Byggahus.se
H Hammarfall skrev:
Att vara korkad är att ta i. Om jag har 1km till när närmaste affär och behöver 20 kg sten/sand så åker jag hellre till affären och köper en säck för 60 kr än att åka till grustaget 20 km bort och får en hink gratis.
Är det inte lite korkat att bo så?

• Gilla
J.Lenard
  • Laddar…
Om ni har problem med myror i era stenläggningar så prova att foga med kanel.

• Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
Vad kostar en säck kanel då? :thinking:

• Haha
  • Gilla
Michael Meier och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar hämta sand/grus där bland andra de som sandar gator och vägar hämtar upp det som ska ut vintertid.

Kommunen har depåer i orterna och byarna för sand, grus och ibland finns det matjord och schaktmassor. Bara att backa till och börja ösa på. Ibland hämtar jag en släpkärra, ibland några hinkar. Ska man ha stora mängder finns det flera grustag och bergtäkter.

B Belissimo skrev:
när jag la min uteplats på ca 40 kvm så använde jag sand som jag grävde upp i skogen vid en gammal sand bank var väldigt fin sand och kostade mig inte ett enda nickel! Och uteplatsen blev kanon!!
Var det din sandbank? Annars är det ju bara idioti att uppmana andra till det och olagligt utan markägarens tillstånd.

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag brukar hämta sand/grus där bland andra de som sandar gator och vägar hämtar upp det som ska ut vintertid.

Kommunen har depåer i orterna och byarna för sand, grus och ibland finns det matjord och schaktmassor. Bara att backa till och börja ösa på. Ibland hämtar jag en släpkärra, ibland några hinkar. Ska man ha stora mängder finns det flera grustag och bergtäkter.
På många orter (kanske alla?) är dessa depåer avsedda för kommunens sandning etc. Att "backa till och börja ösa på" är på dessa orter stöld.
En del depåer bekostas dessutom inte ens av kommunen. Dom bekostas av privata entreprenörer för sina verksamheter och det är inte ens säkert att det är kommunal mark som dessa entreprenörer sköter.
Att "backa till och börja ösa på" från sådana depåer är samma sak som att sno mjölken från ICA och det är det väl inte många som skulle göra?

• Gilla
Michael Meier och 5 till
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
På många orter (kanske alla?) är dessa depåer avsedda för kommunens sandning etc. Att "backa till och börja ösa på" är på dessa orter stöld.
En del depåer bekostas dessutom inte ens av kommunen. Dom bekostas av privata entreprenörer för sina verksamheter och det är inte ens säkert att det är kommunal mark som dessa entreprenörer sköter.
Att "backa till och börja ösa på" från sådana depåer är samma sak som att sno mjölken från ICA och det är det väl inte många som skulle göra?
Varför skulle man sno mjölken?
Finns ju så mycket annat som är både godare och dyrare

• Gilla
  • Haha
Michael Meier och 2 till
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Jag har tillåtelse att hämta. Utan kostnad. Och det är bättre begagnad grus ur högen som sopmaskinen hämtat tillbaka från vinterns sandning så det är inte riktigt som att stjäla mjölk på Ica. Det är helt enkelt återvinning.

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag har tillåtelse att hämta. Utan kostnad. Och det är bättre begagnad grus ur högen som sopmaskinen hämtat tillbaka från vinterns sandning så det är inte riktigt som att stjäla mjölk på Ica. Det är helt enkelt återvinning.
Här i kommunen är det begränsat till två hinkar för husbehov att sanda (grusa) trottoaren på fastigheten.

tttomten tttomten skrev:
Här i kommunen är det begränsat till två hinkar för husbehov att sanda (grusa) trottoaren på fastigheten.
Ja, det ser nog olika ut runtom i landet. Det finns ju 290 kommuner och alla kan ju inte ha exakt samma regler.

Dessutom finns det väl ännu fler grustag och bergtäkter att hämta sand och grus från. En del tillåter inte privatpersoner att hämta medan det går utmärkt på andra ställen. Sen finns det nerlagda grustag där man också kan hämta om man hör sig för.

I mitt fall är depån 150 meter hemifrån och då är valet lätt. Jag har dessutom flera grustag inom ett par mils avstånd, varav ett par nerlagda, där man kan hämta sandlådesand om man skulle behöva ha det.

T tihimasmo skrev:
Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Jag brukar köpa mycket 0-8 till mina grusgångar, jag har inte så mycket trädgårdsplattor i min stora trädgårdar. Det användes också som "rörgravsgrus", när kommunalt vatten och avlopp drogs över min tomt, i ett 80 m långt dike. En mycket användbar sort denna 0-8. Men transporten brukar bli dyr, oavsett om den kommer med en vanlig lastbil eller en boggivagn. Ett lass brukar gå på minst 2.000 kr.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.

ORKA HÅLLA PÅ SÅ HÄR .DET BLÖDER UR ÖGONEN ATT EN PÅSE SAND BLEV SÅ HETT ÄMNE,ALLA VERKAR VETA BÄST

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Per-Olav Rask Per-Olav Rask skrev:
ORKA HÅLLA PÅ SÅ HÄR .DET BLÖDER UR ÖGONEN ATT EN PÅSE SAND BLEV SÅ HETT ÄMNE,ALLA VERKAR VETA BÄST
Ja om du har sand i nävarna och gnuggar ögonen så kommer det verkligen bokstavligt talat att blöda ur ögonen på dig.

Kommer blöda alldeles oavsett om du har sand, grus, 0-4, stenflis eller vad du nu har tänkt dig för sättmaterial.

Det viktigaste är att komma ihåg att inte gnugga sig i ögonen!

• Gilla
Michael Meier och 2 till
  • Laddar…
Intressant start. Välkommen till forumet.

• Gilla
Patmark och 2 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande nyfiken på tipset med att foga med kanel. :D

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.