarna krocka? Eftersom att stolpen bara är 9,5cm eller tänker jag fel?
Skallen är betydligt större så det är ingen fara.
Skruvarna kommer "krocka" om man skruvar dom exakt mitt emot varandra, men skruvas dom något ocentrerat så funkar det. Och förborra med 4,5 el 5 mm borr..
7317761093770.jpeg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mazen Mazen skrev:
Skallen är betydligt större så det är ingen fara.
Skruvarna kommer "krocka" om man skruvar dom exakt mitt emot varandra, men skruvas dom något ocentrerat så funkar det. Och förborra med 4,5 el 5 mm borr..
[bild]
Aha, grymt! Tack för hjälpen

pdov
Genomgående bult är klart bäst men inte det enklaste. Frågan är hur hög stolpe du fästa in och vilken belastning den ska utsättas för?

Är det en lägre staket eller räckesstolpe så går det bra med skruven @Mazen föreslagit. Stolpskons gods har en tjocklek som du kan räkna med i avståndet så då blir det snarare 10 cm än 9,5 mellan skruvskallarna. Om du lyckas träffa spetsarna mot varandra så är du skicklig. Jag tror inte det är något du behöver vara orolig för.
Du behöver inte heller förborra över huvud taget. Skriven har ett litet snitt längst fram som gör att den är självborrande. Skriven har även konat huvud som centrerar den i hålet och fyller ut så en 8mm skruv i ett 10 är rätt.
Glöm inte att köpa bits. Tror det är ett stort TX40 bits till dessa och det brukar inte finnas i alla bitssatser.

Då skruven dras nära stolpens ände, ska man givetvis förborra. Även om skruven är självborrande, finns det ingenstans för spånet den skär bort att ta vägen, det bildar ett tryck runt skruven som kan få stolpen att spricka när den torkar.
Vill man få ihop grejerna så fort som möjligt drar man bara i skruvarna.
Vill man få ihop det på bästa möjliga sätt med minsta risk för sprickbildning, förborrar man.

• Gilla
Switteboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.